Vassa iskanter och tunna rep

Alltså, det här med vassa klippkanter och tunna rep är ju lite läskigt. Där förstår man ju att rep kan fara illa. Men gäller samma sak på is? Dvs, Är det praktiskt möjligt att ett rep skärs av vid fall över en vass iskant?
 
Tja, jag tänkte mest på kanter som bildas när yxorna sliter bort större bitar is. Tänkte tanken häromveckan när jag slet loss ganska mycket is och en kant bildades i övergången till en hylla.

Kanske en dum fråga, då jag själv tycker att det låter väldigt osannolikt att ett rep skulle skäras av i kontakt med is. Men som sagt, jag tänkte tanken och kände att det var lika bra att fråga.
 
Jag kan inte föreställa mig att ett (friskt) rep skulle kunna skäras av på en iskant vid fall. Tror att manteln är hårdare än isen, så det är snarare repet som skär i isen än tvärt om.

Däremot kan ett fallande isblock skära/krossa/klippa av ett rep om det är tungt, hårt, har en vass kant och har mycket fallenergi.

Vidare fundering säger visserligen att situationerna borde kunna vara ekvivalenta sett ur perspektivet av den utsatta punkten på repet, så omöjligt är det kanske inte. Det skulle behövas ett riktigt hårt fall, och det skulle inte vara vassheten hos isen som bröt repet, utan det skulle "snappa" som över en karbin (vilket kan hända).
 
Med all respekt


Ett stenslag kan alltid kapa ett rep.

men det var ju inte det frågan gällde...

Jag har läst de tester och utlåtanden jag hittat från Mammut och DAV. Där framkommer att repbrott vid förstemansfall i princip alltid beror på skarpa kanter eller syraangrepp. Båda orsakerna är kända sedan länge. Repets skick och ålder är av mindre betydelse. Enligt test kan ett nytt 9,5mm rep gå av vid fall över kant (inte exrtremt skarp; Mammut) vid en testvikt på 80 kg och en fallhöjd på 2,7m ( ! )

Ingenting står om skarpa iskanter så det verkar inte ha inträffat några sådana repbrott?

Jag har hursom skickat frågan vidare till Mammut i Schweiz, återkommer när jag fått svar.

Länkar för den intresserade:

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...loGwDw&usg=AFQjCNE546jU83n7O3lTLCj6xHuvC7dBmw

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...loGwDw&usg=AFQjCNGHO-ZCVD9iVOJM4k63tRPQ2jmUPw

Ciao!

Uffe
 
Jo, men jag fortsätter ställa frågan: Hur ser en skarp iskant ut? Ofta är kanter rundade utåt (konvexa), eller om man lyckas få en riktig kant (tack vare en dinnerplate) blir väl oftast vinkeln där det är aktuellt > 90°, det vill säga fortfarande ingen skarp kant. Dessutom om man får en magisk skarp iskant, undrar jag bärigheten på en sådan (säg <30°), känns som en sådan deformeras innan repet går av.

Tillägg: Hmm, känns som om repet alltid skulle gräva sig ett spår i isen istället för att glida längs med en skarp kant, detta eftersom is är mjukt, och att repet passerar isen i en hög hastighet (värme) som borde rimligen smälta en bana för isen... någon som förstår hur jag menar? Jag har så klart inga bevis för min teori...
 
Jo, men jag fortsätter ställa frågan: Hur ser en skarp iskant ut? Ofta är kanter rundade utåt (konvexa), eller om man lyckas få en riktig kant (tack vare en dinnerplate) blir väl oftast vinkeln där det är aktuellt > 90°, det vill säga fortfarande ingen skarp kant. Dessutom om man får en magisk skarp iskant, undrar jag bärigheten på en sådan (säg <30°), känns som en sådan deformeras innan repet går av.

Tillägg: Hmm, känns som om repet alltid skulle gräva sig ett spår i isen istället för att glida längs med en skarp kant, detta eftersom is är mjukt, och att repet passerar isen i en hög hastighet (värme) som borde rimligen smälta en bana för isen... någon som förstår hur jag menar? Jag har så klart inga bevis för min teori...

Jag håller med, om man tittar in i ett abalakov så bryts ofta isen sönder längst in där hålen möts, specielt om vinkeln är brantare. Däremot så bryts/krossas den inte specielt mycket och då används ofta mycket tunnare snöre för abalakovs än vad vi klättrar på. Åh andra sidan så belastas abalakov betydligt mindre. Ett vanligt fall brukar väl sällan överstiga 5kN medan ett abalakov max borde känna nånstans i storleksordningen halva den belastningen(två pers som hänger pga inga hyllor + lite studs från den som firar).

Åh tredje sidan så när UIAA testade rep för att se hur de klarar en skarp kant så var vinkeln 90 grader och radien 0.75 mm, inget super skarpt alltså så jag skulle inte vilja gå så långt som att säga att det definitivt inte är något problem, repet skulle kunna lägga sig över någon isformation eller man kanske klättrat ut genom ett hål eller liknande och om man använder tunna halvrep eller twin-rep så är de inte direkt lika tåliga mot skarpa kanter som tjockare singelrep.
 
Jag säger inte...

Jo, men jag fortsätter ställa frågan: Hur ser en skarp iskant ut? Ofta är kanter rundade utåt (konvexa), eller om man lyckas få en riktig kant (tack vare en dinnerplate) blir väl oftast vinkeln där det är aktuellt > 90°, det vill säga fortfarande ingen skarp kant. Dessutom om man får en magisk skarp iskant, undrar jag bärigheten på en sådan (säg <30°), känns som en sådan deformeras innan repet går av.

Tillägg: Hmm, känns som om repet alltid skulle gräva sig ett spår i isen istället för att glida längs med en skarp kant, detta eftersom is är mjukt, och att repet passerar isen i en hög hastighet (värme) som borde rimligen smälta en bana för isen... någon som förstår hur jag menar? Jag har så klart inga bevis för min teori...

...att du har fel Jonas. Det kan mycket väl vara så som du resonerar men eftersom det även för min del bara blir teorier tänkte jag att Mammut kanske vet något mer konkret, frågan kanske inte är helt ny? Om inte har dom fått något att fundera på...

Vad beträffar 90° så kan ju kanten mycket väl vara riktigt skarp? Hinner repet i ett "worst case" avverka/smälta till en större radie än 0,75mm vid riktigt hård is? Teorier igen, intressant hursom...

Ciao!

Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niblet Tunna, billiga handskar för isklättring Isklättring 12
mo9jan Vilken repbroms till tunna rep? Isklättring 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...