Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk

Hej!

Jag och mina bröder ska börja gå Nikkaluokta - Kvikkjokk den 1:a augusti vilket ska bli härligt. Jag har försökt ta reda på så mycket användbar information om turen jag kan men jag har fortfarande några olösta frågor. Jag skulle behöva veta vart det finns bra gratis tältplatser längs turen (här hittar ni fjällkartan med rutten utritad) och vad som är nödvändigt gällande transport. Jag uppskattar även allmäna tips. Från vilket håll rekommenderar ni att man börjar ifrån, Nikkaluokta eller Kvikkjokk? Verkar som det är vanligare att börja från Nikkaluokta.

Transport från vad jag kan förstå är gällande:

Transport med båt från Teusajaure – Vakkotavare kostar 100 kr annars kan man ta roddbåt gratis. Sträckan är 1km med båt.​

Därefter tar man en buss linje 93 från Vakkotavare till Kebnats vilket kostar 224 kr därefter över till Saltoluokta Fjällstation med båt båttransport vilket kostar 140 kr och det finns ingen roddbåt att tillgå.​

Vidare Svijnne - Sitojaure finns roddbåt men sägs vara i väldigt dåligt skick och saknar årtullar. Sträckan är 5 km och svårmanövrerad. Båttransport kostar 300 kr.​

Mellan Aktse - Laitaure finns länsstyrelsens roddbåtar att tillgå, men det finns också möjlighet att få transport över sjön vilket kostar 200 kr. Med motorbåt tar färden ungefär 15 minuter.​

Är det någon av dessa transportsträckorna där roddbåt är tillgänglig ni finner som en onödig kostnad? Tänker framförallt på Teusajaure – Vakkotavare, och Aktse – Laitaure.

Dessutom är jag lite förvirrad över stora prisskillnader när det kommer till samma båttransport. En medlem skrev att någon betalade 500 kr för Aktse - Laitaure sommaren 2018 medan STF anger 200 kr. Förekommer prisavvikelser eller kan man lita på STF:s prislista?

Gratis tältplatser och bra rastplatser

Här behöver jag mest rådgivning då jag inte lyckats hitta så mycket. Hittade ett inlägg från 2012 som gav råd för tältplatser mellan Saltoluokta - Kvikkjokk men vet inte hur mycket av det som gäller idag. Skulle uppskatta om någon kunde flika in med lite uppdaterad information.

Vid Sitojaurestugorna ska det finnas en skapligt stor tältplats nere vid vattnet 70m öster om stugan.

Vid Aktse ska det finnas en eller två tältgläntor halvvägs nerför backen mot stugan, samt en alldeles vid backens början. Vid stugan får man inte tälta alls om man inte betalar. Finns även en "bra" plats längs leden (ca 300m) som går österut nedanför stugan.

Mellan Aktse och Pårte ska det finnas en sänka med fjällbjörkskog och en finns liten raststuga med kamin och utedass. Lämplig vindskyddad tältplats om man stöter på dåligt väder och måste stanna.

Vid Pårte är sägs det vara ont om gratis tältplatser. 3-4km mot Kvikkjokk finns några fläckar alldeles vid en jokk.​

All hjälp uppskattas verkligen!
 
Instämmer om Teusajaure. I backen på södra stranden, öster om leden på ca 600 m höjd, finns fina tältplatser i björkskogen. Fin tältplats finns och några kilometer norr om Kaitumjaurestugorna, strax söder om bron över Tjäktjajåkka, precis vid ravinens kant.
 
Instämmer om Teusajaure. I backen på södra stranden, öster om leden på ca 600 m höjd, finns fina tältplatser i björkskogen. Fin tältplats finns och några kilometer norr om Kaitumjaurestugorna, strax söder om bron över Tjäktjajåkka, precis vid ravinens kant.

Tack så mycket! Osäker var södra stranden vid Teusajaure ligger på kartan. Jag har placerat ut tältplatserna för Teausjaure och andra norr om Kaitumjaurestugorna med en pil på kartan. Stämmer det någorlunda?
 
Inget fel i att planera ordentligt, det är ju halva nöjet med en fjälltur! Men tältplatser finns det lite överallt om man inte är alltför kräsen. Närhet till dricksvatten vill man förstås ha och ett någorlunda jämnt underlag. Och allt är ju gratis utom i nära anslutning till STF-stugorna, där man å andra sidan får komma in och torka upp och laga maten på en gasolspis.

Lite svårare kan det dock vara att hitta tältplats i skogen, kanske särskilt i barrskogen, om det är stenigt och småkulligt. Ett tips i det läget är att följa någon jokk en bit upp eller ner från stigen. Strax före Pårte passerar ni t. ex. Sjábttjakjågåsj där ni kan hitta tältplats på västra sidan strax uppstöms bron på en liten ås.

Priset för bussen mellan Vakko och Kebnats bör ligga kring 50-75 kr gissar jag. Det är ca 3 mil med ett uppehåll i Vietas.

Trevlig tur önskar Pelle
 
Inget fel i att planera ordentligt, det är ju halva nöjet med en fjälltur! Men tältplatser finns det lite överallt om man inte är alltför kräsen. Närhet till dricksvatten vill man förstås ha och ett någorlunda jämnt underlag. Och allt är ju gratis utom i nära anslutning till STF-stugorna, där man å andra sidan får komma in och torka upp och laga maten på en gasolspis.

Lite svårare kan det dock vara att hitta tältplats i skogen, kanske särskilt i barrskogen, om det är stenigt och småkulligt. Ett tips i det läget är att följa någon jokk en bit upp eller ner från stigen. Strax före Pårte passerar ni t. ex. Sjábttjakjågåsj där ni kan hitta tältplats på västra sidan strax uppstöms bron på en liten ås.

Priset för bussen mellan Vakko och Kebnats bör ligga kring 50-75 kr gissar jag. Det är ca 3 mil med ett uppehåll i Vietas.

Trevlig tur önskar Pelle

Tack för tipset! Jag är lite av en planerare som person men jag förstår vad du menar. Det är framförallt för att få en aning om vart det det ska finnas tältplatser så jag slipper gissa längre fram. Insåg att jag tittade fel på prislistan för bussen från Vakkotavare till Kebnats. Av någon anledning verkar det inte som de skrivit ut priset men antar att det kostar runt 100 kr då Ritsem Fjällstation till Kebnats kostar 70 kr.
 

avslutad210712

Gäst
Nu har jag inte läst genom tråden för jag vet att du har fått riktigt bra råd redan.från fjällrävarna

MEN

Innan du går ner till Teusajaure tälta däruppe. En liten jokk precis öster om leden. Underbar utsikt.

MEN

Innan du går ner till Vakkotavare har du en tälplats precis öster om leden . Underbar utsikt in mot Sarek. Och en liten jokk precis där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Fisklalzer Nybörjar behöver skavsårshjälp! Fjällvandring 15
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
errien Lofoten, behöver tips! Fjällvandring 1
Bobbolainen Vandring i oktober-behöver tips. Fjällvandring 2
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
hikemike Panik, behöver liggunderlag till Sarekresa! Fjällvandring 3
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
Hallen Behöver eran hjälp... Fjällvandring 2
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
David Eklind Padjelanta - nybörjare behöver tips Fjällvandring 9
RonnyFält Nybörjare i Fjället behöver tips! Fjällvandring 4
Nybörjarper Behöver hjälp med fjällvandring Fjällvandring 8
Sverker G Fjällvandring... behöver tips... Fjällvandring 12
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Lisa J Behöver tips på Skierfe i Sarek Fjällvandring 6
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
klot Behöver tips gällande vandring 10-12/11 i Storulvån? Fjällvandring 1
camilla 33 Behöver tips om skavsårsprevention Fjällvandring 15
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
hokusai Behöver skotips Fjällvandring 3
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
plösen Behöver tips! Vandring med 8 mån barn Fjällvandring 2
Roddan B Behöver all hjälp man kan få Fjällvandring 9
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
ismo Vad behöver man veta om vad i Sarek? Fjällvandring 2
liten_puh Behöver tips om vandring i maj Fjällvandring 10
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
jonsa Hjälp! Behöver fjällvandring i påsk! Fjällvandring 3
Salmo Salar Fjällvärldsrookie behöver hjälp Fjällvandring 17
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...