Spantmallar till spånskiva?

Fick igår hem ritningarna till en kanot av björn thomasson. Har läst igenom byggbeskrivningen både igår och innan jag beställde hem ritningarna.

Det enda jag inte riktigt förstår är hur man ska föra över spantmallritningen till spånskiva. Förstår inte alls hur han menar i sin beskrivning!

Någon som kan förklara ytterligare? Gärna med nån bild.
 
NÄr jag byggt en stripbyggd thomasson kajak har jag helt enkelt kopierat spantmallsritningen i det antal mallar jag behövt och sedan klistrat upp med spraylim på spånskivan, sedan har jag sågat efter respektive mall.

MVH

Pelle
 
Enklaste om du inte har stor kopiator är att tejpa upp ritningen på ett fönster, sen blädderblockspapper e dyl ovanpå och rita av. Klipp ut och rita av på spånskivan.
 
jag hittade inte någon så stor kopieringsmaskin.
jag förstärkte ritningen i alla viktiga punkter med klar tejp.
jag skar ut ett litet titthål i vertikala och horisontala lijnerna på ritningen.
Sedan ritade jag vattenlinjen på skivan och en vertikal linje för varje spant.
Med titthålen så är det lätt att passa in ritningen mitt på linjerna, sedan tryckte jag med syl i ytterkanten på spantmallen. För att få andra sidan så vänder man på ritningen och då hade jag ritat i centrumlinjerna och tryckte sylen i hålen från framsidan. Sedan gäller det bara att hitta alla sylmärken och dubbelkolla att man använt rätt spant för höger/väster sida.

Vet inte om det blev klarare, men jag fick en liten aha över att beskrivningen ofta är väl genomtänkt.
 
med goda ögon kan du se linjer på skivan, små rektangulära hål i ritningen och tejpen.
 

Bilagor

  • P1020313.jpg
    P1020313.jpg
    51.7 KB · Visningar: 1,071
Ja, perfekt tackar. Tror jag gör så att kalkera av mot ett fönster. Känns enklast och smidigast!


Nu återstår bara att hitta bygglokalen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.