Tält utan absid, hur gör ni?

Har i tidigare trådar skrivit att jag är nybörjare på det här med friluftsliv men att jag har ett intresse för det. Det har tagit lite tid men nu har jag en utrustning jag är hyfsat nöjd med. Från början hade jag ett tält för tre personer, men det är alldeles för stort samt att jag har velat ha ett tält där man kan välja om man vill ha yttertältet över eller ej, så att man kan sova under bar himmel.

Jag trillade över ett Jack Wolfskin tält för en person på blocket riktigt billigt och knappt använt. Jag frågade om det fanns en liten absid och om det var sitthöjd i tältet. Personen uppgav att det fanns en liten absid samt att han kunde sitta i tältet.
Jag är verkligen supernöjd med tältet. Det är bra utrymme i det, alltså det passar min längd perfekt. Men någon absid var det inte att tala om. Vad gör ni av packning och hur lagar ni mat om det inte finns absid och det ösregnar? Väntar ni tills regnet gått över och gör mat sen? Annars blir väl allt blött i tältet? Och packningen? Regnskydd till ryggsäcken i all ära, men räcker det?

Jag har tittat en del på på det här tältet som har fått bra recensioner både på youtube samt att folk i detta forum har tyckt att det har varit ett tält som presterat över förväntan.

Om jag nu ska göra ett vindskydd vid sidan av tältet för skydd mot regn måste jag ju ha med mig en presenning av något slag som jag kan göra regnskydd av, då försvinner ju en del av vitsen med lättviktstältet...

Jag funderar nu på om jag ska sälja detta tält och köpa det andra eller om jag ska behålla detta och prova mig fram då jag är nöjd i övrigt med det, eller om jag ska köpa det andra och jämföra de två...
Tacksam för tips hur jag ska tänka.

OBS!! är ingen fjällvandrare av rang utan det handlar mest om att kanske tälta någon helg vid någon insjö med hunden och fiska. Vill ändå ha bra grejer när jag väl är ut och har en dröm om att någon gång ta mig ut till fjälls.