Bygga skädda

Ska ge mig på att bygga min första skädda, är intresserad av hur Rockpools skädda är konstruerad.
Den drar ju ner skäddan istället för att trycka ner den med vajern. Nån som sett nått på enternet eller plockat isär en?
 
Hade ett par bilder som försvann med hårddisken i december... Men tekniken är egentligen inte konstigare bara annorlunda. Istället för att viren går rakt ner i akterkant av boxen och drar upp eller skjuter ner skäddan så går viren in horisontellt bakifrån i överkant av boxen. Har inte tittat hur skäddan ser ut men förmodar att den har en liten tagg på skäddans översida där viren är fäst. När skäddan är infälld så sitter "taggen" rakt ovanför axeln som skäddan vrider sig runt.

Vitsen sägs vara att om man går på grund så dras viren ut istället för att tryckas in. Jag har haft P&H med skädda sen 1990 och aldrig råkat ut för problem pga det. Det som gått sönder är infästningen mellan skädda och vire pga vridningen där. Den vridningen borde bli större i Rockpools version...

Gör även en skiss på hur viren hamnar inne i kanoten. Rockpools version är mer i vägen för stuvning i aktern än P&H-varianten
 
Nej, jag har aldrig varit ute för pajad vajer heller... Men då måste skäddan se lite annorlunda ut också va? Annars glider den väl nästan av axeln när vajern drar i den bakifrån.
 
Alla fingervisningar, bilder och ritningar på det vanliga vajersystemet mottages förresten också tacksamt!
De enda ritningar jag hittat på internet är med snöre och gummiband. Hur jag ska bygga reglaget snyggt och praktiskt vet jag inte heller.
 
Ulf Johansson använder snörsystem, det funkar uppenbarligen utmärkt eftersom så många använder det.
Men jag måste krångla och vill ha en kommersiell look på kajaken. Alltså vajersystem.

Med god hjälp av den eminente proffsbyggaren Petrus Johansson, även han snörmarodör till vardags kokade det ner till två designförslag.
Så varsågoda, slit dom i stycken =)

Det är två varianter av dragande vajer, en där vajern kommer rakt in längs botten och fäster i en led bortanför spåret. Hur denna led ska se ut har jag inte räknat ut riktigt än.
Då blir det ingen böjning på vajern och lätt att ta bort. Men det är låångt ut ur höljet, 8 cm... Kanske funkar med entrådsvajer?
Och man kanske får in sand i slangen...

Den andra kommer vajern snett uppifrån och sitter stelt i skäddan med en skruv. För att få ur skäddan kommer man behöva skruva väck vajern.
Jag oroar mig även för om skäddan lättare trycks ur sitt spår med dessa konstruktioner. Sista bilden har spåret lite annorlunda, milt sagt.
 

Bilagor

  • skädda 1.jpg
    skädda 1.jpg
    27.5 KB · Visningar: 1,309
  • skädda 2.jpg
    skädda 2.jpg
    24.6 KB · Visningar: 1,305
  • skädda 3.jpg
    skädda 3.jpg
    30 KB · Visningar: 1,274
Hur grov vajer brukar kommersiella kajaker använda förresten? Jag har aldrig sett en skädda isärtagen.
Höljet grunnar jag på. Förslagen jag hört är pneumatikslang till lastbilar och PVC slang. Funderar även lite på centralsmörjningsslang 400 bars, mekaniker som jag är.
Är förslitning av höljet nåt att oroa sig över?
 
Hej Peter
Lite nyfiken på vilken funktion och vilka fördelar du är ute efter, jämfört med vanliga vajerskäddor..?
De flesta kommersiella skäddalösningar är ju som sägs, ganska problemfria om man sköter dom rätt. Man kan råka ut för en kinkad vajer men är man lite försiktig så är det inget som händer så ofta. Så lättast är ju att försöka kopiera någon redan färdig lösning.

Min anledning till att ha snöre & cord är att jag ville ha en slappare variant (man slipper dra upp skäddan på land) som går lätt att reparera i fält. Dessutom utan metalldelar som har en benägenhet att rosta i saltvatten (förr eller senare..).

Men det är inte helt enkelt att pyssla ihop en bra lösning – många grejer som kan kärva eller gå sönder – på ett ställe som inte är helt enkelt att komma åt. Det finns en hel del mer eller mindre lyckade varianter..

Själv är jag rätt nöjd med min. Tar lite tid & tålamod att få ihop men få lösa delar, funkar bra, och verkar hålla rätt länge. Peppar, peppar..

/Ulf
 
Hej Ulf!

Det kan vara för att jag inte är så bra på sökmotorer, men jag har bara lyckats hitta två skisser på en skädda. Din modell och Thomassons. På bilderna har jag utgått från din skädda och petat dit en symbolisk vajer istället.

Jag är bara ute efter en skäddjävel som håller, och passar min något snäva estetiska ram. Dvs bara ett infällt skjut/dragreglage på däck. Om man måste dra åt "fel" håll skiter jag i.

Jag famlar i blindo, vet inte hur en kommersiell skädda är byggd. Antar att den liknar era konstruktioner fast manövreras med en vajer.
Såna funkar ju bra på våra vanliga kajaker, men jag går fan inte och lägger mig i snödrivan bredvid Skimen och sågar ner den för att se hur skäddan ser ut.
Folk lägger stor vikt vid hur hemskt dåligt det är med en skjutande vajer, så jag tänkte, då grunnar jag väl på en dragande vajer då.

Förmodligen har idéerna redan prövats och förkastats eftersom de inte finns på kajaker i produktion.
 
Senast ändrad:
Jag har varit rätt restriktiv med att lägga ut skisser på mina grejer, eftersom jag inte säljer några ritningar och har små möjligheter till support. Tanken är lite att jag kan bjuda på idéerna men man bör ha så pass god vana att man vet vad man gör om man provar nån av mina lösningar..

Och just skäddan kan vara extra känslig. Svårt att få till både funktion och precision, lagom glapp och utväxling t ex. Och pyssligt att göra om ifall första försöket inte blev helt hundra..

Du kan få lite mer inspiration på Eriks site: http://kajakbyg.dk/justerbar_finne_skeg.htm
Han har bilder på sina egna konstruktioner och dessutom samlat ihop en hel del länkar i ämnet.

/ Ulf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.