Äntligen kommer NTN

Plagioclaes: läs på www.telemarktips.com så får du förklaring till varför ntn betedde sig som det gjorde för dig. Både scarpa o crispi gjorde en riktig prakttavla genom att i sista stun göra böjbälgen markant styvare på sina produktionsmodeller än på de lovordade demo-exemplaren som fanns för test innan släppet. Riktigt praktklantigt! I ett svep gjorde de just den förändring de absolut INTE skulle göra!!?

Obegripligt...!?

Ganska klart att är det därför den nya scarpa-modellen med fyra spännen och med mjukare bälg kommer redan till nästa säsong.
/Jörgen
 
Feedback NTN

Har kört telis i många år utan att för den sakens skull vara någon extremåkare. Behövde helt ny utrustning inför denna säsong och bestämde mig för NTN med Garmont Prophet.

Nu har jag kört 3-4 ggr. på utrustningen och jag måste säga att det är helt kanon. Bättre stabilitet, enkelt med step-in-step-out, skistops osv. Det är visserligen inte en helt revolutionerande känsla, men ändå klart bättre än med kabelsystemen. Jag har mycket svårt att tänka mig att gå tillbaka till de gamla bindingarna när det gäller ren utförskörning.

MEN, man skall vara försiktig med att välja för hårda fjädrar (tuber). Körde först på de blå men bytte sedan till de mjukare gröna vilket kändes bättre då jag är ganska lätt (70kg). Tuberna kan också justeras med 5 steg så de kan göras aningen mjukare eller styvare. Jag tror inte jag skulle vilja rekommendera de blå till någon som väger under 70kg såvida man söker extra styvhet och mer krävande åkning. För tjejer kan det vara idé att prova de mjukaste (vita).

Det finns alltid en pågående debatt om vad som är rätt och fel kontra "traditionell telemark" osv, men jag tycker dock att debatten är ganska ointressant så länge ny teknik ger något nytt för åkaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb NTN Freedom eller Meidjo? Telemark 13
thureb NTN-pjäxor med lågt skaft? Telemark 3
John_T NTN Freedom - Någon som har testat? Telemark 9
Andersson_Pite Salomon Pocket Rocket + NTN? Telemark 2
Crispi NTN för tjejer? Telemark 1
bredviken Provat NTN??? Telemark 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...