Fotmanövererad skädda

I samband med färdigställandet av min Hunter från Thomassons ritning våren 2007, fick jag idén att bygga en fotmanövererad skädda. Har aldrig hört talas om någon som försökt och med min begränsade erfarenhet utgick jag från att det fanns en hake någonstans i min tankegång. Jag gjorde därför anordningen demonterbar för att lätt kunna ta bort den.

Efter två års paddlande sitter pedalen kvar och jag skulle inte drömma om att ta bort den. Den fungerar ypperligt och den enda nackdel jag kan se är att teknikträningen med paddel kommer på skam. Det är helt enkelt bekvämare att justera skäddan än att lära sig effektiva styrtag. Men jag jobbar på det...

Här finns en en högst amatörmässig videopresentation för den intresserade. Hoppas det är begripligt.

http://www.youtube.com/watch?v=xeFq8sEGhvo
 
Tror faktiskt inte behovet är så där jättestort.. Jag har aldrig haft en kajak där jag tycker man behöver justera skäddan särskilt ofta - för det mesta har man den i ett läge hela tiden. Möjligtvis vid någon knepig sidvind över en längre överfart kan jag tycka det är lönt, eller om man ska dra upp kajaken på en sandstrand. Och då gör man det rätt enkelt med vänster hand..


/ Ulf
 
Ursäkta en novis..............

............. men vad är egentligen skillnaden på en ställbar skädda och ett vanligt roder???

/O.
 
Jag har funderat en del på varför inga kommersiella kajaker har det. Kommer inte heller på några direkta nackdelar.

Ett problem med serietillverkning är att pedalanordningen måste anpassas efter användaren. Rätt avstånd mellan sits, knäutlösare och fotpedalens ändlägen är avgörande för att anordningen ska bli bekväm att använda.

Den fotmanövererade skäddan kommer särskilt väl till pass när man från att ha paddlat i lä, plötsligt sitter i krabb sjö med stark sidvind. Tycker också att det är värdefullt att snabbt kunna trycka in skäddan så man kan väja för fritidsbåtar, grynnor etc.
 

Jo, effekten av skädda och roder känner jag till, men det var inte det som var min fråga; Tråden handlar inte om en vanlig, ställbar skädda utan en som är ställbar via ett kontrollsystem från sittbrunnen och som dessutom går att justera när som helst under färd och som jag uppfattar det så pratar vi i så fall om ett roder. Eller har jag missförstått nånting?

/O.
 
Ja, du har nog missuppfattat det lite. En "vanlig" skädda är ställbar, men då från utsidan av sittbrunnen och med hjälp av ena handen. Denna skädda fyller precis samma funktion, dvs det är fena som du kan dra in steglöst, den enda skillnaden är att du istället för att justera den mha handen gör det mha foten från insidan av sittbrunnen. Den uppenbara fördelen är att du inte behöver sluta paddla för att justera den utan kan göra detta under pågående paddling.

Själv har jag inte sett justeringen av skäddan som ett tidsödande moment. Jag har heller inte upplevt att jag måste dra upp skäddan för att ändra kurs, kanta kajaken och ta ett par styrtag så brukar det lösa sig, och ska man väja för en fritidsbåt bör väl ändå kursändringen ske i så pass god tid att man antingen kan göra kursändringen med skäddan nere, eller justera skäddan med händerna på traditionellt sätt.
Lösningen är ju trevlig ur teknisk synvinkel, men det är inget som direkt tillför något ur praktisk synvinkel enligt mitt sätt att se det.
 
Själv har jag inte sett justeringen av skäddan som ett tidsödande moment. Jag har heller inte upplevt att jag måste dra upp skäddan för att ändra kurs, kanta kajaken och ta ett par styrtag så brukar det lösa sig, och ska man väja för en fritidsbåt bör väl ändå kursändringen ske i så pass god tid att man antingen kan göra kursändringen med skäddan nere, eller justera skäddan med händerna på traditionellt sätt.
Lösningen är ju trevlig ur teknisk synvinkel, men det är inget som direkt tillför något ur praktisk synvinkel enligt mitt sätt att se det.

Det handlar inte om att spara tid. Poängen är att kunna behålla greppet om paddeln och därmed ha full kontroll över kajaken medan man justerar skäddan. Jag finner detta mycket värt i sjögång i en kajak som är bara 51 cm bred. Kajaken svarar tydligt på små justeringar av skäddan, vilket gör pedalanordningen rolig att använda.

Vad det gäller fritidsbåtar kan Göteborgs skärgård sommartid vara rena getingboet. Man får vara på sin vakt och utgå från att man inte syns. Jag får ofta göra undanmanövrar, i synnerhet kring de större småbåtshamnarna. Grynnor finns det gott om och när vattnet ligger blankt ser man dem ofta inte förrän i sista ögonblicket

Jag presenterade min enkla pedalkonstruktion för att jag tycker den fyller en funktion. Den är inte i vägen för något och skulle den haverera kan skäddan manövereras på vanligt sätt för hand.

Hoppas någon kan inspireras till att utveckla egna idéer och inte bara nyttja beprövade lösningar
 
Att justera skädda via fot verkar vara en bra idé.

Rune: tror du att går att eftermontera en dylik konstruktion i min Guillemot Expedition Single (en kajak som jag tror skulle vinna på en skädda) ?
 
Att eftermontera pedalanordningen i en befintlig kajak bör inte vara något större problem. Besvärligare är det med skäddaboxen förstås. Jag tror ändå att konstruktionen jag har använt med en genomgående box är förhållandevis lätt att eftermontera. Den är också mycket robust och kan byggas helt klar med fungerande skädda och allt innan man limmar den på plats.

En ställbar skädda gör säkert god nytta i din Guillemot. Fotmanövererad eller ej. Har du byggt kajaken själv? Finns det bilder kanske?
 
Att eftermontera pedalanordningen i en befintlig kajak bör inte vara något större problem. Besvärligare är det med skäddaboxen förstås. Jag tror ändå att konstruktionen jag har använt med en genomgående box är förhållandevis lätt att eftermontera. Den är också mycket robust och kan byggas helt klar med fungerande skädda och allt innan man limmar den på plats.

En ställbar skädda gör säkert god nytta i din Guillemot. Fotmanövererad eller ej. Har du byggt kajaken själv? Finns det bilder kanske?

Tack för värdefulla tips och råd! Ska prova att lära mig paddla lite bättre först och kanske visar det sig att jag slipper skädda, vilket vore trevligt.
Kajaken har jag köpt färdigbyggd. Provar lägga upp ett par bilder.
 

Bilagor

  • kakaj1.jpg
    kakaj1.jpg
    29.6 KB · Visningar: 982
  • kajak2.jpg
    kajak2.jpg
    39.6 KB · Visningar: 1,334
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune E Stryktålig skädda Bygga egen kajak 3
_Erik Köpa skädda och luckor Bygga egen kajak 26
Nullan Bygga skädda Bygga egen kajak 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.