P&H/Venture Capella 173

Jag har i en annan tråd nämnt att jag letar efter en ny kajak då min snart sju månader gamla Zegul Arrow Play faller i bitar. Zegul/Tahe Marine hör inte av sig, så det verkar som om det faller på min lokala återförsäljare, Melontapiste, att ersätta mig, något som ju är lite tråkigt för en liten enmansfirma. Ett alternativ som kommit upp och som Melontapiste lätt kan ta in är Venture Capella 173 i komposit, och på papperet ser den ut som ett bra alternativ.

Nu undrar jag således om någon har erfarenhet av just den modellen i glasfiber (plast-Capellan är en helt annan kajak). Modellen flyttades från P&H till Venture för några år sedan och det har varit tyst om den sedan dess, även om den nu återinförts. På webben finns dock förhållandevis lite information om den.

Det är fråga om en klassisk brittisk modell, som moderniserades någon gång för tio år sedan, med lite plattare botten. Jämfört med den nyaste brittformen har den ändå lite djupare V och rundare slag, vilket syns på min kompis kajak (Capella 167) här.
DSC09946.jpg


Av det jag läst framgår att det är en modell som vad egenskaper beträffar är ganska lik NDK Explorer. Bra i hårt väder, men aningen tråkigare en de mest lekfulla moderna kajakformerna

Jag har möjlighet att prova Capella 167 och även den större modellen innan jag köper den, men den måste i alla fall beställas hit, så det vore trevligt att ha lite mera att gå på.

Således, erfarenheter av den? (Jag köper inte Tiderace nu, 4700 € för den förstärkta versionen är för mycket just nu).
 
Ett stycke Capella 173 anlände för ett par veckor sedan och jag skrev lite om den här (på engelska).

P1010303.jpg


Sammanfattat förefaller det vara en hyfsad kajak. Lite märkligt med en sittbrunn som jag faktiskt ryms riktigt bra i, men det känns också som om det faktiskt är till viss nytta. Benarbetet vid framåtpaddling ger mera och en lite runda idag på 13 km gav en medelhastighet på 8,4 km/h utan att jag tryckte på värst hårt. Klart snabbare än Arrow Play i alla fall. Stabiliteten är god, både primär och sekundär, och det är inga problem att rolla den, även om bakdäcket inte är helt lågt. Den svänger riktigt bra på kant, vilket överraskade litet. Det ska bli intressant att prova den i tuffare förhållanden. Jag har på känn att den kan fungera riktigt bra i stora vågor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.