Fotmanövererad skädda

Jo, effekten av skädda och roder känner jag till, men det var inte det som var min fråga; Tråden handlar inte om en vanlig, ställbar skädda utan en som är ställbar via ett kontrollsystem från sittbrunnen och som dessutom går att justera när som helst under färd och som jag uppfattar det så pratar vi i så fall om ett roder. Eller har jag missförstått nånting?

/O.

Jo det låter lite som ett missförstånd. Ett roder är (så klart) vridbart, och det är den justeringen man gör. Skäddan är inte vridbar, den påverkar kajakens kurs endast genom hur djupt den sticker ut under kajaken, det är det enda man kan justera.

Björn
 
Jo det låter lite som ett missförstånd. Ett roder är (så klart) vridbart, och det är den justeringen man gör. Skäddan är inte vridbar, den påverkar kajakens kurs endast genom hur djupt den sticker ut under kajaken, det är det enda man kan justera.

Björn

OK. I stand corrected! I min hjärna innebar "justerbar" per automatik "justerbar i sidled" fast det behöver det ju givetvis inte betyda.
Men nu kommer nästa novisfråga; Hur kan nersticket på skäddan påverka kursen? Kursstabiliteten ja, men kursen?

/O.
 
OK. I stand corrected! I min hjärna innebar "justerbar" per automatik "justerbar i sidled" fast det behöver det ju givetvis inte betyda.
Men nu kommer nästa novisfråga; Hur kan nersticket på skäddan påverka kursen? Kursstabiliteten ja, men kursen?

/O.

Genom att justera skäddan kan du kontrollera kajakens kurs. Anta att du paddlar i sidvind med skäddan halvt nedfälld:

- Genom att fälla ner skäddan helt flyttar du kajakens lateralplan akterut och vindens angreppspunkt hamnar därmed för om lateralplanets tyngdpunkt. Sidvinden påverkar därmed aktern mindre än den påverkar fören. Konsekvensen blir att fören kommer att driva med vinden och kajaken kommer att lova ner med vinden.

- Om du istället fäller upp skäddan helt flyttar du kajakens lateralplan föröver och vindens angreppspunkt hamnar därmed akter om lateralplanets tyngdpunkt. Sidvinden påverkar därmed aktern mer än den påverkar fören. Konsekvensen blir att aktern kommer att driva med vinden och kajaken kommer att lova upp mot vinden.

Ovanstående beskrivning bygger på att kajakens är hyggligt välbalanserad. För mycket packning i fören gör att kajaken lovar upp i vinden mer. Omvänt vill en baktungt lastad kajak alltid lova ner i vinden.
 
I samband med färdigställandet av min Hunter från Thomassons ritning våren 2007, fick jag idén att bygga en fotmanövererad skädda.

Grymt bra idé! Tack för att du delar med dig! Dessutom bra med en video - bilder och bildtexter kan ofta vara lite för förenklade och svåra att förstå. Här förstår jag - tror jag!
 
Tack själv. Roligt med lite positiv feedback. Jag tror att konstruktionen kommer bäst till sin rätt i livliga kajaker. Det är definitivt fallet med min grönlandinspirerade Hunter. I synnerhet som jag har byggt den nästan 10 % kortare än originalet.

Yachter, Det var en fin kajak du kommit över. Självklart är det värdefullt att kunna hantera sin kajak utan skädda och roder. Efter vad jag har förstått är Guillemoten konstruerad för att fungera väl utan hjälpmedel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune E Stryktålig skädda Bygga egen kajak 3
_Erik Köpa skädda och luckor Bygga egen kajak 26
Nullan Bygga skädda Bygga egen kajak 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...