Monsen på villspor

Du tänker fel.
Din eTrex tror att den har en noggrannhet på 2-5 meter och anger detta.
Vad den verkligen har vet den inte.
Jag har sedan de första handhållna gps-mottagarna gjort oändliga mängder med jämförelser fram till för något år sedan och positionsfelet är nästan alltid större än det mottagaren tror.
Sen är kartmaterialet inte exakt så där för du in ytterligare en osäkerhet.

Jag skulle nog behöva vara i extrem nöd om jag skulle gå i farlig terräng i mörker eller dimma och förlita mig på en GPS.
 
Har aldrig upplevt att det skulle diffa på uppåt 80m när jag sitter i kajaken eller är nån annanstans. då är nog nåt som stör gps:en. Har man 2-5 m noggranhet så brukar det stämma. Lätt att kolla om man har referenspunkter som vägar och hus.

Men den mesta kollen har man ju ändå bortanför GPSen med sina ögon i terrängen.
 
Bra säsong.
Intressant när han halkade fram i de där lädermockasinerna med hö.
Hade man inget sätt att ordna bättre grepp?
Ginge väl att ha nåt repsnöre-nät undertill åtminstone
 
Då behöver du inte se det något mera, eftersom hon nu skall sluta på NRK
Då blir det kanske lite mindre skriklila och lite mer naturnära färger på (nästkommande) programpresentatören - Trine Rein kanske? - för inte lär NRK släppa det här programformatet. Om nu inte Anne Rimmen äger det (tillsammans med Lars Monsen och Trond Strømdahl?) och släpar det med sig till Discovery?
 
Senast ändrad:
Varför är folk så fixerade vid programledarens kläder?

Norrmännen klär sig sådär. Den här skogsmulliga naturkompaniet-/ retro- stilen med diskret färgade ulltröjor och cellgummikängor är mer svensk och förekommer inte i Norge - i Norge har nästan alla färgglada syntetkläder och kängor av modernaste snitt. Normännen älskar bjärt färgad fleece och moderna material. De är väldigt high tech-orienterade
 
Det som var kul med klädvalet var att dom skulle smyga på Monsen och gömma sig. Då hade Trond lämpliga färger men Anne var verkligen skriklila.
Nu kvittar det väl för Monsen vet ju att dom är där men dramaturgiskt blir det sämre.
 
Angående programledartjejen så är hon det enda med programmet jag inte gillar

Nu kanske jag låter som nån sorts råfeminist, men det är jag inte (bara lagom) men hela iden att ha en brudig liten flickkvinna som är uppenbart okunnig och vars roll under programmet är att under överseende av en äldre man fnittrandes läras upp i konsten att vada över en bäck eller tända en eld - ja det känns på nåt sätt lite unket. Hade hellre sett en duktig duglig driven vildmarksintresserad kvinna än en "hej kom och hjälp lilla mig" som programledare. Hade hellre sett nåt vildmarksvariant på typ relationen mellan Leif GW och Camilla Kvarntoft. Det hade känts lite mer "vuxet" på nåt sätt.
 
Har aldrig upplevt att det skulle diffa på uppåt 80m när jag sitter i kajaken eller är nån annanstans. då är nog nåt som stör gps:en. Har man 2-5 m noggranhet så brukar det stämma. Lätt att kolla om man har referenspunkter som vägar och hus.

Men den mesta kollen har man ju ändå bortanför GPSen med sina ögon i terrängen.

Halaj!

Nu börjar det bli väl OT, men jag svarar. Jo, du har rätt, till 98%. 2-5 meters noggrannhet, och man är där precis där GPS:en påstår. Men det är dessa 2 % kvarvarande ...
Man kan också ibland se – om man går i tät granskog – att man ”fastnar” i GPS:en. Den påstår att man står still fast man går. Sen tar den ett diskret steg och hoppar till där man egentligen står. Skuttet kan vara upp till 200 meter.
Att blint lita på GPS:ens påstående i varje läge är ett stort misstag.

//T
 
Men det där finska som heter typ "vid lägerelden" tycker jag är rätt najs. Håller du inte med? Finns nog på SVT play för den som är intresserad.

Jag såg ett halvt avsnitt ur den serien, men blev rejält irriterad på deras fiskeetik. De drog upp stora harrar och slog ihjäl som om de skulle försörja sig på att sälja fisk. Dessutom fiskade de med stora hullingförsedda trekrokar, vilket gör det i princip omöjligt att sätta tillbaka fisken oskadd. Jag vet inte om C&R är ett okänt begrepp i Finland, men de som gör programmet verkar inte ha hört talas om det i alla fall. För mig är det på samma nivå som om de skulle filma när de slänger skräp runt omkring sig i programmet.
 
Angående programledartjejen så är hon det enda med programmet jag inte gillar

Nu kanske jag låter som nån sorts råfeminist, men det är jag inte (bara lagom) men hela iden att ha en brudig liten flickkvinna som är uppenbart okunnig och vars roll under programmet är att under överseende av en äldre man fnittrandes läras upp i konsten att vada över en bäck eller tända en eld - ja det känns på nåt sätt lite unket. Hade hellre sett en duktig duglig driven vildmarksintresserad kvinna än en "hej kom och hjälp lilla mig" som programledare. Hade hellre sett nåt vildmarksvariant på typ relationen mellan Leif GW och Camilla Kvarntoft. Det hade känts lite mer "vuxet" på nåt sätt.

Finns ingen gillaknapp, men jag håller med.
 
Angående programledartjejen så är hon det enda med programmet jag inte gillar

Nu kanske jag låter som nån sorts råfeminist, men det är jag inte (bara lagom) men hela iden att ha en brudig liten flickkvinna som är uppenbart okunnig och vars roll under programmet är att under överseende av en äldre man fnittrandes läras upp i konsten att vada över en bäck eller tända en eld - ja det känns på nåt sätt lite unket. Hade hellre sett en duktig duglig driven vildmarksintresserad kvinna än en "hej kom och hjälp lilla mig" som programledare. Hade hellre sett nåt vildmarksvariant på typ relationen mellan Leif GW och Camilla Kvarntoft. Det hade känts lite mer "vuxet" på nåt sätt.

Välformulerat, jag håller med!!
Jag tycker som ni andra att programmet i sin helhet är skitbra! Men... Jag hade önskat mer buchcraft från programmet. Ibland sitter jag och önskar att de kunde ta en paus utmaningen och bara filma Lars (som besitter så mycket erfarenhet) när han lever lägerlivet och klarar av vardagen. Att få hans tankar och reflektioner kring varför han handlar på ett visst sätt och hur han löser vardagliga situationer vore intressant.
Blev även lite besviken på avsnitt två(?) när han skulle välja så billig utrustning som möjligt. En jacka för 2000kr är inte billigt... Möjligtvis billig i förhållande till de dyra. För mig handlade det avsnittet om att naturen är öppen för alla och att man inte behöver spendera enorma summor på utrustning. Med det sagt så vore det mycket mer intressant om de gav honom en gammal galonjacka de hittat på second hand eller en jacka a la "plastpåse" från jula att leva i.
 
Absolut viktigt att inse GPSens begränsningar. En sak den är hyfsat bra till är att följa ett tidigare GPS-spår. Men man måste vara medveten om att små stup och raviner kanske inte finns på kartan eller att man kommer nåt 10-tal meter snett och därmed ut i livsfarlig terräng.

På sjön pratar man t o m om GPS-assisterade / orsakade olyckor.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Med Monsen på villspor Böcker, film, media 8
Otto Støver Monsen på villspor Böcker, film, media 42
silenhag På tur med Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 9
mickere Nordkalotten 365, et år på tur med Lars Monsen Böcker, film, media 5
JohnnyL Monsen, gör det igen 🙂 Böcker, film, media 16
dalnyn Lars Monsen minut för minut Böcker, film, media 15
Johan123 Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 53
thureb Monsen hundspannskarriär Böcker, film, media 7
Kilo Lima Ingen Grenser med Lars Monsen Böcker, film, media 10
thegedd Lars Monsen Nordkalotten 365 Böcker, film, media 30
seobserver Timra Stuga, gratisbok på engelska Böcker, film, media 1
stranbo Åka vasaloppet på tandemskidor Böcker, film, media 0
Småtärna Serie om Grönland på dansk TV Böcker, film, media 0
isaktamio Kritik på mina video klipp! Böcker, film, media 15
veni Serie på TV Fakta, Alone Böcker, film, media 2
Moga Flora med på vandring: Padda eller e-boksläsare? Böcker, film, media 12
Brune Vita blixten på SVT play Böcker, film, media 2
majjen Publicera samma text på fler ställen? Böcker, film, media 12
Glännman Tips - Ut på tur Böcker, film, media 1
desireman Intressanta personer att följa på instagram? Böcker, film, media 4
laurentiusweg Grundsten På Fjälltur eböcker någonstans? Böcker, film, media 1
Pumba Tipps på föreläsningar dokumentärer mm Böcker, film, media 0
Raskesven Musiken på Nat Geo Wild? Böcker, film, media 0
desireman Nu på söndag på Discovery: 22:00 Uppdrag: Seven Summit Böcker, film, media 0
halvklart till mulet Year of Adventures - äventyrs-TV på lördagar Böcker, film, media 0
Bulgakov Kartor från Michelin- var finns komplett sortiment på nätet? Böcker, film, media 2
Headheretic Bra program på TV10 Böcker, film, media 1
desireman Snygg bakgrundsbild på Kebnekaise? Böcker, film, media 10
Emmma tips på ny fågelbok Böcker, film, media 9
trollstoll vandra på island Böcker, film, media 9
LindLou Hur får man tag på "västerviks föraren"? Böcker, film, media 0
Hallå! Söker tips på filmredigering Böcker, film, media 2
Wolf25 Grundsten - på fjälltur Böcker, film, media 5
Emiliaskersund Vildmarkstidningar på tyska? Böcker, film, media 2
peter1969 Packraft på TV i kväll! Böcker, film, media 5
johre Mount St. Elias på bio? Böcker, film, media 0
plaskdaja Kommentarer på freeride.se Böcker, film, media 0
obbelix Tips på bra pocketbok Böcker, film, media 42
1340 TV tips, Mästarnas Mästare på SVT ikväll 20:00 Böcker, film, media 1
thage Hyra klätterfilmer på nätet? Böcker, film, media 0
plaskdaja TV tips, 7 Summits på TV4 Sport ikväll 19.00 Böcker, film, media 3
KLAGER Ny faktakanal på nätet: Böcker, film, media 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.