Klart jag bygger/byggt en egen kajak!

Du har en kul tid framför dig!!!

Jag har byggt två så här långt...

Är du nyfiken på detaljer och lösningar så finns en hel del bilder på min blogg.
Bygget är loggat från Juni 2007 och framåt.

/Rob
 
Vinyl

Det är väl knappt så man kan kalla det duk, men det är vinyl, typ sånt man har som fönster på båtkapell och annat.

Jag har funderat på att använda storblommig vaxduk, skulle väl bli snyggt ;-)

/Niklas
 
Du justsafe, Daniel, det skulle vara lag i Sverige på att alla ska ha rätt till en snickarverkstad.
Alla bara jobbar åt andra, sällan åt sig själva.
Jag har en, men nu är det trapprenovering, golvläggning, 25 mm som gäller där.
Jag beundrar dig inte, men du har min respekt för att du syyslar med nåt du älskar.
Det är inte alla förunnat dock.
Kajaken blir fin, ska följa dig på vägen.:)
 
Du justsafe, Daniel, det skulle vara lag i Sverige på att alla ska ha rätt till en snickarverkstad.
Alla bara jobbar åt andra, sällan åt sig själva.
Jag har en, men nu är det trapprenovering, golvläggning, 25 mm som gäller där.
Jag beundrar dig inte, men du har min respekt för att du syyslar med nåt du älskar.
Det är inte alla förunnat dock.
Kajaken blir fin, ska följa dig på vägen.:)

Tack!
Jag hade tur, det fanns ganska många lokaler att låna men inte många där 5,5 m kajak går ut i ett stycke, lokal med värme och i närheten av hem och arbete.
Viktigt när man startar ett sådant projekt är ju att det skall gå snabbt att göra små snabba jobb. Många 5 minutare har det blivit, borra 7 hål, plugga och limma, för att sedan vänta.

Jag har funderat på att använda storblommig vaxduk, skulle väl bli snyggt ;-)

/Niklas

Jag talade med min bror som arbetar inom reklam, han rekommenderade att lämna duken på tryck först. "Då får du ju precis det mönster du vill" och vad kostar det då frågade jag, ca 800 kr/m2
Där försvann budgetprojektet!

Du har en kul tid framför dig!!!

Jag har byggt två så här långt...

Är du nyfiken på detaljer och lösningar så finns en hel del bilder på min blogg.
Bygget är loggat från Juni 2007 och framåt.

/Rob

VILKEN BLOG!
Trevliga bilder rakt i genom, blir hur sugen som helst på både köpa en "skrotbil" och renovera till en skinande klenod och ta mig ut i naturen och koka tortilini på Trangiat.

Tack för länken!
 
men den ska få plats i en container...

fick en beställning för ca 15 år sen , bara stomme till en grönlandskajak. och så ska den gå att skicka till en utställning i Tyskland.... i en 2,5 m lång container.
Levererade skelettet på ett kontor strax S om Svima och tog fram japansågen. sen skickade jag med lite kautokeinotråd och fick bra betalt.
Min första kanadensare byggde jag i Bosse Wesliens nästan färdiga verkstad nära Sjövik på en vecka. På SJ i Krylbo ville dom inte skicka den som resgods utan gjorde en uträkning att den skulle gå som skrymmande för 718 kr till Nynäshamn. dubbla materialkostnaden.Det var nära att japansågen kom fram...
 
VILKEN BLOG!
Trevliga bilder rakt i genom, blir hur sugen som helst på både köpa en "skrotbil" och renovera till en skinande klenod och ta mig ut i naturen och koka tortilini på Trangiat.

Tack för länken!

Kul att du gillade den! Hoppas att det ger dig inspiration och idéer!

...och Tortellini med pesto och stark korv på en kobbe i yttre havsbandet är aldrig fel!!!

/Rob
 
Dax att komma ut: jag är en byggare också..

Nu när frugan har listat ut vad jag pysslar med i källaren så kan jag också komma ut som kajakbyggare.
Jag har börjat att bygga en Yost Nikumi 19 baidarka, hittills så är spanten och byggjiggen klara. Nästa steg blir att provmontera spant och ribbor på jiggen, det skall bli spännande att se hur den ser ut i fullskala.

Jag har lagt upp några bilder i ett album och kommer att fylla på med fler efterhand som bygget fortskrider.

/Mattias
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.