Måla eller lasera grönlandspaddel

Nja, det är ju ganska olika på olika pigment vilka egenskaper de har. Dessutom har det ju en ganska obefintlig förmåga att penetrera, vilket innebär att de ligger utanpå och förr eller senare skavs av. Trätjära har trevliga egenskaper, men själv skulle jag nog börja med att "grunda" med varm rå linolja, utan terpentin.
 
Jag har fått rådet att använda Tung-olja vilket Joe O'Paddles använder på sina paddlar. Även Johan Wirsén har rekommenderat det. Kanske någon redan nämnt. Hann inte läsa alla inlägg.....

Ha det!

Mats
 
Det finns Owatrol-olja som läggs på i två steg. Först D1 som tränger in bra och läggs på många gånger tills träet inte suger längre. Då går man över till D2 som kan liknas vid en 1-komponents fernissa fast i form av en härdande olja. Även den läggs i flera lager. Mycket lätt att bättra med en svamp som fuktas med D2 om man skulle få skador och eftersom träet under r mättat med D1 så sker inte den fuktkrypning som sker under en vanlig fernissa eller hård färg.

En varning dock för att det kan vara ganska avsevärd vikt man tillför på en paddel... men det gäller ju nästan avsett vilken kvalitativ ytbehandling man gör.

Annars har ju den klassiska förtunnade råa linoljan bra inträngning och sen en yta av kokt linolja. Lite samma teori som Owatrol.
 
Jag föreställer mig att om man inte ska ha paddeln lackad eller förnissad så är väl kokt linolja utan terpentin att föredra just för att den inte ska tränga in för djupt. Man slipper påtaglig viktökning och fukt vandrar ut lättare, det tycker jag mig ha förstått av mäster Thomasson och så gjorde jag på min första paddel. Men alla verkar inte vara inne på det..
Hur gör ni med spetsförstärkningar, är det någon som har pysslat med att böja hårdträ runt bladspetsen eller någon som jobbat med Corian som Björn T tipsar om?
 
Hej,

min senaste paddel har jag gjort i gran och ceder, sen har jag bladkanter (2-3mm) och spetsar (2 cm) gjorda i ask som är rätt hårt. Asken är visserligen lite tyngre men det är så lite det handlar om så det gör inte så mycket skillnad på hela paddeln.

/Måns
 
Aluminiumplåt i mina spetsar. Paddlarna är av gran med en del kvistar och oljade med kokad linolja.
Sågade ett spår ca 3cm in i spetsarna och epoxade sedan in plåtar med många små hål för att epoxyn skulle binda ihop träet på båda sidor om aluminiet.
Vinkelslipen fungerade utmärkt för att forma till ändarna och bet bra på aluminiumplåten. Syns knappt att det är metall där eftersom bara yttersta kanten av plåten är exponerad. spetsarna håller bra trots att de är ganska så tunna längst ut.
 
Intressant med aluminiumkant. Har själv lurat på att använda hårdplast typ isskrapa till bil, borde vara lättarbetat och slitstarkt så det räcker. Jag har inte lyckats hitta corian som Thomasson tipsar om på sin hemsida. Helst skulle jag hitta ett material som man värmer eller som stelnar kemiskt, knådepoxy kanske. Om man nu ska vara pragmatisk och inte lägga en massa jobb på en snygg hårdträförstärkning så vore det ju tilltalande att bara såga upp ett spår i spetsen som man sen fyller i.
 
Varsågod!
http://gnarlydognews.blogspot.com/2010/01/hollow-core-greenland-paddle.html
Står inte så mycket mer. Förövrigt en laminerad ihålig paddel. Verkar som ytan dock är täckt av epoxi, eller så är den ihoplimmad med det.

En mycket bra blogg, finns många mek- och reparationstips. T ex Vanliga fel på kajaker, hur man förstärker sittbrunnar, lagar hål, installerar skäddabox, tar bort delar av aktern för att få en mer lättsvängd kajak, installerar hemmagjorda fotstöd och elektriska(!) länspumpar. Många kluriga idéer.

Som ett skydd för skäddavajern så man inte skadar den när man lastar kajaken.
http://1.bp.blogspot.com/_VX6Y406RiuA/SaNIJKx7VPI/AAAAAAAAAeQ/pjcqOE4sCYw/s1600-h/housing+attachment+(c).jpg
 
Granpaddlarna mina väger ca 850g, både den normala grönländarn och stormpaddeln. Men håller att sätta sig på med hela kroppstyngden, upplagda mellan armstöden på en tvåmannasoffa. De känns dock lättare av någon anledning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.