Sjösättning!

Efter flera års lokalletande, ritningsgrubbel (vågar jag ändra det jag vill ändra), materialanskaffning och annat är nu min efterlängtade "Lutran" i sjön! Hon skulle heta "lutra", men det namnet hann Trapper lägga beslag på. 488x73, relativt rak köllinje. Stabil, snabb och bara 17kg.
 

Bilagor

  • Luttra.jpg
    Luttra.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,609
Eftersom man inte bara kan klicka gilla här så måste jag ju skriva något :)

Snyggt bygge! Är den så smal som den ser ut att vara. Samtidigt rätt hög. Den går nog fort på sjöarna samtidigt som det inte skvätter in alltför mycket. Med min låga solocanadensare sjönk jag i en fors en gång. Inte för att jag välte utan för att den sakta men obevekligt vattenfylldes!
 
Bredden är 73 cm, då kan alla i familjen nå över med krysstag och höga stöd. Djupet måste jag kolla... Hon är två cm djupare än Sjöviks solokanadensare, jag provade den och tyckte den var något låg. Jag har ändrat längden, hon är bara 450 på ritningen och jag är alltid sist i gänget... Språnget är också någon cm mindre än tänkt, stävmallarna gick emot byggjiggen och även när jag sågat ur jiggen fick jag inte riktigt till det. Nu efteråt inser jag att jag borde sågat urtag i spantmallarna, men inte fattade jag det när jag stod där. Hon är lätt att vinkla ner och vända, så det blev bra ändå. Lite språng har hon ju kvar, kanske 2,5 cm?
 
Vacker =) Njut, Njut och Njut nu!

P.S.

Haft många funderingar på att bygga också, men tyvärr ingenstans att vara just nu...

Mvh troswe
 
Snyggt bygge. Bra jobbat. Känslan att paddla något man själv byggt och känner varje kvadratcentimeter av är obetalbar. Den kan inte förklaras för de som inte byggt, utan måste upplevas själv.

Lycka till med sommarens paddling.

Anders V
(En kanadensare - Red Bird och en kajak - Isfjord)
 
Vad kul med en Redbird till! Köpte en som hade börjat få lite rötskador (köl...) för 1,5 år sedan och ägnade förra vintern åt att renovera. Härlig kanot, när väl kölen försvann! Vi har tre kanadensare, en redbird vid namn "Pippi", en C2junior (om det finns något sådant) i plywood/epoxy och så nu "Lutran", i granribb/epoxy. Ska försöka få till några helger i sommar, även om vi planerar en flytt, som lär ta en del tid. Anna
 
Vad kul med en Redbird till! Köpte en som hade börjat få lite rötskador (köl...) för 1,5 år sedan och ägnade förra vintern åt att renovera. Härlig kanot, när väl kölen försvann! Vi har tre kanadensare, en redbird vid namn "Pippi", en C2junior (om det finns något sådant) i plywood/epoxy och så nu "Lutran", i granribb/epoxy. Ska försöka få till några helger i sommar, även om vi planerar en flytt, som lär ta en del tid. Anna

Ja, en köl på en Red Bird skulle göra den onödigt kursstabil. V-formen i ändskeppet räcker bra. Min har yttre stävar som är skodda med en mässinglist, men de slutar ganska tidigt. Undersidan på skrovet är helt slätt. Gäller att få den rätta balansen mellan kursstabilitet och svängbarhet. Har fått plats med två vuxna, två barn (då 4 och 9) och en veckopackning med tältkåta, men då är man på gränsen av kanotens kapacitet.

Bon voyage!
 
Har fernissat relingar och tvärträn i helgen (hade några genomslipningar på utsidan att åtgärda också). Passade på att mäta djupet och hon är bara 29,5 cm! Inte konstigt att jag upplevde "originalet" som lågt, om den är två cm lägre! Anna
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.