Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

Är det några här som är intresserad av att tävla runt Orust?

Har funderat lite på en vilken typ av tävling jag skulle vilja vara med i:
- långdistans
- havsmiljö
- med packning & tältning

Men jag hittar ingen som uppfyller alla dom önskemålen? Visst, HBB uppfyller ju kraven, men det är lite väl långt för att paddla varje sommar... En helg däremot är lättare att sätta av.

Min tanke var att köra ett varv runt Orust, via diverse hållpunkter. Syftet med hållpunkterna är att göra banan så upplevelsevärd som möjligt, och inte bara kortaste sträckan runt, samt öka säkerheten. Start i Ljungskile (lätt att ta sig dit, gott om parkering). Övernattning på Vallerö (gott om tältplats). Mål i Ljungskile igen. Se bilder nedan:

Dag 1 (56km):
3339668376_595afa66fb.jpg


Dag 2 (54km):
3339668614_4d994d1cd7.jpg


Total sträcka är c:a 11 mil.

MEN! Jag har INTE tid att arrangera en tävling av denna kalibern. Min tanke är istället att tävlingen drivs på samma grunder som Wikipedia, dvs dom som deltar i tävlingen också utformar tävlingen tillsammans. Det borde helt klart gå att genomföra en tävling utan någon kringorganisation alls (givet att tävlandet sker på eget ansvar). Dvs inga ska behöva hålla i arrangemanget. Deltagarna bestämmer tillsammans vad som gäller för tävlingen (bansträckning, datum, regler etc), och sedan är det bara att paddla & ha kul.

Och bara för att klargöra: Detta är inte en 'handsken-är-kastad' utmaning från min sida =) Jag är inte ens medioker när det gäller att paddla snabbt med havskajak, men gillar att ha något mål att träna för, och gillar att paddla & tälta.

Så frågorna till er är:
1) Skulle DU vilja delta i en tävling som ovanstående i sommar?
2) Tror du det skulle fungera med Wiki tanken, dvs att deltagarna bestämmer & utformar tävlingen själva? Eller är det en utopi?

Edit: Jag hoppas & tror att detta inte strider mot Utsidans regler. Tävlingen finns ju inte ännu, och den kommer inte ens att ha någon arrangör, och ingen kommer att profitera på den.
 
Senast ändrad:
Bästa förslaget på länge!

Nobelpris till dig!

Jag är med (trots att det inte är världens roligaste väg "mitt på fjorden" om man gjort det förut). Varvet kan ju ändra riktning beroende på rådande vindriktning...
Men det lär ju naturligtvis bli motvind ändå :)
Man kanske skulle ha ett lunchuppsamlingsställe/gate som skall passeras halvvägs längs varje dagsetapp? Då finns det ju en chans att någon ser någon under dagen ;-)

För att inte krångla till det och för att undvika att "rabiata talibanpaddlare" skall klanka på allt och alla under det att det hävdas hur supersvårt och krångligt det är att paddla kajak, kan man ju på ett tidigt stadium betona att man inte behöver kunna 100 olika rolltekniker, tillhöra sverige-eliten, utan egenmäktigt efter egen förmåga kan paddla sitt eget "race" i valfri stil och intensitet... ;-)

Utveckling av och kanske ytterligare en idé...:
Vad med att ha ett "race" i nord-sydlig riktning?
Vi har ju förutom "fjordarna" runt Orust en ganska fin ytterskärgård att skryta med...

:) A
 
Kul idé men lite långt bort för mig. Tror att Jag-kör-så-här-häng-på! kan vara ett bra sätt att starta en ny grej. Om det sen är 2 som kommer eller 20 spelar ingen större roll bara det blir av! Skulle det bli 200 så får man väl leva med det...

Ett tips till er är att läsa lite i Lättpackarforumet. De är gramjägare av rang och kan ge bra tips inför racing med övernattningsprylar ;-)

http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=80
 
Låter kul och om allt stämmer hakar jag och min Commander Type-S på.
Bohus skärgårds race.
Från någon bra iläggsplats i Stömstad - Göteborg?
 
Första upplagan av SADE hade tältning på schemat. En deltagare lyckades få till transport av packning till tältningsön. Detta möjliggjorde paddling med surfskidor och annat som inte har packutrymmen. Ingen tyckte att det var orättvist. Några hade full packning i kajaken och andra bara mat/vätska för dagen.
 
Se bara till att det inte krockar med något annat viktigt typ Stocken, DKM+ eller MKKs veckotur, så kan jag nog tänka mig att hänga på också. Om inte annat för att stressa den där commanderklubben lite.. ;)

/ Ulf
 
Du var då inte rädd för att behöva ta i. :)

Näe tar i gör jag aldrig, satsar mer på tur och medvind.. ;) Men det viktiga är ju egentligen inte att vinna - utan att vinna stort och förnedra sina medtävlare. Eller hur det nu var..

En rejäl tävling på några mil och med lite vind & sjö på västkusten hade varit fräckt!

/ Ulf
 
Senast ändrad:
Näe tar i gör jag aldrig, satsar mer på tur och medvind.. ;) Och det viktiga är ju egentligen inte att vinna - utan att vinna stort och förnedra sina medtävlare!

Men en rejäl tävling på några mil och med lite vind & sjö på västkusten hade varit fräckt!

/ Ulf

Du har helt rätt. Förnedring är ju den största segern med att vinna, he he.

Jag skulle väl förvisso tro att det blir mer en trevlig tillställning än en speedfreak tävling på liv och död.

Hur som helst kommer det att bli kul.
 
Skulle man inte kunna ha ett rejält stopp varje dag efter ca 2,5mil å sen ev skicka iväg dom långsammaste först! Då är man ju rätt samlade vid dagens slut å ingen hamnar på efterkälken!

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...