Haspel eller multi?

dePaul; sa:
Sedan är det det där med direktkontakten med fisk. Det får man verkligen inte när man haspelfiskar. Haspel använder jag idag endast i samband med mete.

Hörru killen. Ta och prova en UL utrustning med kevlarlina. Där snackar vi direktkontakt.

Rent brutalt.
 
crazy; sa:
Hörru killen. Ta och prova en UL utrustning med kevlarlina. Där snackar vi direktkontakt.

Rent brutalt.
Jo det kan jag tänka mig. Men jag vidhåller ändå att om du använder en multi i stället för en haspel även i ditt exempel så har du bättre direktkontakt än med en haspel. Det har att göra med enkla fysiska lagar.

Nackdelen är förståss att det är svårare att kasta riktigt lätta beten med en multi.

~Paul~
 
Re: ABU-matic då !!

Röding; sa:
Haspel- eller multirulle? Jag tycker att Abumatic-rullarna är överlägsna alla haspel- eller multirullar.
Enkla att hantera, trasslar aldrig och kastar längre.
Ni som aldrig provat; gör det. Kanske inte högsta kvalitet, men de bästa klarar i alla fall 5 års intensivt abborr- och gäddfiske. Det är bara synd att det finns så få tillverkare och att de nästan bara satsar på billiga lågkvalitetsmodeller.

Använder väl sällan Abu-matic, men jag har en gammal 80 model från 60-70 talet med syncrodrag slirbroms, det du :) Annars blir det ju alltid haspel till det lätta fisket och och någon av mina multirullar när det ska fiskas lite större grejer.

skit fiske på er

Daniel
 
dePaul; sa:
jo det kan jag tänka mig. Men jag vidhåller ändå att om du använder en multi i stället för en haspel även i ditt exempel så har du bättre direktkontakt än med en haspel. Det har att göra med enkla fysiska lagar.

Nackdelen är förståss att det är svårare att kasta riktigt lätta beten med en multi.

~Paul~
Håller med till 100%, kontakten med fisken är faktiskt bättre med multirulle, det tråkiga är att jag inte kan kasta lätta drag (18gr) med min c3 6500, hade jag kunnat det så hade jag slopat haspeln helt och hållet. Får väl köpa mig en till multi som klarar så lätta vikter
 
hrungnir; sa:
Får väl köpa mig en till multi som klarar så lätta vikter
Skulle rekommendera en Ambassadeur 1500 eller 2500. Otroligt fina rullar till det lättare fisket.

Ambassadeur1500.jpg

ABU Ambassadeur Nostalgia 1500

Ambassadeur2500.jpg

ABU Ambassadeur Nostalgia Green 2500

Jag blir dock lite förvånad att du inte klarar att kasta beten på 18 g med din 6000. Jag har testat ända ner till 12 g utan problem. Det får dock inte blåsa för mycket motvind och betet måste vara ganska strömlinjeformat.

En Ambassadeur 5000 tycker jag är den bästa kompromissen. Med den kan man kasta allt mellan 10-30 g.

Nackdelen med små mulitrullar är att de har ett ganska snävt tilltaget användningsområde. Under 5 g är det väldigt svårt att få till några kastlängder alls och över 14 g börjar kastvikten slita för mycket på rullen i allmänhet och centrifugalbromsen (bakelitklutcharna) i synnerhet.

Jag har medvetet utelämnat de magnetbromsade varianterna. Enligt min mycket personliga mening så tycker jag att de inte tillför mycket till "multigänget". Möjligtvis begränsad kastlängd ;).

~Paul~
 
Re: Re: ABU-matic då !!

stratus; sa:
har en gammal 80 model från 60-70 talet med syncrodrag slirbroms, det du :)Daniel
Nja, det kan inte gärna vara från 70-talet. Rullen slutade att tillverkas 1969. Vilken färg är det?

1959-1965 var rullens färg: Svart kåpa och grått stativ. 1966-1969 var rullens färg: Röd kåpa och svart stativ.

~Paul~
 
anledningen beror med all säkerhet på att jag kör med för kraftig lina 0.36 (nylon)

har haft på en tunnare lina iofs bara 0.30 men den gillade jag inte alls, de gånger jag fick fågelbon så klämdes linan mellan gavel och spole vilket var frustrerande.

Ambassadeur pro rocket 4500 har varit lockande ett tag nu men jag vet inte om jag klarar skicka 16grammare med den iheller.


vad kostar de rullarna som du föreslog De Paul?
 
Re: Re: Re: ABU-matic då !!

dePaul; sa:
stratus; sa:
har en gammal 80 model från 60-70 talet med syncrodrag slirbroms, det du :)Daniel
Nja, det kan inte gärna vara från 70-talet. Rullen slutade att tillverkas 1969. Vilken färg är det?

1959-1965 var rullens färg: Svart kåpa och grått stativ. 1966-1969 var rullens färg: Röd kåpa och svart stativ.

~Paul~
Rullen har en svart kåpa och ett grått stativ
så det verkar vara en lite äldre variant då.

Daniel
 
hrungnir; sa:
vad kostar de rullarna som du föreslog De Paul?
Mellan 1000-1500 kronor. Det går kanske att få tag i dem billigare på nätet.

Att linan kilar sig fast mellan spolen och stativet har nog inte hänt mig sedan början av 90-talet. Kan vara dålig inpassning men oftast har det att göra med att man kör med dåligt samtrimmad utrustning, t ex en tung multi för fiske 3 i samband med en tunn lina för fiske 1 (på moderna rullar borde det dock inte kunna hända ändå med tanke på flätlinornas stigande popularitet).

Tunn lina ger längre kast också när det gäller multi. Men den är inte lika känslig för det som haspel. 0,30 borde kunna gå att använda i samband med beten ner till 14-15 g.

Rocket är fina rullar men har man problem med de vanliga Ambissarna så skulle jag rekommendera att vänta med köpet. De fixar nämligen skatbo lättare än vanliga Ambissar tack vare den mindre friktionen (och i vissa fall avsaknaden av linspridare). De är helt enkelt känsligare för misstag.

Håller också med det senaste inlägget att en haspel är lämpligare i samband med mete, kanske med undantag av kastmete på kusten med tunga sänken och långa kast.

~Paul~
 
lätta beten och multi.

jag kastar utan problem beten mellan 7-20g med shimano chronarch, ambassadeur SM3000 och med ambassadeur 2500 (i o f s specialtrimmad och med lättad spole). det handlar om rätt rulle, rätt spole och med rätt lina på rätt spö. desto lättare spole desto snabbare får man ut linan= mindre skatbo!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
danisko Vandring och haspel Fiske 19
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 1
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 3
bredviken Bästa nätbutiken spinn/haspel Fiske 7
P.D Fluga och haspel Fiske 9
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0
Zonker Multi-Tip Fiske 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.