Renovera kanot?

Jag har fått en kanot som väl inte är i bästa skick (se bilder här). Materialet verkar vara masonite som fäst mellan inner- och ytterstäv (eller vad de där ribborna heter, kan inget om kanoter) med mängder av numera halvt sönderrostad spik. Skarven är tätad med duk(?) som till viss del har lossnat.

Finns det något enkelt, snabbt och billigt sätt att få eländet sjödugligt?
Räcker det med att slita bort det som går av duken, skrapa bort lite färg och kladda ut epoxy över alltsammans? Om jag ska måla, vilken färg använder jag (som inte kostar skjortan)? Om jag försöker ta bort ribborna för att byta ut dessa så rasar väl alltsammans ihop? Är det ens lönt att försöka renovera? Hur skulle ni ha gjort?
 
Syftet?

Misstänker att kanoten är av plywood och att den är dukad på utsidan. Kan nog diskuteras hur många timmar det är värt att lägga ned på den. Vad väger den hur mycket läcker den i nuläget? Hur skall du använda och förvara den framöver?

Thure
 
Är det som "Thureb" misstänker så har vi 3 olika alternativ om man inte får den att hålla tätt med lite mer färg.

1. Sätt glasfiber in och utvändigt på den när den är genomtorkad.

2. Renovera, plocka isär i delar, bygg nya delar av de som saknas eller är trasiga, vilket säkert är stor del av kanoten.

3. Är det hemmabygge så finns säkert ritningar från tex Hobbex eller liknande tidningar för att bygga en lika dann!
 
Misstänker att kanoten är av plywood och att den är dukad på utsidan. Kan nog diskuteras hur många timmar det är värt att lägga ned på den. Vad väger den hur mycket läcker den i nuläget? Hur skall du använda och förvara den framöver?

Jag är 85% säker på att det är masonit, den befinner sig dock ett tiotal mil härifrån så jag kan inte undersöka det närmare nu. Kan alltså inte väga den heller, jag tycker att den känns lätt men detta utan att ha något att jämföra den med...

Tanken var att ha den liggande vid en sjö dit jag åker och fiskar ibland. Det finns en gammal lada där, och även om väggarna inte är så täta så kan jag iaf ha den under tak. Det blir bara några gånger per år, därför är jag inte så sugen på att lägga ner alltför mycket pengar, varken på att skaffa en annan kanot i bättre skick eller på att renovera den här.

Är det som "Thureb" misstänker så har vi 3 olika alternativ om man inte får den att hålla tätt med lite mer färg.

1. Sätt glasfiber in och utvändigt på den när den är genomtorkad.

2. Renovera, plocka isär i delar, bygg nya delar av de som saknas eller är trasiga, vilket säkert är stor del av kanoten.

3. Är det hemmabygge så finns säkert ritningar från tex Hobbex eller liknande tidningar för att bygga en lika dann!

Hur mycket skulle det kosta att sätta glasfiber? Hur mycket epoxy går åt?

Ju mer jag läser om att bygga kanoter, desto mer lockad blir jag att bygga en egen. Tyvärr har jag varken tid eller utrymme för det närmaste tiden :(
 
Skulle

hellre kolla Blocket och liknande efter en glasfiberkanadensare. En sån kan man försumma mera utan risk för att den självkomposterar.

Jag skulle inte lägga tid och pengar på att styrenplasta både in och utsida. Inte värt att lägga epoxi på denna IMHO.

Thure
 
Eller om du bara ska fiska nån gång ibland... köp en burk glasfiberspackel på Biltema och kladda på, kanske med lite extra väv itryckt på slutet. Kör på både inuti och utanpå tills burken är slut. Klart, snabbt och fult. Funkar det så funkar det. Ta med ett stort öskar bara och hoppas att det håller några år.
 
Klart du ska fixa !

Hej
Kanoter av som är så här simpelt byggda kräver inga jättestora projekt för att bli paddelbara. Är den dukad så ta bort och sätt ny. Kul jobb till vintern ! Skippa dock allt vad plast heter och använd samma material som den är byggd med(om den inte redan är plastad). Även om en panel är rutten, ta loss den hel och rita av på en ny skiva som är limmad med vattenfast lim. Impregnera och måla lite så är det klart!
Du kommer säkert tycka det är roligt och känslan för din kanot kan du inte ersätta med någon tråkig plast historia som inte gör någon glad!

http://www.flickr.com/photos/veterankanoten/6178606349/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.