Klart jag bygger/byggt en egen kajak!

Jo, jag har ju också byggt en då. Inte en blogg men väl en kajak. Stitch-and-glue teknik, 4 mm furuplywood.

Jag köpte Anders Jalakas bok och utgick från hans förslag på ritning av "Skarping", sen har det blivit lite ändringar när man väl byggde - jag gjorde en rätt liten sittbrunn eftersom jag hittade ett litet kapell till bra pris exempelvis. Sittbrunnskanten utförde jag på ett helt annat sätt än vad som beskrevs i boken, jag tog tjock plywood som jag sågade nästan helt igenom - på det sättet blir den väldigt böjlig och formbar.

Jag har snidat ett par grönlandspaddlar också, jag är väldigt nöjd med det paddlandet.

Byggandet har utförts under fem veckor sommaren 2009 och sedan 3 dagar vid midsommar 2010 då jag upptäckte att jag fuskat lite så det kom in lite vatten.

Under sommaren 2010 har jag hunnit med en del turer, började med korta sjöturer och avslutade med turer med tält och övernattning till havs.

/Danne
 

Bilagor

  • kajak.jpg
    kajak.jpg
    70.7 KB · Visningar: 1,460
Jo, jag har ju också byggt en då. Inte en blogg men väl en kajak. Stitch-and-glue teknik, 4 mm furuplywood.

Jag köpte Anders Jalakas bok och utgick från hans förslag på ritning av "Skarping", sen har det blivit lite ändringar när man väl byggde - jag gjorde en rätt liten sittbrunn eftersom jag hittade ett litet kapell till bra pris exempelvis. Sittbrunnskanten utförde jag på ett helt annat sätt än vad som beskrevs i boken, jag tog tjock plywood som jag sågade nästan helt igenom - på det sättet blir den väldigt böjlig och formbar.

Jag har snidat ett par grönlandspaddlar också, jag är väldigt nöjd med det paddlandet.

Byggandet har utförts under fem veckor sommaren 2009 och sedan 3 dagar vid midsommar 2010 då jag upptäckte att jag fuskat lite så det kom in lite vatten.

Under sommaren 2010 har jag hunnit med en del turer, började med korta sjöturer och avslutade med turer med tält och övernattning till havs.

/Danne

Snyggt Danne Fler bilder på paddlarna vill vi ha.

Daniel
 
Okej, några bilder till då :)
Jag har förresten byggt allt utomhus, det enda jag inte gjort ute är några lackrundor.

Här är bild på
1.Lackad yta på ovandelen, betsad plywood som jag sedan dragit ett lager epoxi på och sedan några lager lack (International Original, väldigt trevlig lack). Det såg lite flammigt ut innan lacken, men det försvann sedan. Anledningen till att det är vitt målat vid sittbrunnen är för att slippa vara så noga i skarvarna mellan plywood-skivorna - jag ville ju bli klar på en sommar.
2. Den senaste paddeln oljad, jag är osäker på träslaget nu, nästan helt kvistfri och blir lite rödaktig när man oljar den. Spetsarna har jag dragit ett par lager epoxi på och lackat för att de ska tåla lite mer stryk - återstår att se hur det faller ut.
3. Senaste paddeln obehandlad, här ser man formen lite tydligare. Jag är väldigt nöjd med den övergången mellan skaft och blad - väldigt skönt att hålla i och man vet precis var på paddeln man håller i.
4. Min förra paddel (i furu). Blev väldigt tung o tjock och kanske är lite för diffusen i formen, jag har påbörjat jobb med att skala av material och göra tydligare form i övergången från skaft till blad.
 

Bilagor

  • kajak2.jpg
    kajak2.jpg
    50.3 KB · Visningar: 1,483
Senast ändrad:
Grönlandskajak, SOF

Delar mina vedermödor och framgångar här med mitt (första) SOF-bygge till frun.
http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/kajak/sof-bygge-2011/
Lite mer detaljerat i vanliga blogginlägg men i "fel ordning"
http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/tag/kajak/
Beskrivning och modell från Andi Röder http://naturligt-ute.se/ men även http://www.posthumakajak.se/ bygger på liknande sätt.

Det är inte "instruktionsblogg" utan för vänner och bekanta som är nyfikna vad som sker i garaget.
/Gunnar
 

Bilagor

  • P1010290.jpg
    P1010290.jpg
    72.5 KB · Visningar: 1,316
Så här blev den klar. Återstår provpaddling.
515cm lång, 52,5cm bred, 19,7 kg.
 

Bilagor

  • P1010405.jpg
    P1010405.jpg
    58.6 KB · Visningar: 1,281
Snyggt, gillar dekormålningen! Själv är jag inne på att göra en ny pagaj i gran/cederträ...

/Måns
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.