Pagajbygge nummer två

Nu är jag helt ny på det här men ni tror inte att man helt enkelt kan snida en något för klen (=lätt) paddel av gran och dra en kolfiberstrumpa över?
 
Anledningen till att man inte vill ha trä under kolfibern är ju att man vill ha en lätt paddel. Jag har en pagaj i gran redan som är rätt lätt. Men om det är kolfiber-looken som är viktig för dig (och inte vikten) så borde det ju funka med kolfiberstrumpa. Men balsaträ kanske? Väger kanske runt en tredjedel av gran, har inte alls samma styrka, men om man laminerar åtminstone två lager så kanske det håller ...
 
Nu är jag helt ny på det här men ni tror inte att man helt enkelt kan snida en något för klen (=lätt) paddel av gran och dra en kolfiberstrumpa över?

Jag gjorde för kul en överslagsberäkning med 200g kolfiberväv
Laminatvikt per kvm. är enligt leverantören 438g
http://shop.r-g.de/en/Reinforcement-fabrics/Carbon-fabric/Carbon-fabric-200-g/m-Aero.html

Paddelns yta är grovt räknat medelomkretsen 15cm x paddelns längd 220cm = 0,33 kvm
Vikttillskottet blir då 438g /3 = ca.150g

Som jag ser det bör man kunna bygga en kolfiberförstärkt GP som är betydligt starkare och styvare än en traditionell GP med jämförbar vikt.
Ceder kan ju vara ett lämpligt alternativ till gran. Balsa lär man inte få tag på i de längder det är frågan om.
 
Att tillverka något så långsmalt i frigolit tror jag blir svårt. Att sedan plasta kärnan med väv på båda sidor utan att den deformeras är nog i det närmaste omöjligt.

Kanske det skulle fungera med tvåkomponents polyuretanskum som man häller i avgjutningar enl. Dannes idé:
1. Slår in paddeln i gladpack eller något mer politiskt korrekt.
2. Lägger ett lager indränkt glasfiber över halva paddeln.
3. Torka. Ett lager till.
4. Torka. Tar loss allt.
5. Upprepar det hela så jag har två halvor.

Skummet blir hårt och fäster bra mot epoxi. Överskottet skärs bort och man får två halvor som enkelt kan sammanfogas.
Superiors kolfiberpaddlar har för övrigt skumkärna och väger ca. 750 gram.
Man får arbeta snabbt med tillblandningen av komponenterna eftersom det börjar expandera efter några sekunder.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66190
 
Vi har ju ändå spårat iväg lite från grundtråden så jag tar upp en till idé:
Jag gillar den oljade träkänslan, lent och skönt för händerna.
Men det vore ju trevligt med vassare kanter som ändå klarar lite mer stryk, så varför inte göra bladen lite smala och vassa och förstärka dem med kolfiber?

Är det svårt att få till ändarna snyggt? Jag tänker dels på gränsen mot träet, men också yttersta spetsen.

Om man kör strumpa borde man väl kunna få bättre styrka än om man bara hör ett band runt kanterna. Jag har inte testat strumpa förut, men misstänker att materialslutet är det man får jobba lite med för att få snyggt. Man kanske kan dra strumpan över hela paddeln, maska med tejp där man vill ha avslutet och sen köra epoxi på bladen?

/Danne
 
Tejpar man utsidan av väven före tillkapning så blir kanterna jämna och fina. I synnerhet med fibrerna i 45 graders vinkel som på bilden. Tejpen får sitta kvar tills monteringen är klar
Samma tejp använder jag för att hålla väven på plats under härdningen. Lite pill är det att få bort tejpen efteråt men det är mödan värt.
 

Bilagor

  • Först.remsor mini.jpg
    Först.remsor mini.jpg
    131.6 KB · Visningar: 439
Jag vill ju köra med kolfiberstrumpa - dra på och stretcha den på plats. Då kan jag nog inte kapa den i förväg ...

Men det borde ju funka att "maska" med packtejp eller något - och bara köra epoxi på bladet, sen kapar jag bort överflödet med rakblad. Om det inte blir jättesnyggt då så kan jag nog lägga en tunn remsa över skarven. Då får jag en markerad kant mellan träskaftet och "kolfiberbladen".

Men som sagt så har jag inte jobbat med kolfiberstrumpa (inte glasfiberstrumpa heller), så jag vet inte hur smidigt det blir.
 
Tack Rune!

Håller faktiskt på med en ny nu med förstärkning av blankanter/spetsar av ask. Väger väl lite mer men vi får se när den blir klar hur mycket det gör.

/Måns
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marrtin köpa trä till pagajbygge Bygga egen kajak 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.