Svart eller vit kajak?

Jag tycker också att det vore intressant med någon form av aktiv radarreflektor avsedd för kanot eller mindre farkost.
SART står för Search And Rescue Transponder vilket betyder att det är något man aktiverar och som efter aktivering skickar ut ett budskap om att man behöver hjälp.

Jag vill hellre ha något som aktivt skickar ut info om var jag är och ev vad jag är.

Någon som vet om det jag vill ha finns?

thomas

AIS info kan du ha även som litet fartyg. Sven Yrvind hade det t ex på senaste atlantseglingen.

http://www.yrvind.com/present_project/?m=201109

http://www.marinetraffic.com/ais/

Ingen garanti förstås men ute på stora hav är det troligt att andra fartyg utnyttjar AIS.

Glad Påsk!

Thure
 
AIS info kan du ha även som litet fartyg. Sven Yrvind hade det t ex på senaste atlantseglingen.

En nackdel med AIS är att den kontineruerligt sänder ut positionsangivelse, dvs. den drar relativt mycket ström. Vilket är ett problem i en kajak. Dessutom så kräver den både en GPS och en VHF-antenn.

Idén med att ha ett system linknande SART eller Racon skulle vara att öka synbarheten på vanlig klassisk radar. Bägge system fungerar likadant: när en mottagare hör en radarpuls så svarar den med ett kodat pulståg. Detta gör att en livflotte (SART) kommer att se ut som ett streck med 12 prickar, och en fyr och liknande (Racon) kommer att se ut som en rad av streck och prickar. En SART transponder för livflottar är inte större än att den skulle gå att ha i en kajak och batteriet kommer att räcka rimligt länge eftersom den bara sänder då den träffas av en radar. Det som skulle behövas är en internationell stadard för hur kajaker skulle kodas, och tillstånd att använda detta. Och det är nog de sista två punkterna som är det stora hindret, och inte tekniken i sig.
 
En nackdel med AIS är att den kontineruerligt sänder ut positionsangivelse, dvs. den drar relativt mycket ström. Vilket är ett problem i en kajak. Dessutom så kräver den både en GPS och en VHF-antenn.

Idén med att ha ett system linknande SART eller Racon skulle vara att öka synbarheten på vanlig klassisk radar. Bägge system fungerar likadant: när en mottagare hör en radarpuls så svarar den med ett kodat pulståg. Detta gör att en livflotte (SART) kommer att se ut som ett streck med 12 prickar, och en fyr och liknande (Racon) kommer att se ut som en rad av streck och prickar. En SART transponder för livflottar är inte större än att den skulle gå att ha i en kajak och batteriet kommer att räcka rimligt länge eftersom den bara sänder då den träffas av en radar. Det som skulle behövas är en internationell stadard för hur kajaker skulle kodas, och tillstånd att använda detta. Och det är nog de sista två punkterna som är det stora hindret, och inte tekniken i sig.

Nu börjar det likna något. Jag kan inte denna teknik men du har fattat vad jag menar. Denna transponder behöver man ju dessutom bara slå på vid en längre överfart och/eller när man överraskas av dimma. Eller blir tvungen att paddla någon sträcka i mörker. Förmodligen även bra i ytterskärgård. I Stockholms skärgård går en massa Vaxholmsbåtar som man inte vill bli överkörd av. Osv Osv.
Men det stupar alltså på standard och tillstånd. Synd att "produkten" inte finns, då det börjar finnas ganska många kajaker och mindre båtar (börjar inte rena roddbåtar bli poppis också?) ute i svenska vatten.

thomas (vill synas bra ibland)
 
Men det stupar alltså på standard och tillstånd. Synd att "produkten" inte finns, då det börjar finnas ganska många kajaker och mindre båtar (börjar inte rena roddbåtar bli poppis också?) ute i svenska vatten.

Det kanske inte är så omöjligt, det finns tydligen redan en liknande produkt: http://www.sea-me.co.uk/
Återstår att ta reda på hur stor nytta den gör i en kajak, och att övertyga tillverkaren att förpacka den mer kajakvänligt.
 
Nu börjar det likna något. Jag kan inte denna teknik men du har fattat vad jag menar. Denna transponder behöver man ju dessutom bara slå på vid en längre överfart och/eller när man överraskas av dimma. Eller blir tvungen att paddla någon sträcka i mörker. Förmodligen även bra i ytterskärgård. I Stockholms skärgård går en massa Vaxholmsbåtar som man inte vill bli överkörd av. Osv Osv.
Men det stupar alltså på standard och tillstånd. Synd att "produkten" inte finns, då det börjar finnas ganska många kajaker och mindre båtar (börjar inte rena roddbåtar bli poppis också?) ute i svenska vatten.

thomas (vill synas bra ibland)

Om det är en radarreflektor på en kajak så glöm det, såvida du inte vill ha en sådär 3-5 meter hög mast.
Båtradar har en funktion (visserligen inställbar) som heter något i stil med ”Anti sea clutter” som tar bort alla radarekon som ligger under ett antal meter ovanför vattenytan.

Visten ”Anti sea clutter” är att man inte ska få radarekon från vågor.

Per
 
Om det är en radarreflektor på en kajak så glöm det, såvida du inte vill ha en sådär 3-5 meter hög mast.
Båtradar har en funktion (visserligen inställbar) som heter något i stil med ”Anti sea clutter” som tar bort alla radarekon som ligger under ett antal meter ovanför vattenytan.

"Anti sea clutter" maskerar bort svaga ekon. En vanlig marin radar har ingen möjlighet att veta höjden på det som reflekterar signalen. Så om radarreflektorn är tillräckligt stor, så kommer den att synas på en radar även om den är i vattenytan. Däremot så kommer en radarreflektor att fungera bättre desto högre upp den sitter.
 
Det kanske inte är så omöjligt, det finns tydligen redan en liknande produkt: http://www.sea-me.co.uk/
Återstår att ta reda på hur stor nytta den gör i en kajak, och att övertyga tillverkaren att förpacka den mer kajakvänligt.

Intressant men tydligen ska även denna produkt monteras högt upp. en plats som inte finns på en kajak eller roddbåt. Nedanstående är någon radarteknisk begränsning.

"The downside to Sea-Me is that it only operates in X-Band radar and will not pickup S-Band. X-Band is used inshore and closer to land due to its higher resolution. S-Band is used further away for shore due to it being less effected by rain clutter, which makes it better at long distances."

Någon som vet hur detta ska tolkas?

thomas
 
Radar

är inte så vanligt bland fritidsbåtar. Taxibåtar har det och förstås alla större båtar men de senare går förstås i farleder som de flesta kajaker undviker.

AIS börjar bli vanligare på långseglande fritidsbåtar som sändfunktion har jag förstått men hur vanligt är det att man kan ta emot sån info till GPS-plottrar och liknande?

Thure
 
Så här såg jag ut när jag paddlade i skärgården för några år sedan (hade flytväst under reflexvästen) - försökte göra mig så synlig som möjligt, fast vad gör det när folk inte håller avstånd...


Någon form av Racon kanske skulle vara ett alternativ för kajaker ?
(dvs en radarmottagare som återutsänder en mottagen radarsignal, så att den skapar ett artificiellt eko) - finns ett antal sjömärken som har såna

Fast frågan är om det skulle vara lagligt att sätta en sån på en kajak...
 

Bilagor

  • Oscar_Kajak.jpg
    Oscar_Kajak.jpg
    48.4 KB · Visningar: 476
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...