Kanotbygge fråga

Satt epoxy över skrovet och limmat ytterstävarna, hoppas kunna börja slipa imorgon!

Har dock en fråga om relingen! Ska glasfiber läggas även på den eller hur behandlar man den?
 
När jag byggde min kanadensare satte jag på duken före relingarna. Duken går alltså upp på skrovet mellan yttre och inre reling. Har du satt på relingarna före duken? Lägg då en hålkäl (annars får du lätt luftbubblor i det skarpa hörnet) i skarven mellan skrov och reling och låt duken täcka minst undersidan relingen. Skär av dukspillet innan epoxyn härdat helt och du får en fin kant. Lacka sedan relingen ordentligt, så att fukt aldrig kommer in under duken. Var extra noga om du har vattenhål i innerrelingen att det inte blir glipor där fukt kan tränga in.
 
Precis! Har inte satt på relingen utan har varit inställd på att relingen ska på ovanpå duken!

Räcker det då alltså att bara lacka relingen ordentligt?
 
Jepp, bra med marinlack av bra kvalité. Den måste ha uv-filter. Annars vitnar epoxin. Fixa lacksilar, engångs, och en bra pensel för bästa resultat.
 
"Ren" träreling är också snällare mot paddeln vid bänd. Något underhåll kanske man vinner på att glasfibertäcka, men det är nog sett över en femtonårsperiod i så fall.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.