Kajakhållare

Höglastare och skumvaggor

Har två lösningar:

1.
den primära ärOutlifes höglastare, samma som Gunnar_g har. Ypperlig lösning. Efetrsom flera kompisar har dem så kan man med två par ha 4 kajaker på taket om man klarar det med vikt och plats. Mycket stabila stolpar, även med bara en kajak. Billiga också. 295 kr +rörisolering + två bra spännremmar (Svima och Biltema är bra)

2.
Skummvagor från Kajaksport. http://kajaksaker.se/?artnr=901000&cat_id=43
Ett panikköp när jag insåg att bil + kajak på högkant inte gick in i carporten till den nya lägenheten. Bra lösning för en kajak.

Varför funkar inte bogseröglan på nyare bilar? Jag använder den på min golf variant -04 (för övrigt en av världens bästa kajaktransportbilar) när jag kör många kajaker. Det är ju bara att ta bort skyddet och skruva fast bulten. Så ofta använder man inte den. Eller hur gör ni? Jag kanske har tur som kan sätta lastbågarna med ett avstånd på 1,5-1,6 m så att inga kajaker gungar när de väl är fastspända.

Det är inte konstigt att bilen blir vindkänslig med så mycket större sidoyta. Bara att ta det lite lugnare, dessutom sparar man bränsle.
 
Varför funkar inte bogseröglan på nyare bilar? Jag använder den på min golf variant -04 (för övrigt en av världens bästa kajaktransportbilar) när jag kör många kajaker. Det är ju bara att ta bort skyddet och skruva fast bulten. Så ofta använder man inte den. Eller hur gör ni? Jag kanske har tur som kan sätta lastbågarna med ett avstånd på 1,5-1,6 m så att inga kajaker gungar när de väl är fastspända.

.
Bak kan jag nog sätta fast bogseröglan, men vet inte om pluggen är engångs.
Fram sitter öglan ca 30 cm bakom framkanten undertill. En rem dit trycker mot "kofångaren" och skaver i plasten vilket inte känns bra. Gnarlydogvarianten är i princip den jag använder fast med lös rem i bygeln. Ska se om jag sätter fast remögla under huven. Men jag vill inte få remmen att lyfta huven pga att den sitter en bit in. Kanske minsta problemet om en kajak har släppt och det repet används...
 
Huruvida man behöver binda ner för och akter på kajaken har väl främst att göra med avståndet mellan lastbågarna. Nya bilar, svepande taklinje = väldigt kort avstånd mellan bågarna, även på rätt stora bilar vilket i sin tur ger stora vridkrafter och därmed ett behov att binda ner för och akter. Vilket som påpekats i tråden inte är helt enkelt på nyare bilar.

Slutsatsen, det handlar numera inte längre enbart om att välja rätt lasthållare, man måste välja rätt bil till sin kajak...
 
Huruvida man behöver binda ner för och akter på kajaken har väl främst att göra med avståndet mellan lastbågarna. Nya bilar, svepande taklinje = väldigt kort avstånd mellan bågarna, även på rätt stora bilar vilket i sin tur ger stora vridkrafter och därmed ett behov att binda ner för och akter. Vilket som påpekats i tråden inte är helt enkelt på nyare bilar.

Slutsatsen, det handlar numera inte längre enbart om att välja rätt lasthållare, man måste välja rätt bil till sin kajak...

Kommer väl att märkas den dagen jag byter bort Volvo 945:an. Den har ju "flera meter tak"...
 
Detta var

en av faktorerna när vi valde bil i höstas. Senare årsmodeller på VW Caddy har betydligt längre mellan lastbågarnas fästen på taket än årsmodeller före 2010.

Har de inte förstått det här med kajak och taklast i Wolfsburg förrän nu?

Thure
 
Som jag skrev innan: på min Golf IV variant -04 kan jag ha rejält med avstånd. Snarare så att nyare Golfar är sämre sen man började med påfundet att ha sned baklucka. Detta förutsätter så klart att man har lastskenor på bilen, då brukar man få till det bra. Dessutom ett bra fäste för bogseröglan i fronten med bra möjligheter till remdragning.
 
Huruvida man behöver binda ner för och akter på kajaken har väl främst att göra med avståndet mellan lastbågarna.

Huruvida man behöver binda ner för och akter på kajaken har väl främst att göra med kajakens längd ;)

Tror inte själv på att kajakerna lossnar från ställningen (bra fästremmar tillverkas fortfarande) men ställningen kan lossna från biltaket. Själv litar jag inte på att moderna bilars Fixpoint-fastsättning av takräcket håller i längden om man flitigt monterar och demonterar takräckena. Det gör inte försäkringsbolagen heller, så räkna inte med ersättning om för- och akterlinorna saknas vid taktransport av långa föremål.

I kajaktransportsammanhang saknar jag gamla 900:n med ordentliga dropplister... och Thule takräcken med gjutna fötter och rosfria fästanordningar. Dagens prylar är inte gjorda för att tåla tidens tand.
 
Kommer väl att märkas den dagen jag byter bort Volvo 945:an. Den har ju "flera meter tak"...

Den optimala kajaktbilen är en kombi med sidohängd bagagelucka, hög markfrigång och lågt tak för att underlätta lastning av kajaker. Finns sådana bilar? Låter nästan som en gammal Cadillac Caprice wagon passar in.
 
Bra med förtamp

Lita aldrig på bara spännbanden !
På min Vw Passat så gick railsen av med tre kajaker på högkant med höglastare .
Utan förtampen till kofångaren och ett extra spännband hade hela paketet flygit av.
Sidvindskrafterna är ganska stora med kajakerna på högkant.
Nu kom jag undan med en stor buckla på taket och en gigantiskt djup halvmetersrepa från fästskruvarna till höglastarna
Anders
 
dä ä la gött mä en gammal 240 : )
å fördelar man lasten jämnt på takräcket så drar den inte åt nåt håll : )

ps. det är 4 lastbågar under kajakerna om nån undrar...
 

Bilagor

  • P1060222.jpg
    P1060222.jpg
    39.4 KB · Visningar: 3,249
Min kajak och min bil går att ersätta, men det finns andra att ta hänsyn till på vägarna.
Yakinbus.jpg

Själv känner jag personligen till två tillfällen med takräcken som lossnat från taket och två tillfällen med rails som har lossnat från bilen. Vidare känner jag till ett tillfälle med en rem som lossnat från räcket. Vid två av dessa incidenter lämnade kajakerna taket. I det ena fallet landade kajakerna i mötande fil på motorvägen (som tur var på en tom motorväg). Att Thule rekommenderar lina i för och akter är ingen tillfällighet.

Krama om varann i trafiken!:)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...