Stötdämpare i fören

Jag är tränare i en kanotklubb och reparerar även klubbens kanoter.
Varje år så får man laga fören på en massa kanoter, de blir skadade när ovana paddlare krockar mot diverse föremål.
Jag har funderat på om man kunde montera något slags krockskydd,
som en liten gummiboll i fören på kanoterna. Något enkelt som man kan limma eller möjligen skruva fast. Eller om man det finns någon elastisk massa som man kan spackla på eller gjuta fast.
Här finns ju duktigt folk som jobbar med alla möjliga saker, det kanske finns någon som har en enkel lösning, kom med förslag.

Det gäller alla möjliga kanoter, men mest Menja och VKV 101 och Anita.

/Pär
 
Cykeldäck skurna i segment kanske? Den naturliga krökningen på däcket plus att den är vikt som ett U borde passa bra runt fören. Vet ej hur man skulle kunna fästa dem på ett bra sätt bara.
 
Gamla bildäck används vid kajer för vanliga båtar. Kanske däck från skottkärror eller liknande kan funka här.
 
Haha, känner igen din beskrivning, kajaker/kanoter är sköra på vissa sätt och vissa inser inte detta (och sen uppstår skador av misstag också) — När jag lånat ut kajaker till kompisar så vill de gärna preja mig och varandra (är ju roligt), men de ser inte att det kan bli ett hål i en farkost mitt på fjärden och då blir turen inte lika rolig XD

Sent from my F8331 using Tapatalk
 
Det finns nog ganska många alternativ för hemmafixaren. Om jag skulle göra något liknande skulle jag köpa gummimatta på biltema och göra en rulle som jag viker/gör en böj framför fören och sätter fast i ändarna. Då kan du avgöra själv hur styv fjädring det ska vara genom att anpassa hur många varv Som du rullar ihop gummimattan. Går också at göra ännu styvare genom att använda någon typ av flexibel eller hård!kärna men tror inte det behövs.

Håll den på plats genom att limma, skruva använda buntband, Sugru, slangklämmor, vulktejp eller något annat fästelement.
 
Känns enklare och smidigare att använda existerande saker än att uppfinna hjulet igen sas, sk keelguard används på båtar för detta och bör funka utmärkt även på kajaker/kanoter http://www.greatwhite.se/battillbehoer/341-keelguard-koelskydd-av-gummi.html
Finns flera fabrikat och färger med samma funktion och dessa limmas och kan köpas som metervara om man har många kajaker att skydda, har haft såna på flera av mina båtar då jag ofta landar på steniga stränder eller håller an mot bryggan med motorkraft och då är detta kalas och håller det för sånt borde det hålla för lite istötningar med kajak.
 
Min Trapperkanadensare har en aluminiumlist pånitad (täta popnitar + gelcoat) på kölen
ända upp på stävarna... Har funkat utmärkt sedan den var ny.
 
Jo, vi har också använt nån sån där keelguardliknande remsa. Fick värma lite med varmluftspistol för att klara kölens krökning. En risk med mjuk stoppning på fören är att de som använder kajakerna tror att det fungerar som stötdämparna på radiobilarna på nöjesfälten. Det finns nog inga motionskajaker som håller för krockar från sidan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.