Tältvandring vid Lofoten

Man kan ta en liten avstickare till Unstad och kolla in surfarna och atmosfären på stället. Fint naturställe, som resten av lofoten.
 
Ja Unstad är fint, men en återvändsgränd, och om ni vandrar så finns inte mycket till proviantering där.
Jag skulle inte gå leden från Unstad till Eggum med en fullpackad ryggsäck, men som dagstur är den fin (den är lite väl luftig och hal i regn för min smak).

Kvalviken är det många som tältar vid, det finns vatten i bäckarna och fina strandängar där. Det ligger inte så långt från Flakstad där det också finns surfare. Nusfjord är fint, Henningsvaer är lite som Visby med massor med sommarbutiker. Norr om Lofotenär Nyksund (Langöya) häftigt.

Det finns massor med fina ställen men jag skulle dra mig för att vandra mellan orter. Det är ofta mycket glest mellan ställen att köpa mat. Bussarna finns men går också glest. Det finns en liten bok med lämpliga turer att handla i turistinformationen i Svolvaer. De tider som anges i rutt-förslag är förstås enkel väg och ganska optimistiska, liksom att svårighetsgraden gäller för erfarna vandrare (när de skriver att det är lämpligt för barn och pensionärer så är det ganska jobbigt för en vanlig svensk motionär) även om de nyligen lagt ut en del spänger där det är blött på några leder.

Jag är väldigt glad att jag hade hyrt bil så att man kom till mer än en av öarna. Och att jag inte behövde bära packningen utan gjorde dagsturer, men det är förstås också jättefint om man är vältränad och van att klättra.
Lonly Planet har en bra översikt över området.
 
En sak till:

Många smärre tältplatser har ingen personal, man får betala med kontanter eller ha en norsk bank (Vipps = norska Swish, eller norskt bankgiro), t ex i Unstad.
 
Lofotens topografi gör att dagsturer är mkt mera lämpligt än flerdagsturer. Cykel eller kajak är utmärkt komplement eller alternativ till vandring. Förslag på vandringar och andra turer finns på ut.no.

Passa på och besök fågelöarna Vaeröy och Röst.

Thure
 
inte missa

Hej! precis hemkommen från Lofoten idag.

Jag tycker att ni inte får missa , Kvalvika Beach,
(Ryten. Som du tar dig till från Kvalvika beach), Hauckland Beach (bra tält ställe, dock en del ungdommar när vi va där. Reinebringen som är medelsvår att ta sig upp till om man är nybörjare som jag är, tog dock bara 36minuter. Missa inte heller Vaeröy som man tar sig med färja från Moskenes. har en karta på vad vi besökte när vi där om det är intressant, Vi va där från söndag-fredag morgon och hann med väldigt mycket.Jag själv fotograferar en del så la ändå mycket tid på det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
MarkusF Gränsen vid tältförbud Allmänt om friluftsliv 49
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3
andersmossing Tältvagn i Lofoten (Väder?) Allmänt om friluftsliv 20
mied93 Dricksvatten Lofoten Allmänt om friluftsliv 3
saraabeiramar Kurser på Lofoten Folkehøgskole Allmänt om friluftsliv 0
emil. Ditt bästa tips för Lofoten-Tromsö-Narvik området Allmänt om friluftsliv 2
Bulgakov Lofoten till hosten - vilken linje Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...