Äldre Kajner vinge

Köpte just en Kajner vinge. Den ser oanvänd ut men är antagligen av äldre modell. Den saknar dagens modellbeteckningar och har ingen logga på utsidan av bladet. Bladet är litet, ungefär samma mått som min Kanuk p1 fast droppformad och mer vriden. Robust byggd. Odelat skaft troligen i glasfiber. Tyvärr rätt tung. Märkt med en liten vit lapp "Kajner 072005".

Är det någon som vet mer om modellen? Stämmer mest med Kajner 4 s fast med en skarpare "spets" i änden. Vad kan jag förvänta mig av den jämfört med den parallellbladiga Kanuk P1?

Tänkte sno skaftet från Kanuken, men bladen verkar sitta med epoxy. Någon som har vana att plocka itu epoxylimmade paddlar? Limmet är inte så värst värmetåligt, men hur är det med skaftet? Har värmt rätt ordentligt men det sitter som berget. Det lim som låg öppet i skarven behövde inte mycket värme alls för att bli mjukt.
 
Äh, jag kör Kajnern odelad. Får inte loss bladen från Kanuken och det vete sjutton om det är värt det. Kajnerns skaft ser ut att vara kolfiber och hela paddeln är mycket styvare än kanuken. Vikten på 880 gram verkar till stor del bero på dem tjocka bladen. Har just kortat skaftet och passade på att väga bladet. Glömde snabbt bort exakt hur mycket det vägde, men ca 360-380 gram per blad. De är å andra sidan stenhårda. Kanukens blad är mycket mjukare. Har inte hunnit sova så mycket inatt, men jag tror jag ska dra iväg och testa paddeln innan det blåser upp.
 
Även epoxi mjuknar i värme. Men bladens holkdel kanske skadas. Jag skulle testa med vått omslag lindning med t ex utsliten ullsocka indränkt i vatten och värma med varmluftspistol.

Har lossat blad från Bracsa vingpaddel fastsatta med värmelim vilket var mkt enkelt.

Troligen så är det mer värmetålig plast i bladen. Nån som vet?

Thure
 
Köpte just en Kajner vinge. Den ser oanvänd ut men är antagligen av äldre modell. Den saknar dagens modellbeteckningar och har ingen logga på utsidan av bladet. Bladet är litet, ungefär samma mått som min Kanuk p1 fast droppformad och mer vriden. Robust byggd. Odelat skaft troligen i glasfiber. Tyvärr rätt tung. Märkt med en liten vit lapp "Kajner 072005".

Är det någon som vet mer om modellen?

Jag är ganska säker att Kajner inte ändrat modellerna de senaste typ 20 åren. Dock har de flesta tillverkare förfinat sina tillverkningsmetoder.
Bracsas bästsäljare I, II och IV är från tidigt -90 tal.

Kajner 2, 3 och 4 lär vara kopior av Bracsamodeller. Paddelkraft kanske kan hjälpa om du vill veta mer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.