Avlång farkost S&G

Ser fint ut det där... =)
Borde kanske sikta på en S&G istället för SOF... Det kanske inte är så krångligt som jag trott.. Och gällande lokal så kanske man kan vara ute på baksidan sen i vår... Får väl slänga över en presenning om det blir regn..

Vad körde ni för material och var köpte ni det? Har läst på flera ställen att riktig marinplywood är det enda som gäller... Var köper man det, -vet ni? Samma sak med glasfiber och bra epoxy, -köper man det på nåt båt-varv eller finns det bra grejer i vanliga bygghandeln?

/Vaxholmarn
 
Du behöver inte marinplywood, det är nog både dyrt och tungt. Köp furuplywood (lättast och styvheten blir grym när det är klart hursomhelst), 4 mm på bygghandeln. Du kommer behandla den med epoxy på båda sidorna och limmet mellan skikten är vattenfast. Det duger fint med Biltemas lamineringsepoxi.
 
Vaxholmarn, apropå lokal så byggde jag min utomhus på sommaren. Jag improviserade en ställning med presenning så jag kunde täcka för regn och fukt om natten. Grejen med epoxi är temperaturen, det härdar fel om det blir under 15 grader ungefär - så man har gärna milda nätter. Det kanske går att hålla till nära en yttervägg och täcka in eller något för att kunna bygga på våren.

Det tar lite tid att trixa med epoxin; när man får lite vana blir man effektivare (och planerar in torktider bättre).
 
Vanlig furuplyfa är det som gäller, ädelträplyfa brukar vara lika stark som kexchoklad.
Limmet i modern furuplyfa är testad med WBP, Water boil prof, vilket betyder att det är vattenfast med god marginal, du känner igen den på att limmet är brunt.
 
Det låter ju hur bra som helst, tack för alla tips!

Det där med marinplywood som jag läst på flera ställen berodde på att den plywooden dels är lättare och dels lite böjlig så att det är lätt att flexa den när man bygger.. Och så att den är WBP förstås men det var ju furuplywooden också som ni skrev.. =)

Men gällande vikten då, -vet ni ungefär vad era vackra farkoster väger?

Återigen, -tack för alla tips!

Mvh
/Vaxholmarn
 
En liten fråga till:
Många S&G-byggare verkar klä utsidan (samt till viss del insidan) med glasfiberduk...
Är det ett måste för vattentäthet och hållfasthet/hållbarhet eller är det överkurs? Räcker det med bara epoxy för att uppnå tillräcklig täthet och hållbarhet?

/Vaxholmarn
 
Om du inte tänker surfa på grund eller åka i steniga forsar så räcker det att lägga väv i skarvarna.
Min kajak väger 17kg med väv över hela utsidan.
 
Glasfiber i skarvarna räcker, det körde jag.

Min kajak väger runt 20 kg, har inte haft någon tillförlitlig våg då jag har den i sommarstugan. Rätt bra vikt för längden, och den är verkligen styv trots att den är helt öppen inuti - inga mellanväggar.

De viktigaste skarvarna är ju i botten - hålkälsskarvar får man skaffa sig lite koll på.
 
Senast ändrad:
Ok.... Ja 17-20 kg låter ju inte alltför illa... SOF har väl en liten fördel där (speciellt om man bygger enligt Yost design) men nu har jag blivit mycket mer sugen på S&G tack vare er....! =)

Ska googla de där skarvarna du skrev om... =)

/V
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.