Pagajbygge nummer två

Hej,

gjorde min första pagaj för ett par år sen helt i furu och tänkte nu ge mig på att göra en ny. Jag tänkte göra den i kvistfri (!) gran och röd ceder. Tänker mig stommen i gran för att sen ha ceder som bladkanter och spetsar.

Två frågor har nu dykt upp: var får jag tag i röd ceder och kvistfri gran i Stockholmstrakten? Vanliga byggahandeln har det ju inte visar det sig....

Sen en byggteknisk fråga: eftersom jag vill ha bladspetsen i ceder så känns det som att endast limma den på resten av paddeln inte riktigt räcker, det blir ju en väldigt liten kontaktyta mellan de två. Nån idé om hur man löser det? Kan man ha spets och blankanter i ett stycke, som en avlång "U"-form alltså?

/Måns
 
Limning av spets på paddel. När du limmat på sidoförstärkningarna kan du med en fräs öka arean på hela styckets tvärved genom upprepade v-spår, fräses i ett moment. Gör motsvarande på spetsstyckets längsved och därefter limmar du med ett vattenfast lim.
 
Den känns bra? Då är den bra! Härligt när man känner den släppa från vattnet, och den andra sidan går ner, och man drar den så där skönt, mmmm.
Härlig känsla.

Stefan
 
Har paddlat några gånger med den nu och den är verkligen skön. Min gamla vägde 2,5hg mer och provar jag den nu så känns det som att paddla med en stock in händerna. Och håller verkar den göra, har provat att "ta i" för kung och fosterland för att sätta den på prov, och även att rolla går bra.
Kan inte annat än rekommendera att snida sin egen paddel!

/Måns
 
Jag har tre andra paddlar bla två i kolfiber och jag måste säga att i jämförelse med GP:arna så känns kolfibrarna tunga o klumpiga på något vis. Nu får jag nog på moppo, he he.
 
Alternativt bygg en kolfiberpaddel själv. Ett fullt genomförbart projekt för en normalhändig person.
http://rollordrown.com/kayak/gstick.html

Materialkostnaden blir ca 800:- om man som jag väljer 4 lager glas-- och 2 lager kolfiberväv till laminatet
Resultatet blir en mycket tålig och lätt paddel. Den jag byggde senast väger 632 gram.

Vikten går säkert att få ner ytterligare om man kan pressa mer epoxi ur laminatet före härdningen
 
Jag funderar på att bygga en pagaj i glasfiber. Jag har ett par i trä och funderar på om jag kan "förenkla" byggsättet. Jag gör bara två delar istället för fyra och använder träpaddeln som grund, typ såhär:
1. Slår in paddeln i gladpack eller något mer politiskt korrekt.
2. Lägger ett lager indränkt glasfiber över halva paddeln.
3. Torka. Ett lager till.
4. Torka. Tar loss allt.
5. Upprepar det hela så jag har två halvor.
6. Sätter ihop halvorna, "punktar" då jag kommer förstärka med fler lager.
7. Lägger ytterliggare lager på hela paddeln med någon form av tunn plast som pressar allt nära paddeln. "Vakuum"-packar alltså, fast det går kanske att göra något förenklat.

Resultatet kommer ju bli en paddel som är något större än mallen, vilket ju kan vara bra om man har en träpaddel som är på gränsen till för smal. Är det någon som kommer på några uppenbara fallgropar?

/Danne
 
Gissar bara men ett kritiskt moment torde vara att foga samman de två tunnväggiga halvorna utan att paddeln blir böjd eller skev. Lyckas man med det, kan man ju tänka sig några lager glasfiberstrumpa på det hela för att slippa överlappningar. Ex.
http://www.carbix.se/category.html/glasfiberstrumpor
Vanlig bred genomskinlig packtejp pålindad inifrån och ut bör kunna pressa ut överflödig epoxi effektivt. Jag föreslår också en förstärkning/utfyllnad av paddelspetsarnas insida med tanke på slitaget.

Kul ide. Du kan väl bygga en och berätta om de övriga fallgroparna ;-)

Snygg paddel Måns!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marrtin köpa trä till pagajbygge Bygga egen kajak 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.