Prisbelönt packrafting dokumentar kan ses online

Stod nog Nortik på den med stora revan. Inte hört talas om den innan. MRS finns på Ali och e väl kinesiskt, men finns även nån svensk importör tror jag.

Vad jag hört byggs Nortik i Ryssland och MRS i Kina. Kokopelli vet jag inte var de byggs. Kvalitén tror jag i princip är Alpacka > Kokopelli > MRS > Nortik. Byggkvalitén är nog rätt likvärdig, finns inte så många sätt att göra det på. Skillnaden är nog främst materialen, och de ändras ju löpande hos alla leverantörer så det som stämmer nu kanske inte stämmer om ett år. Att stödja Alpacka ekonomiskt för deras utveckling av "sporten" ser jag som given om man har ekonomin (marginellt dyrare) och om man ska paddla där det finns risk för sten.

Farsi, kanske du vet mer om vad som hände med MSR packraften på packrafting träffen? Jag så tyvärr inte om där kom hål i den, men både Henrik och Jeremie sa att den också fick ganska stort hål?
.

Som jag minns det hände det under eftermiddagen första dagen, så fick höra om det på kvällen. Det var så många gröna båtar att jag inte ens kommer ihåg vems det var...
 
Det var så många gröna båtar att jag inte ens kommer ihåg vems det var...

haha.. Om MSR också var en av de många gröna båtar så är det inte konstigt att jag inte så den. ;-) Men jag får väl fråga Henrik eller Jeremie om detta.

Kokopelli vet jag inte var de byggs.

Kokopelli är från USA också. Om jag kommer ihop rätt bara någon mil från Alpackas fabrik. De har två luftkammare trots att jag inte helt fattar varför det ska vara bra om man alltså inte paddlar på havet.

En annan intressant packraft är Aire Bakraft som motsatt de andra alternativer till alpacka inte bara är en 1:1 kopia av Alpackas båt. Byggd av Dyneema (Cuben fiber) och har mera en form som en uppblåsbar kajak. Mera whitewater båt, men spännande. Både Aire och Kokopelli säljas inom Europa från Packrafting-store.
 
Ni som var med verkar ju ha bra koll på det senaste inom packrafting. Jag är en kanotentusiast och har fått syn på Alpacka Gnu, som ser spännande ut. Det var någon som satt högt i en packraft i filmen, var det i en sådan eller var det en annan modell? På vinst och förlust kastar jag in lite allmänna undringar:
Har ni hört något om hur Gnu-modellen är att paddla i fors med två paddlare med enkelpaddel? Finns det andra tillverkare som har något liknande?
 
Det var Ben från Alpacka Raft som mycket riktigt paddlade en Gnu.
Det lilla jag har paddlat Gnu, så ser jag inga problem för två personer att paddla fors med enkelpaddel.

Ni som var med verkar ju ha bra koll på det senaste inom packrafting. Jag är en kanotentusiast och har fått syn på Alpacka Gnu, som ser spännande ut. Det var någon som satt högt i en packraft i filmen, var det i en sådan eller var det en annan modell? På vinst och förlust kastar jag in lite allmänna undringar:
Har ni hört något om hur Gnu-modellen är att paddla i fors med två paddlare med enkelpaddel? Finns det andra tillverkare som har något liknande?
 
Minnet är bra men kort. Minns inte exakt vilka som gick sönder.
Intrycket i stort var att Nortik pajjade rejält hela tiden medans en Alpacka fick ett litet hål när den trycktes mot en vass sten. Min Denali Llama fick ett litet hål i skrovet under se sista timmarna av paddling, men jag paddlade på ändå.
MSR hade jag dålig koll på, men ett par pajjade med vet ej hur många eller hur stora skador. (Jag hade som arrangör fullt upp med att paddla först och hitta alla rastplatser m.m. så jag missade en del haverier bland övriga deltagare.)

Henrik

Calexico: Jo pröva på.:)

Där är inte så mycket tvivel om att alpacka är det företag med mest erfarenhet inom packraft produktion och helt klart state of the art. Det är också de dyraste pga dollarkursen och tullen. Men om du är snabb är där just nu julrea hos Alpacka och även hos den engelska återförsäljare. Alpacka har en svensk återförsäljare.

MSR och Nortik säljas från packrafting-store och är billigare än alpackaMen särskild Nortik presterade dåligt under packraft träffen, och det märka kan jag iallafall inte rekommendera. Som det ses i filmen gick Mikaels Nortik sönder två gångar på turen. Jag tror att MSR är byggd av bättra material än Nortik, men vet inte särskild mycket om det.

Farsi, kanske du vet mer om vad som hände med MSR packraften på packrafting träffen? Jag så tyvärr inte om där kom hål i den, men både Henrik och Jeremie sa att den också fick ganska stort hål?

Calexico: Eventuellt kan du jo börja med att hyra en och ta med på nästa packrafting träffen i april.
 
Ni som var med verkar ju ha bra koll på det senaste inom packrafting. Jag är en kanotentusiast och har fått syn på Alpacka Gnu, som ser spännande ut. Det var någon som satt högt i en packraft i filmen, var det i en sådan eller var det en annan modell? På vinst och förlust kastar jag in lite allmänna undringar:
Har ni hört något om hur Gnu-modellen är att paddla i fors med två paddlare med enkelpaddel? Finns det andra tillverkare som har något liknande?

Där finns en gnu på rea här komplett i vectan och med whitewater kapelldäck till 1699 €. Men därför det är julrea tror jag att du ska vara snabb om du ska köpa den. :)
 
Där finns en gnu på rea här komplett i vectan och med whitewater kapelldäck till 1699 €. Men därför det är julrea tror jag att du ska vara snabb om du ska köpa den. :)
Tack för tipset! Det är ju onekligen frestande men det blir nog lite för spontant ;).

Idén är som sagt väldigt tilltalande, slår man ut vikten på två personer är den ju väldigt låg, Gnun kan ju knappast vara långsammare än en vanlig packraft på stillastående vatten och baserat på vad ni säger kan den ju förmodas klara alla de forsar man vågar paddla i kanot. Jag grubblar kanske främst på hur den kan lastas praktiskt med två personers packning och vilken komfort det är, särskilt knästående. Men det är klart, vad man har för packning och vad man tycker är bekvämt/uthärdligt är ju rätt personligt. Jag får försöka hitta en möjlighet att hyra och testa under våren, blir det av ska jag återrapportera.
Tack för svaren!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Jag grubblar kanske främst på hur den kan lastas praktiskt med två personers packning och vilken komfort det är, särskilt knästående. Men det är klart, vad man har för packning och vad man tycker är bekvämt/uthärdligt är ju rätt personligt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Man kan lasta inom den bom man sitter på. Därutöver kan man har cargo fly och lasta inom i packraften också. Det är dock klart att man inte får lika stort last med på en gnu som med en kanot, men jag tror man kan få med sig ganska mycket.

Har inte prövat att sitta i en gnu så har ingen aning om hur det är att paddla. Tror dock att det funkar rätt got. Har själva varit rätt sugen på en gnu, men då jag redan har en alpacka 42 (ut över två andra packrafts) så är det inte något jag kommer köpa.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Minnet är bra men kort. Minns inte exakt vilka som gick sönder.

Intrycket i stort var att Nortik pajjade rejält hela tiden medans en Alpacka fick ett litet hål när den trycktes mot en vass sten. Min Denali Llama fick ett litet hål i skrovet under se sista timmarna av paddling, men jag paddlade på ändå.

MSR hade jag dålig koll på, men ett par pajjade med vet ej hur många eller hur stora skador. (Jag hade som arrangör fullt upp med att paddla först och hitta alla rastplatser m.m. så jag missade en del haverier bland övriga deltagare.)



Henrik



Henrik jag tänkte på om det kanske var Hjälms båt som var en MSR? Hans båt gick jo också sönder (som han säger i filmen) men jag minnas inte hans båt alls annat än det var grön?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...