Vad tycker du om Melker Väderö

Hej! Ny här på forumet och fullkomligt novis då det gäller kajaker. Har funderingar på att köpa en kajak för dagsturer i insjöar samt på havet.

Har titta runt lite och fastnat för “Melkers Väderö MV” men det finns väldigt lite information/omdömen att läsa om just denna modellen på nätet.

Läste ett test från “Outsideonline” som lovordar den men det skulle vara intressant att höra vad ni tycker som har köpt och använder den :)
 
Jag tycker det är väldigt mycket kajak för pengarna, väldigt prisvärd oavsett utförande (Base, Stripe eller Bambu).

Den är tillräckligt stabil för att rena nybörjare ska sitta tryggt i den, men ändå trevlig att paddla för erfarna paddlare. Den är lättsväng (även utan roder), svarar bra på kantning, snabbpaddlad (jag kan hålla en marschfart på 8,4 km/h med den över 11 km paddling med vanlig plattpaddel) och lättrollad (har lyckats handrolla den också).

Som bonus gillar jag miniluckan/koppen framför sittbrunnen och att den finns i riktigt snygga färger!
 
Jag tycker det är väldigt mycket kajak för pengarna, väldigt prisvärd oavsett utförande (Base, Stripe eller Bambu).

Den är tillräckligt stabil för att rena nybörjare ska sitta tryggt i den, men ändå trevlig att paddla för erfarna paddlare. Den är lättsväng (även utan roder), svarar bra på kantning, snabbpaddlad (jag kan hålla en marschfart på 8,4 km/h med den över 11 km paddling med vanlig plattpaddel) och lättrollad (har lyckats handrolla den också).

Som bonus gillar jag miniluckan/koppen framför sittbrunnen och att den finns i riktigt snygga färger!

Tack för det snabba svaret! Låter som att det här verkar vara en vettig kajak för en novis som mig :)
 
Försök hitta nånstans att provpaddla den så är jag säker på att du kommer att gilla den :)

Men tänk på att den finns med två olika storlekar/volymer på sittbrunnen, MV och HV
 
Försök hitta nånstans att provpaddla den så är jag säker på att du kommer att gilla den :)

Men tänk på att den finns med två olika storlekar/volymer på sittbrunnen, MV och HV

Tack för ditt svar!

Hade varit intressant och veta vad du själv har för längd och vikt samt vilken av modellerna du har, MV eller HV? Jag är själv 180cm och väger 72kg.

Skall nu till helgen prova båda modellerna, men vad jag förstår så är skrovet detsamma, ändå anger Melker att MV passar för personer med en vikt av 50-85 kg och HV passar de som väger 75-110 kg.

Tydligen är sittbrunnen i HV konstruerad för lite större personer och MV för lite mindre. Men det borde väl inte påverka stabilitet och gång eller är det så att känner man mindre stabilitet i en tajtare sittbrunn?
 
Senast ändrad:
Tack för ditt svar!

Hade varit intressant och veta vad du själv har för längd och vikt samt vilken av modellerna du har, MV eller HV? Jag är själv 180cm och väger 72kg.

Skall nu till helgen prova båda modellerna, men vad jag förstår så är skrovet detsamma, ändå anger Melker att MV passar för personer med en vikt av 50-85 kg och HV passar de som väger 75-110 kg.

Tydligen är sittbrunnen i HV konstruerad för lite större personer och MV för lite mindre. Men det borde väl inte påverka stabilitet och gång eller är det så att känner man mindre stabilitet i en tajtare sittbrunn?

Jag är 187 cm och väger 75 kg och paddlar HV. Den saknar vingar/benstöden på sittbrunnskanten, har 5 cm längre sittbrunn och 2 cm högre framdäck - till skillnad från MV alltså.

Viktspecen som Melker uppger är nog snarast nån slags rekommendation vilken kajak man troligtvis sitter bäst i, annars är de som du konstaterar likadana i stort.

Tror den enda praktiska skillnaden är när du ska sätta dig i kajaken, MV är såklart svårare att komma ner i för större personer, men väl i kajaken kände jag inte nån stabilitetsskillnad!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...