Födelsedags present

I slutet av Juli fyller pappa 60 och går i pension. Som present tänke vi ta med honom och mamma på en vandrings/fiske resa. Har ni några bra tips på platser att åka till. Det ska hällst inte ligga längre än 5-6 timmar bilfärd från Uppsala. Vi är har inte så mycket vana från fjällfiske så det bör vara relativt lätt fiskat, sen så måste det finnas bra vandring.

Vad har ni för tips?

Hälsningar

Magnus
 
jämtland?

på 5-6h kommer man inte så långt, Jämtlandstriangeln kanske kan vara ett alternativ, jag vet inget om fisket men vandringen är fin och "lättilgänglig" för alla.
 
jämtlands triangeln??

Det låter som ett större område, typ Jämtland, Härjedalen, Hälsigland? Är det det du menar, eller finns det en plats som heter Jämtlands triangeln?

/Magnus
 
Jämtlandstriangeln brukar den led som går mellan storulvån-sylarna-blåhammaren benämnas. Ligger en bit efter Åre mot Norge (och lite söderut). Det går att ta tåg till Enafors och sedan taxi eller så startar man vandringen där. Har inte fiskat där men Storulvåns fjällstation har en fiskesymbol på STFs hemsida.

/Tjo
H
 
Re: jämtlands triangeln??

magnus_asplund; sa:
Det låter som ett större område, typ Jämtland, Härjedalen, Hälsigland? Är det det du menar, eller finns det en plats som heter Jämtlands triangeln?

/Magnus

Rundan som börjar i Storulvån och går till Sylarna samt Blåhammaren och sedan tillbaka till Storulvån kallas Jämtlandstriangeln, eftersom det bildas en triangel av lederna! :)

Varje sida i triangeln är en dagstur, alltså.
 
Vill ni vandra mellan stugor eller tänkte du att ni ska vara stationära i en stuga?

Kan ni tänka er att bo i stuga hela tiden kan jag rekommendera Lofsdalen. Fisket ska vara helt OK med flera sjöar som man kan gå till eller hyra båt och fiska i sjön Lofsen. Från stugbyn kan man göra både längre och kortare vandringar på fjället.

Lofsdalen är ca 45-50 mil från Uppsala.

/Mille
[Ändrat av mille 2005-01-07 kl 11:13]
 
Låter bra

Vi vill inte vandra från stuga till stuga utan ska hyra en stuga som vi stannar i hela tiden. Lofsdalen verkar vara på ett lagom avstånd. Är det någon som kan ge några närmare tips på bra fiskevatten där?

/Magnus
 
Kolla på http://www2.herjedalen.se/forening/lofsdglotefvo/ för info om fisket.

Jag har varit i Lofsdalen både sommar och vinter de senaste åren men först i somras provat fisket. Det gick inget vidare men om det berodde på att jag är en ovan fiskare, dåliga fiskevatten eller den tvåårige sonens sällskap vet jag inte. Många andra i byn verkade betydligt mer framgångsrika än vi.

När man köper fiskekort får man en karta över området och fiskevattnen, om du hör av dig till fiskevårdsområdets ordförande så kan du säkert få en sådan skickad till dig i förväg. Han kan helt säkert också svara på fler frågor om fisket, han brukar vara mycket trevlig och hjälpsam. Har inte alla fiskeutrustning så tror jag att man kan hyra på 'Karins Sportbod' mitt i byn.

Vad gäller vandring så finns ett par fina turer man kan gå, känns Lofdsalen för litet så finns Sånfjället inom en dryg timmes bilväg. Det finns också en nyanlagd cykelväg runt sjön lofsen på drygt tre mil (cyklar finns att hyra).


/Mille
 
magnus_asplund; sa:
I slutet av Juli fyller pappa 60 och går i pension. Som present tänke vi ta med honom och mamma på en vandrings/fiske resa. Har ni några bra tips på platser att åka till. Det ska hällst inte ligga längre än 5-6 timmar bilfärd från Uppsala. Vi är har inte så mycket vana från fjällfiske så det bör vara relativt lätt fiskat, sen så måste det finnas bra vandring.

Storsjö eller någon annan av byarna längs Ljungan söder om Jämtlandsfjällen kanske skulle fungera. Fiske finns t.ex. i Sölvbackaströmmarna och ett antal små och stora sjöar, vandring finns upp mot Helags och Lunndörrsfjällen. Jag har ett vagt minne av att man kan fiska i en del av tjärnarna uppe på fjället också men är inte helt säker. Det tar nog lite mer än sex timmar att åka dit (vägarna den sista biten är inte de bästa i landet).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Eärendil Lämplig present åt isfiskare? Fiske 3
srpp Present till flugfiskare? Fiske 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...