Tält utan absid, hur gör ni?

Har i tidigare trådar skrivit att jag är nybörjare på det här med friluftsliv men att jag har ett intresse för det. Det har tagit lite tid men nu har jag en utrustning jag är hyfsat nöjd med. Från början hade jag ett tält för tre personer, men det är alldeles för stort samt att jag har velat ha ett tält där man kan välja om man vill ha yttertältet över eller ej, så att man kan sova under bar himmel.

Jag trillade över ett Jack Wolfskin tält för en person på blocket riktigt billigt och knappt använt. Jag frågade om det fanns en liten absid och om det var sitthöjd i tältet. Personen uppgav att det fanns en liten absid samt att han kunde sitta i tältet.
Jag är verkligen supernöjd med tältet. Det är bra utrymme i det, alltså det passar min längd perfekt. Men någon absid var det inte att tala om. Vad gör ni av packning och hur lagar ni mat om det inte finns absid och det ösregnar? Väntar ni tills regnet gått över och gör mat sen? Annars blir väl allt blött i tältet? Och packningen? Regnskydd till ryggsäcken i all ära, men räcker det?

Jag har tittat en del på på det här tältet som har fått bra recensioner både på youtube samt att folk i detta forum har tyckt att det har varit ett tält som presterat över förväntan.

Om jag nu ska göra ett vindskydd vid sidan av tältet för skydd mot regn måste jag ju ha med mig en presenning av något slag som jag kan göra regnskydd av, då försvinner ju en del av vitsen med lättviktstältet...

Jag funderar nu på om jag ska sälja detta tält och köpa det andra eller om jag ska behålla detta och prova mig fram då jag är nöjd i övrigt med det, eller om jag ska köpa det andra och jämföra de två...
Tacksam för tips hur jag ska tänka.

OBS!! är ingen fjällvandrare av rang utan det handlar mest om att kanske tälta någon helg vid någon insjö med hunden och fiska. Vill ändå ha bra grejer när jag väl är ut och har en dröm om att någon gång ta mig ut till fjälls.
 
Vad gör ni av packning och hur lagar ni mat om det inte finns absid och det ösregnar? Väntar ni tills regnet gått över och gör mat sen? Annars blir väl allt blött i tältet? Och packningen? Regnskydd till ryggsäcken i all ära, men räcker det?

Nu har jag visserligen bra absider i alla mina tält men brukar inte slå upp tältet ifall det regnar på EM och jag vill göra mat. Jag började använda poncho som regnskydd till mig och säcken förra året vilket var lyckat, ponchon slås snabbt upp till ett regnskydd där man kan göra maten. Innan dess brukade det ändå lösa sig genom att man hittade något mer skyddat läge där man tillagade maten, att tillaga maten samt äta den i regn kan vara skönt ibland det också, i alla fall kunde jag finna det avkopplande och finna större närhet till naturen.
Poncho valet blev för mig ett lättviktsval då jag därmed lade regnstället hemma samt regnskyddet till ryggan.

Vid många sjöar utmed vandringsstigar brukar det också finnas uppbyggda vindskydd nära så då kan man lösa problemet på det sättet.

Ifall du lagar maten i absiden ska du tänka på att ha god ventilation och trygghet med din köksutrustning.
 
Det går att krypa in i en pressening också...

Utvecklingen har under flera år skapat och förfinat bättre tält.

Dubbla tält som minskat kondensen, samtidig resning av inner och yttertält, inbyggda myggnät, ventilations möjligheter i tak mm, självstagande tält, footprint mm. Absiden var ett av de första kreativa förändringarna. Fördelarna är många.

Nu finns tält som är minimalistiska som väger minimalt och många är kondensskapande enkelväv och utan absid med dess nackdelar. Då kommer frågan hur löser man dessa problem....

Det enkla svaret, köp ett riktigt tält, eller hitta på egna lösningar som exempelvis en extra pressening att skydda div utanför tältet. Kanske gilla läget bara...😄
 
Åker upp till Lappland imorgon och det ser enligt prognosen mer eller mindre ut som en veckas regn...
...så jag lurar på att ta med en liten tarp som komplement till tältet(HB Enan), har provat att sätta upp det över tältet och få en liten "uteplats" med tak framför tältdörren. Har dock inte provat det i riktigt skarpa lägen.

Återkommer med utvärdering av detta om det blir så att jag använder tarpen.

/Johan
 
Nu har jag visserligen bra absider i alla mina tält men brukar inte slå upp tältet ifall det regnar på EM och jag vill göra mat. Jag började använda poncho som regnskydd till mig och säcken förra året vilket var lyckat, ponchon slås snabbt upp till ett regnskydd där man kan göra maten. Innan dess brukade det ändå lösa sig genom att man hittade något mer skyddat läge där man tillagade maten, att tillaga maten samt äta den i regn kan vara skönt ibland det också, i alla fall kunde jag finna det avkopplande och finna större närhet till naturen.
Poncho valet blev för mig ett lättviktsval då jag därmed lade regnstället hemma samt regnskyddet till ryggan.

Vid många sjöar utmed vandringsstigar brukar det också finnas uppbyggda vindskydd nära så då kan man lösa problemet på det sättet.

Ifall du lagar maten i absiden ska du tänka på att ha god ventilation och trygghet med din köksutrustning.
Tack för alla tips! Mycket användbart!
Vad har du för poncho? Jag har en poncho i tjock PVC material. Väger på tok för mycket för att släpa med sig längre turer. Har funderat i de banorna också att ha med sig nåt så att man enkelt kan slänga upp ett vindskydd. Är dock osäker på storlek samt material i så fall. Har kikat på fjellduken, med då är det ytterligare 2000:- man ska ut med. Skulle vilja ha nåt som är hållpart, vattentätt och väge lite samt tar litet utrymme.

Det går att krypa in i en pressening också...

Utvecklingen har under flera år skapat och förfinat bättre tält.

Dubbla tält som minskat kondensen, samtidig resning av inner och yttertält, inbyggda myggnät, ventilations möjligheter i tak mm, självstagande tält, footprint mm. Absiden var ett av de första kreativa förändringarna. Fördelarna är många.

Nu finns tält som är minimalistiska som väger minimalt och många är kondensskapande enkelväv och utan absid med dess nackdelar. Då kommer frågan hur löser man dessa problem....

Det enkla svaret, köp ett riktigt tält, eller hitta på egna lösningar som exempelvis en extra pressening att skydda div utanför tältet. Kanske gilla läget bara...
Jag är väldigt klar över vad jag vill ha.
Det jag vill ha är ett tält med en hyfsad absid där jag kan förvara min utrustning samt ligga i tältet och laga mat, absiden behöver inte vara stängd när jag tillagar maten, bara jag har visst skydd från regnet. Så den skulle kunna vara öppen för att få in mer luft, men visst skydd ska den i alla fall ge. Jag ska även kunna ta av yttertältet och bara kunna sova i myggnätet då jag skulle vilja sova under bar himmel hyfsat fri från mygg i alla fall.
Vet att det finns tonvis med välutvecklade tält. Men så kostar de också bra mycket mer än det jag länkade till och som ändå motsvarar det jag vill ha. Sen hade jag lite otur att tältet jag hittade på blocket saknade absid. Är annars som sagt supernöjd med tältet i övrigt.

Åker upp till Lappland imorgon och det ser enligt prognosen mer eller mindre ut som en veckas regn...
...så jag lurar på att ta med en liten tarp som komplement till tältet(HB Enan), har provat att sätta upp det över tältet och få en liten "uteplats" med tak framför tältdörren. Har dock inte provat det i riktigt skarpa lägen.

Återkommer med utvärdering av detta om det blir så att jag använder tarpen.

/Johan
Vart har du hittat den tarpen? Vore tacksam för tips samt uppdatering om hur det blev.
 
Här ha du en billig, lätt och vattentät. Fraktfritt också.
https://www.ddhammocks.com/product/dd_magic_carpet2?from_cat=33

Tycker du tänkte rätt från början. Köp enkla grejer att testa med. Blir du biten och ger dig ut på mer krävande turer kan du uppgradera utan att förlora mycket pengar. Grejerna du köper nu kan du sälja eller ha som reserv. Den stora fördelen är att när du uppgraderar vet du mer vad du vill ha och behöver. Nu vet du ju inte riktigt hur du kommer att använda grejerna. Även om man kanske får igen större del av priset om man köper fel Hilleberg och säljer det, så blir förlusten ändå större än med ett billigt tält.

Ang. kinatält, de här tälten säljs på Ali och liknande ställen under andra namn. Du kan kolla t.ex. amazon.co.uk för omdömen. Finns en del på tuben också.
http://geertop.com
Fördelen med att köpa därifrån är snabbare frakt och att man kan få grejerna skeppade från EU (om man inte har otur) och alltså slipper VAT och postens avgifter.
 
Vart har du hittat den tarpen? Vore tacksam för tips samt uppdatering om hur det blev.

Det är Hillebergs Tarp 5, köpte den på Hillebergs outlet, 320g. och en jädra massa fästlinor(8st.) som gör det hyfsat enkelt att hitta ett sätt att sätta upp den.

Har lagt den "på tvären" över tältet och fäst den med markpinnar precis bakom tältet, då når andra änden ut lagom långt framför tältet. Sedan har jag använt två vandringsstavar framför tältöppningen för att få upp ett "tak".

Får som sagt återkomma om jag nu använder den under kommande vecka, ser bitvis ut att kunna bli rätt blåsigt och då är det frågan om man vill hålla på och slita med den.

/Johan
 
Tack för tipsen!
Tror nog att jag tar och kompletterar med en tarp till att börja med. Verkade finnas en del billiga som inte var alltför skrymmande eller dyra.

Det enda som är nackdelen nu är att jag inte kan sitta riktigt i tältet. Men jag får prova mig fram och se om jag kan stå ut med det i alla fall. Får se om jag så småningom ändå köper det andra tältet som jag kikat på då det som sagt ändå fatt hyfsat bra recensioner både här och på youtube.
 
Vet inte hur ditt tält ser ut, men kan det gå att knäppa av innertältet helt eller delvis och på så sätt få en större absid de gånger det regnar vid matlagning?
 
Måste bara skaffa en först :)

Vet inte hur ditt tält ser ut, men kan det gå att knäppa av innertältet helt eller delvis och på så sätt få en större absid de gånger det regnar vid matlagning?
Tyvärr inte. Man spänner upp innertältet, myggnätet först, med aluminiumbågar och lägger yttertältet över. Annars hade jag kunnat haka av innertältet så hade det inte varit någon konst. Så kan jag göra på mitt tremannatält. Men det är inget kul att sova i ett så stort tält själv. Dessutom så har det inte den funktionen om att ligga under bar himmel med bara myggnät.
 
Åker upp till Lappland imorgon och det ser enligt prognosen mer eller mindre ut som en veckas regn...
...så jag lurar på att ta med en liten tarp som komplement till tältet(HB Enan), har provat att sätta upp det över tältet och få en liten "uteplats" med tak framför tältdörren. Har dock inte provat det i riktigt skarpa lägen.

Återkommer med utvärdering av detta om det blir så att jag använder tarpen.

/Johan

Har inte Enan samma mått som Akto 1?

Isåfall får man in en 75liters i den lilla "absiden" som finns och du kan samtidigt laga mat sittandes.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Shas Tält Utrustning allmänt 29
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Foehammer117 Bo vintertid i tält utanför univerisitetet??? Utrustning allmänt 23
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9
Kvarnträsk Tält-/vadarskor? Utrustning allmänt 31
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3
Kimkim Myggtabletter utan eld? Utrustning allmänt 2
bico Mellanhöga läderkängor utan cellgumminederdel? Utrustning allmänt 16
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
AnnaSigridJohansson För impregnering tvättprogram utan sköljning Utrustning allmänt 3
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
haiwa Tvätt av dunsäck utan torktumlare Utrustning allmänt 6
jubalviktor Rejäl känga utan läder? Utrustning allmänt 25
thex Primus Micron Lantern utan "strumpan" Utrustning allmänt 7
rothan Suunto med eller utan pulsfunktion? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.