Täta tältsömmar - är denna produkt rätt ?

Jepp, men det finns en hel del undantag, tex fjällrävens tält, Hillebergs baslägertält och Tarp XP är gjorda i silikonbelagd polyester.

Jag har ett tält med silpolyesterduk. Hilleberg började, enligt deras hemsida, med detta i mitten av 70-talet. Jag har tidigare varit i kontakt med hilleberg för att få lite data på min väv och det är inte helt enkelt. Troligtvis är väven vad man kallar Kerlon SP och data på den finns att tillgå tack vare din bild i en annan tråd.

Vet du hur länge man använt sig av Kerlon SP-väven?
 
Det fanns en tidigare tråd (som jag inte kan hitta fn) om läckande yttertältsömmar där man uppenbart inte hade haft kylda nålar när man sydde på acord. Nålhålen i tyget var ca 3x större än tråden. Ett annat branschknep att få tälttaken vattentäta är att sy med en tvåkomponentråd, bomull som sväller i kärnan och syntetfibrer utanpå för för styrkan. Fungerar förvånansvärt väl.
Trådar och vävar tillverkas av fåtalet fabriker men saluförs under flera olika märken, dessutom brukar tälttillverkarna hitta på ett eget hokuspokusnamn. Allt för att dölja sina källor.
Vi som brukare har oftast svårt att få användning av en 5 km rulle, åtminstone ego. ;)
 
klipp...
Vet du hur länge man använt sig av Kerlon SP-väven?

Ingen aning, nån annan kanske vet..?


klipp...
Ett annat branschknep att få tälttaken vattentäta är att sy med en tvåkomponentråd, bomull som sväller i kärnan och syntetfibrer utanpå för för styrkan. Fungerar förvånansvärt väl.
klipp...

Är det inte tvärtom? Polyesterkärna med "bomullshölje"?
 
De spolar jag har av KOBAN har plasten på utsidan och sväller snällt vid regn. Man kan säkert bygga tråden åt andra hållet oxså men det påverkar säkert syhastigheten och trådbrottsstatestiken. YMMV
 
Köpte nu ett nytt Terra Nova Tält
Så skriver de:
Due to the super light nature of the material used in the tents construction we are unable to factory seal the seams in a conventional method. However they are positioned and sewn in a way that minimises water penetration and it’s possible to add further protection yourself, with seam sealer, to fully waterproof the tent.

Vilket innebär att jag själv måste försöka täta sömmarna.
Materialet består av nylon om jag fattar rätt.
Flysheet: Si/Si Nylon R/S 5000mm
Floor: Si/Pu Nylon R/S 6000mm

Är det bara att köpa en tub silicon eller ska det vara special söm tätning klister som det också finns länkar på här.
Finns det någon bra guide med bilder som förklarar hur man bär sig åt.
 
Gammal tråd, passar bra till gammalt tält!
Tält från sent 1990-tal, bra skick förutom att de tejpade sömmarna på insidan börjar släppa. Lite ny impregnering på yttertältet skulle göra gott.

Någon idé att reparera?
Hur bäst reparera, om prova och se hur det blir?
Skaffa ny tejp, isåfall om någon har bra tips på vilken sort/var köpa.
Riva loss gamla tejpen, limma tillbaka med silikon?

Tältet ska potentiellt lånas ut till ca 10 tältnätter(fdock ej i rad) i område med mycket regn, så det gäller ju att känna att man lånar ut något man verkligen tror funkar. Annars bättre att leta annat alternativ.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...