Liten haspelrulle för ädelfiske

Hej!
Jag här på jakt efter en liten och lätt men ändå stark haspelrulle som enbart ska användas för ädelfiske; främst mindre lax, röding/öring i nordnorge och jämtlandsfjällen. jag kastar med microspinnare på 3 gram i forsar etc. Tänker mig en rulle i 1000-storleken.

Jag vill inte spendera mer än 1000: och har en förkärlek för Shimano och Abu-Garcia - i den ordningen :)
 
Du har ju redan svarat på Dina egna frågor för visst ska Du välja en Shimano i 1000 storlek och i mellanklassen prismässigt så 800-1000kr så har Du en slitvarg för många år framåt.
Hittar Du en som de säljer med extra spole så ta den så kan Du ha reservlina med Dig om oturen är framme och även växla dimension om Du vill fiska något annat ibland.

OBS ABU i den prisklassen är inget alternativ längre då kvaliteten är usel ;-(
 
Jag instämmer med Lico (och dig själv)
Jag har har/har haft ett antal Shimano i storlek 1000 för fjällfiske.
Har även en i storlek 500 men tycker den är väl liten så den använder jag sällan. Ju mer du betalar ju bättre modell får du så klart, d.v.s. fler kullager, jämnare och mer exakt broms, mer påkostat material, extra spole o.s.v. Jag föredrar modeller med bromsen fram, då bromsen blir mer exakt samt att rullen blir mindre.

Se exempelvis denna

https://www.skittfiske.se/shimano/183352/shimano-nasci-1000-fb
 
Jag använder en Shimano Symetre 1000FI till fjällfisket, känns som en lagom stor och balanserad rulle. Den modellen verkar dock svår att hitta i Sverige, så möjligen kan Shimano Sedona 1000 FI vara ett alternativ. Båda har rostfria A-RB lager till skillnad från de billigare modellerna vilket känns som ett grundkrav även i färskvatten. Frambroms ger större bromsskivor och jämnare bromsverkan vilket jag föredrar speciellt vid fjällfiske då ex Röding är riktiga fighters med långa rusningar.
 
Tack för fina svaren. Jag har börjat kika på Shimano Sedona, Shimano Exage 1000 FD (just nu favorit), Daiwa Fuego och Abu-Garcia Sorön STX10. känns bra allihop.

Shimano Exage 1000 FD är ett bra val, påminner mycket om den Symetre 1000FI jag använder till specen. Jag tog inte upp den i min rekommendation då den tydligen inte längre säljs i Sverige (om man kollar Normarks katalog), men får du tag i ett exemplar som finns kvar i butik är det nog ett bra köp.
 
Jag vill gärna slå ett slag för Shimano Sienna.
billiga rullar under 500-lappen där jag har alla storlekarna till olika fiske.
jag tycker att 1000-rullen är riktigt bra till öringfisket.
Tänk på att där är två varianter där en är några kronor dyrare och har bättre broms bland annat om du brukar fiska mycket stort ofta.
Annars tycker jag att bromsen är fullt tillräckligt på dom billiga rullarna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...