Avlång farkost S&G

Jag menade hålkälsfog, det är väl det riktiga namnet. Anders Jalakas bok är rätt bra om du är sugen att läsa på lite.
 
Ok, tack...
Ska googla det istället...

Och efter att ha kollat in lite olika byggen på nätet så har jag insett hur lite jag kan... Så att läsa en och annan bok kan nog vara på sin plats.. =)

By the way, -var inne på sidan jag fick tips om som skulle ha plywood, -Erlandson Trade...
Det verkade som att det fanns ett riktigt stort utbud men just Furuplywood som någon tipsade om verkade inte finnas... Kan man använda något annat istället eller är det just furu som är bäst...? (Det lär de väl iofs veta i butiken om man frågar men jag ville ändå höra vad ni har att säga...)

/Vaxholmarn
 
Hej igen!
Har hittat en sida på nätet som heter pondussnickeri.se
Där verkar det finnas massor av olika plywood-sorter för dylika projekt... =)

/V
 
De stora bygghandlarna (typ Bauhaus, K-Rauta m fl) har vanligtvis 4 mm furuplywoodsskivor. Furu har bra hållfasthet, ganska formbart och är inte särskilt tungt.

2 meter långa och 1,20 breda är skivorna.

Det blir ju lite skarvar, det funkar fint med glasfiberremsa o epoxi i skarvarna. Det är ganska enkelt att skarva skivorna, i alla fall om man gör det innan man börjar såga i dem. Det tar lite plats och torktid bara.
 
Ok, tack igen... Var på K-Rauta häromdagen och kollade.. De hade 4mm furuplyfa men den var inte WBP limmad... Men jag ska kolla Bauhaus också, -tycker att de brukar vara bättre än K-Rauta på det mesta.. =)

Tack för tipset om skarv av skivor! Lät ju smart att skarva dem innan sågning.. Så långt hade jag inte tänkt själv... =)

Har hittat en ritning nu också som jag tror kan bli bra.. En Sea Rider SOF av Yost (yostwerks.com) som jag tänkte försöka konvertera till en S&G.... Kan ju bli intressant.. Haha! Man kan väl säga att hur det än går så kommer jag att vara minst en erfarenhet rikare.... =)

/Vaxholmarn
 
Du behöver inte marinplywood, det är nog både dyrt och tungt. Köp furuplywood (lättast och styvheten blir grym när det är klart hursomhelst), 4 mm på bygghandeln. Du kommer behandla den med epoxy på båda sidorna och limmet mellan skikten är vattenfast. Det duger fint med Biltemas lamineringsepoxi.

Törs jag prova Biltemas? Har surfat runt och hälften säger att den förblir seg och kladdig och hälften säger att den blir hård och torr. Men på nätet är det ofta svårt att få en uppfattning om mänskliga faktorn bakom.
 
Biltemas epoxi är helt ok. Jag köpte två kajaksatser (väv och epoxi) från BeHåPe i Skåne, som Thomasson rekommenderar. Sen behövde jag komplettera med lite mer epoxi. Ringde BHP och vi kom fram till att frakten skulle bli orimligt dyr, Då undrade killen om jag inte hade nåt Biltema i närheten. Jovisst!
"- Men köp där då, så får du samma sort, det är vi på BHP som levererar till Biltema!"
Biltema är visserligen dyrare men kanske finns i närheten... och epoxin är ok som sagt.
 
Bra att Biltema är OK, ligger nära. Men dyrare? De få ställen jag hittat på nätet verkar vara dyrare.
http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/ Tomt på epoxilänken.

Hur mycket epoxi går åt till en plywoddkajak med väv på hela insidan, skarvar och durk på insidan? Täcka hela in och utsidan med epoxi. Där har jag kammat noll i mitt sökande. Många skriver att det går åt mycket mer om man slösar än snålar (Logiskt...), men ungefär vilken volym får man räkna med?
 
BHP får du ringa, deras hemsida verkar inte funka. Jag vet inte hur mycket epoxi som går åt, det kanske nån annan gör här. Men ligger Biltema nära är det väl bara att köpa en 1099:- förpackning som ger 4,5 liter, och sätta igång. Det är nog mest ekonomiskt även om du råkar få en skvätt över (inte troligt, förmodligen får du köpa till lite). Artikelnummer 252136 förresten.
 
Tack, det var så jag tänkte göra med Biltema. Hoppas komma igång i sommar. Max 4,5m så att den får plats under taket framför garagedörren som går upp i taket. Stor sittbrunn så att ett barn kan sitta framför mig eller att jag sitter längre fram i sittbrunnen när jag paddlar själv. Någon sorts halvdäckad solokanadensare med dubbelpaddel. Är den för svår eller lättsvängd eftermonterar jag skedda eller roder. Känner jag att det blir vingligt att fiska från den monterar jag kanske en utvikbar utriggare på ena sidan. Måste bygga under högsommar eftersom det är kallgarage.

Sedan, många år framåt när barnen är äldre och bättre bygglokal lutar det åt en Njord för långturer och kanske följt av Black Pearl för lek, motion, dags och helgturer. Om det inte kommit nya modeller till dess :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.