Flytväst, hur vill jag ha den?

Var ute och paddlade i helgen, och p.g.a. det kalla vattnet och en tillrest paddelkamrat behövdes en till flytväst. Nu har jag alltså en billig flytväst som jag skulle kunna anpassa för kajakpaddling.

Frågan blir då: vad vill man ha?

Just nu har ju västen en massa onödigt tyg i sidorna, som stramas åt med snöre i nederkant. Det borde gå att ta bort och ersätta med remmar (ev elastiska) för att minska mängden trassel och prassel i sidorna.

Stängningen mitt på västens framsida består av två par snören att knyta och en rem med snabbspänne. Jag tänker att man hellre har blixtlåsstängning. Ev flyttar man den till sidan och får en "hel" framsida, som man kan ha en stor ficka på. Tankar kring det?

Om man ändå ska ge sig på västen och sprätta och hålla på kanske man ska fundera över var flytkraften finns också? Nu är västen jämntjock över hela fram- och baksidan. Vill man flytta flytmaterial någonstans, kanske till förmån för fick-volym?

Reflexer? Torra fickor? Nätfickor?
 
Det finns färdiga flytvästar att köpa

Det finns färdiga kajakvästar att köpa och de enklaste är inte särskilt dyra. Då får du något som fungerar och slipper slösa tid på att sy om en väst som endå inte kommer att bli bra.

Kan tipsa om några billiga västar, Baltic och NRS Vista är ett par billiga och bättre altenativ. Det finns säkert fler som de kan föreslå här på forumet.att välja på.

Mvh
Magnus
 
Bra fråga

Skulle jag köpa väst idag skulle jag överväga en uppblåsbar.

Jag vill komma åt min kikare vid kajakpaddling och den har jag på min nuvarande väst i en typ anorackficka rakt fram. (Jag kör med en 8X30 kikare vid paddling och den är lite tung att inte förvara i en ficka då det utan ficka blir en statisk belastning på nacken via nackremmen.)

Thure
 
Uppblåsbar tveksamt

Har test en uppblåsbar, som jag hade från annat båtliv. Funkade dock int så bra i kajaken, dels blev det onödiga utlösningar vid översköljning, dels har den i uppblåst läge en form som nog skulle försvåra flottör-räddning och kajakräddning. Den är helt enkelt ivägen när man ska upp i kajaken.

Jens
 
uppblåsbar

Jag skulle inte köpa en uppblåsbar väst av flera anledningar.

3 bra anledningar att inte ha uppblåsbar flytväst

1. Risken att flytvästen utlöser om du blir översköljd av en våg när du paddlar, det blir svårt att paddla då och risken är att du välter pga att flytvästen sitter ivägen.

2. Det blir svårt att utföra kamraträddning med en uppblåsbar flytväst.

3. Om flytvästen utlöser under paddling och du välter blir det kråbgligt att ta sig ut.

4. Har du av den anledningen en upplåsbar som du blåser upp förhand så är risken att du inte kan blåsa upp västen för att du blir för nedkyld eller har slagit i huvudet och inte kan simma,

Ps. Vill du förvara kikaren inom räckhåll utan att få nackspärr finns det däcksväskor. det kan vara värt att kolla upp.
 
Håller

absolut med om potentiella nackdelar med många automatiskt uppblåsta flytvästar. Men det kanske finns sådan för kajakpaddlare utan nackdelarna?

Jag har så stor sittbrunn att däcksväska framför sittbrunnen inte är ett alternativ.

Min nuvarande väst är en "on off" en prototyp som jag köpte för många år sedan och som jag modifierat lite.

Thure
 
Jag är överlag skeptisk till dessa uppblåsbara västar, även för bruk i båtar. Det känns dumt att gå från en väl utprövad säkerhetsprodukt som är mer eller mindre ofelbar till en med inbyggda felkällor som dessutom kräver underhåll. Men den största nackdelen för kajaker måste väl vara att den bara funkar en gång per färd, så att säga.

Besvärliga förhållanden. Hårdblåst och vågor. Man kantrar och blir blöt, västen blåses upp. Man tar sig upp i kajaken och vill paddla vidare. Går det med den uppblåsta, rätt klumpiga, västen? Om inte, tar man då av sig den? Och om man välter igen i de fortsatt besvärliga förållandena? Om man nu är ute på veckotur, hur ska man då agera med sin uppblåsta väst?

Hmm...man kan ju ha reservdelar med sig iofs (ett par,tre nya patroner), men....jag är skeptisk!

//Anders
 
Köp en anpassad flytväst istället

Mycket bättre med en väst gjord för paddling. Större rörelsefrihet, fickor som mer anpassade till paddlare och framförallt sitter de bättre. Den du har, har du kollat så att den inte glider upp i hakhöjd när du ligger i vattnet?
Finns flera olika typer, se Paddlings test
http://paddling.nu/2010/05/18/hall-dig-flytande-%c2%ad-valj-ratt-vast/

Bl a Kanuk har en hel del billiga och bra västar.
 
Senast ändrad:
Paddlings test

var mycket läsvärd jag har tidningen men kan inte komma ihåg att jag läst testen där tidigare.

Thure
 
Kul att så många svarat, men jag får nog förtydliga mig lite: Jag har en billig sketen flytväst, som jag vill sy om för att den ska bli bättre lämpad för kajakpaddling. Jag vill inte köpa en ny flytväst.

Frågan är alltså vilka ändringar jag helst gör för att min befintliga flytväst ska bli mer lämpad för sin primära uppgift.
 
Kul att så många svarat, men jag får nog förtydliga mig lite: Jag har en billig sketen flytväst, som jag vill sy om för att den ska bli bättre lämpad för kajakpaddling. Jag vill inte köpa en ny flytväst.

Frågan är alltså vilka ändringar jag helst gör för att min befintliga flytväst ska bli mer lämpad för sin primära uppgift.

Nog för att (nästan) allt går att fixa men... Du får en paddelanpassad väst från runt 5-600 och uppåt. Att sy om en vanlig flytväst är inte så enkelt då själva modellen i grunden ser annorlunda ut. En paddelväst har bl.a. kortare flytkroppar, flyttade uppåt eftersom du har ett kapell medan en "vanlig" flytväst sitter mer som en jacka, når längre ner i midjan. Att sy om en sån väst för att passa paddling innebär ju att du, för att behålla samma flytkraft måste flytta flytelementen uppåt d.v.s. i princip sy en egen flytväst från grunden.

Som hobbyprojekt är det väl något man kan ägna sig åt men det känns lite överkurs annars, finns en hel del andra designelement som utöver det jag nämner ovan skiljer sig så när du är klar lär du, som sagt, i princip ha designat och sytt din egen flytväst. Om du nu absolut inte vill köpa en ny flytväst så lär det ju för övrigt även funka att paddla på i en "vanlig" flytväst också.
 
Jag skulle titta noga på hur armhålen ser ut. Nu paddlar jag uteslutande canadensare, men nog är ofta ärmarnas skärning fram så tajt att man får skav...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
mielo Var hittar jag en "racing"-flytväst? Paddling allmänt 0
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
L.A. Flytväst med stor ficka Paddling allmänt 1
Wibrån Tvätta flytväst bäst? Paddling allmänt 7
Trikåmannen Illaluktande flytväst Paddling allmänt 14
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
manlan Flytväst m. bogsersystem Paddling allmänt 3
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
Spinspider Kapellet innanför eller utanför flytväst? Paddling allmänt 2
Teknikern Flytväst eller inte flytväst,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 77
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
Niftigolebb Bra flytväst som andas Paddling allmänt 4
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
torger nära-land-flytväst Paddling allmänt 9
stefanhum Flytväst med bogserlina+cowtail Paddling allmänt 9
Vandrare Flytväst för barn 5-10 kg? Paddling allmänt 4
MartinR CE-godkänd flytväst för forspaddling Paddling allmänt 8
Josie Flytväst/dammodell? Paddling allmänt 3
bieurn "Kloss"-flytväst? Paddling allmänt 6
pellegill Vad har du för flytväst? Paddling allmänt 4
wilhelm-tell Flytväst: Stohlquist Wedge Paddling allmänt 0
bieurn >>SIVEN: "flytväst att trivas i" ? Paddling allmänt 8
Marzocchi Flytväst Paddling allmänt 7
bluewing Tips om flytväst önskas! Paddling allmänt 1
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Banankontakt Flytväst/kapellrelation Paddling allmänt 2
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
Strmbrg Moddad flytväst! Paddling allmänt 0
laggar Flytväst Paddling allmänt 3
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.