Monsen på villspor

Kan nog tycka att han borde fortsatt trots dimma. Det hade jag försökt iaf. Han hade ju en GPS att gå efter. Vet inte vad det var för karta i den, men var det terrängkarta hade det nog gått rätt bra iaf.
Nu hade han ingen karta i den, och även om han haft det så är det en risk att gå i dimma i den terrängen.
Kartdata är ofta rätt ordentligt fel, höjdkurvor är relativa men du kan ha stup på flera meter där det ser flackt ut och så har du din onoggrannhet i GPSen som gör det ännu vanskligare.
Så det var nog en god ide att visa för de som inte är fjällvana att man stannar hellre en dag extra än bryter ryggen.
 
Jag gillar dom här programmen skarpt, även hans andra serier är mycket bra. Nordkalotten 365 tycker jag är kanon.

Jag gillar hur han alltid ser fram emot att "fyra upp bålet" och slå läger samt att han alltid verkar uppskatta att vara ute oavsett var och väder.
Tycker det är bra också att det inte blir en massa prylsnack, sånt kan man läsa på forum eller se på youtube. Programmet förmedlar en bra känsla helt enkelt imo.

Bäst av allt är ändå att han använder tändstickor och inte eldstål ;)
 
Nu hade han ingen karta i den, och även om han haft det så är det en risk att gå i dimma i den terrängen.
Kartdata är ofta rätt ordentligt fel, höjdkurvor är relativa men du kan ha stup på flera meter där det ser flackt ut och så har du din onoggrannhet i GPSen som gör det ännu vanskligare.
Så det var nog en god ide att visa för de som inte är fjällvana att man stannar hellre en dag extra än bryter ryggen.

Halaj!

Mitt personliga rekord är att min Garmin 60 Cx visade ca 80 meter fel. Att knata runt i dimma, med stup här och där är verkligen inget att rekommendera!

//T
 
Dessutom så verkar han lämna ett veritabelt "Hans och Greta"-spår efter sig i fjällen... Någonstans längs sista delsträckan bara försvinner skidorna som han bar fästa i 'spötunnlarna' - och jycken ömsom har dragsele och ömsom klövjesäck när den lös springer runt efter det att de tydligen dumpat pulkan i nån snödriva... Taskigt utfört jobb av inspicienten i produktionsteamet, eller?

Hoho.. nu får vi allt hjälpa till med egen fantasi. Hans o Greta skulle ju ätas upp av häxan och de spred ju spår efter sig i form av brödsmulor för att hitta tillbaka. Klart att Monsen har sin taktik för vem vill bl uppkäkad av en häxa?
Men jovisst, nog borde tv-teamet ha bättre koll på "tomtens lösskägg"...
 
Det jag oftast funderar på är varför han aldrig har med sig några skor dedikerade till vadning, utan istället väljer att vara konstant blöt om fötterna. De där goretexkängorna han har torkar ju inte i första taget...
 
Det jag oftast funderar på är varför han aldrig har med sig några skor dedikerade till vadning, utan istället väljer att vara konstant blöt om fötterna. De där goretexkängorna han har torkar ju inte i första taget...

Kängorna är ju blöta ändå, så det har ju ingen betydelse om han också vadar i dem. Det finns inget sätt att hålla fodrade kängor torra om man är ute på en längre tur, det blir blött både inifrån och utifrån
 
Programmet är suveränt. Det bästa jag någonsin sett i naturväg. Just därför som man får lust att börja spekulera vad som händer och sker och olika alternativ. Går inte ens att jämföra med de tråkiga finska naturprogram som jag ibland ser på inhemsk tv.

Men det där finska som heter typ "vid lägerelden" tycker jag är rätt najs. Håller du inte med? Finns nog på SVT play för den som är intresserad.
 
Halaj!

Mitt personliga rekord är att min Garmin 60 Cx visade ca 80 meter fel. Att knata runt i dimma, med stup här och där är verkligen inget att rekommendera!

//T

Fast "Platsnoggranheten" är lätt att ha koll på i datafältet. Visar den 80m bör nog varningsklockan ringa. Normalt med min Etrex i fjällen är 2-5m. Finns inget som stör så har aldrig haft dålig mottagning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Med Monsen på villspor Böcker, film, media 8
Otto Støver Monsen på villspor Böcker, film, media 42
silenhag På tur med Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 9
mickere Nordkalotten 365, et år på tur med Lars Monsen Böcker, film, media 5
JohnnyL Monsen, gör det igen 🙂 Böcker, film, media 16
dalnyn Lars Monsen minut för minut Böcker, film, media 15
Johan123 Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 53
thureb Monsen hundspannskarriär Böcker, film, media 7
Kilo Lima Ingen Grenser med Lars Monsen Böcker, film, media 10
thegedd Lars Monsen Nordkalotten 365 Böcker, film, media 30
seobserver Timra Stuga, gratisbok på engelska Böcker, film, media 1
stranbo Åka vasaloppet på tandemskidor Böcker, film, media 0
Småtärna Serie om Grönland på dansk TV Böcker, film, media 0
isaktamio Kritik på mina video klipp! Böcker, film, media 15
veni Serie på TV Fakta, Alone Böcker, film, media 2
Moga Flora med på vandring: Padda eller e-boksläsare? Böcker, film, media 12
Brune Vita blixten på SVT play Böcker, film, media 2
majjen Publicera samma text på fler ställen? Böcker, film, media 12
Glännman Tips - Ut på tur Böcker, film, media 1
desireman Intressanta personer att följa på instagram? Böcker, film, media 4
laurentiusweg Grundsten På Fjälltur eböcker någonstans? Böcker, film, media 1
Pumba Tipps på föreläsningar dokumentärer mm Böcker, film, media 0
Raskesven Musiken på Nat Geo Wild? Böcker, film, media 0
desireman Nu på söndag på Discovery: 22:00 Uppdrag: Seven Summit Böcker, film, media 0
halvklart till mulet Year of Adventures - äventyrs-TV på lördagar Böcker, film, media 0
Bulgakov Kartor från Michelin- var finns komplett sortiment på nätet? Böcker, film, media 2
Headheretic Bra program på TV10 Böcker, film, media 1
desireman Snygg bakgrundsbild på Kebnekaise? Böcker, film, media 10
Emmma tips på ny fågelbok Böcker, film, media 9
trollstoll vandra på island Böcker, film, media 9
LindLou Hur får man tag på "västerviks föraren"? Böcker, film, media 0
Hallå! Söker tips på filmredigering Böcker, film, media 2
Wolf25 Grundsten - på fjälltur Böcker, film, media 5
Emiliaskersund Vildmarkstidningar på tyska? Böcker, film, media 2
peter1969 Packraft på TV i kväll! Böcker, film, media 5
johre Mount St. Elias på bio? Böcker, film, media 0
plaskdaja Kommentarer på freeride.se Böcker, film, media 0
obbelix Tips på bra pocketbok Böcker, film, media 42
1340 TV tips, Mästarnas Mästare på SVT ikväll 20:00 Böcker, film, media 1
thage Hyra klätterfilmer på nätet? Böcker, film, media 0
plaskdaja TV tips, 7 Summits på TV4 Sport ikväll 19.00 Böcker, film, media 3
KLAGER Ny faktakanal på nätet: Böcker, film, media 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.