Fyrdelat 8´ haspelspö?

[/QUOTE]
Detta enligt säljare som saluför guideline. Men det behöver ju självjklart inte stämma. Men om de är så bra så skulle väl de ta in det i sortimentet.

Bäst att ta det mer säkra före det osäkra.

Vad gällande haspelfiske så är ju inte spökvaliteten det primära. Rullen är viktigare. [/QUOTE]


De allra flesta människor vet inte att de flesta flugspötillverkarna också tillverkar haspel/spinnspön, därför tar sällan svenska handlare in dessa. Det handlar om att sälja, och säljer det gör man genom att folk köper sakerna. De saker som folk köper är sällan de bästa eller mest prisvärda, det är helt enkelt så att vissa prylar anses vara bäst. Utan anledning dock.

Vad gäller haspelfiske så kan man fiska precis som när det gäller flugfiske med eller utan känsla. Och vill man ha känsla i drillningen så är spöet även när det gäller haspel riktigt viktigt. Sen finns det ju såklart så många olika typer av haspelfiske att det är omöjligt att generalisera.

Faktum kvarstår dock, det är oerhört svårt att hitta 4-delade 8-fotare...
 
Bussman; sa:
De allra flesta människor vet inte att de flesta flugspötillverkarna också tillverkar haspel/spinnspön, därför tar sällan svenska handlare in dessa. Det handlar om att sälja, och säljer det gör man genom att folk köper sakerna. De saker som folk köper är sällan de bästa eller mest prisvärda, det är helt enkelt så att vissa prylar anses vara bäst. Utan anledning dock.

Vad gäller haspelfiske så kan man fiska precis som när det gäller flugfiske med eller utan känsla. Och vill man ha känsla i drillningen så är spöet även när det gäller haspel riktigt viktigt. Sen finns det ju såklart så många olika typer av haspelfiske att det är omöjligt att generalisera.

Faktum kvarstår dock, det är oerhört svårt att hitta 4-delade 8-fotare...

Nä, det tog inte speciellt länge för mig att hitta ett jäng spön. De var inte exakt 8-fotare men där omkring.

Spöt är inte oviktigt men rullen är viktigare om man gör en avvägning.

Sen det där med säljbiten anser jag är en grov modifikation av sanningen. Som säljare kan man ofta styra mot andra produkter och tar helst in ett sortiment som självklart är bra och med bra marginal. De flesta köpare vet inte vad de vill ha för märke.

Till och med jag som har arbetat flera år som säljare kan ibland bli förvånad över hur lättstyrd jag är när jag skall handla om jag inte har full koll.

Därför försöker jag alltid skaffa mig så bra koll som möjligt t ex genom att fråga här.
 
crazy; sa:
Är själv på jakt nämligen?

Varför tog du inte 96414?

Får långt kan jag tänka mig, 9´6. Det måste väl vara mer än tre meter.

mvh
[Ändrat av crazy 2004-05-19 kl 16:34]

En fot är 30 cm (30,48 cm om man är noga).
9,6 = 2,92 meter, men spötillverkare är inte så noga med exakta längder.
Jämför du flera 9,6 fots spön så märker du att det kan skilja mer än 5 cm mellan dom.
10 fot är 3,05 meter.
 
crazy; sa:
Nä, det tog inte speciellt länge för mig att hitta ett jäng spön. De var inte exakt 8-fotare men där omkring.

Spöt är inte oviktigt men rullen är viktigare om man gör en avvägning.

Sen det där med säljbiten anser jag är en grov modifikation av sanningen. Som säljare kan man ofta styra mot andra produkter och tar helst in ett sortiment som självklart är bra och med bra marginal. De flesta köpare vet inte vad de vill ha för märke.

Till och med jag som har arbetat flera år som säljare kan ibland bli förvånad över hur lättstyrd jag är när jag skall handla om jag inte har full koll.

Därför försöker jag alltid skaffa mig så bra koll som möjligt t ex genom att fråga här.

Du säger det själv, 8-fotare, 4-delade är INTE lätta att hitta. Om man vill ha 8-fot, vilket jag anser vara en ypperlig längd för flera ändamål, så är det svårt att hitta något som man blir nöjd med.

Jag tycker du har fel angående rulle vs spö, en rulle kan du köpa för 1500-2000 som har alla egenskaper och är så bra rullen kan bli. Spöet och dess egenskaper kan man förfina in i det längsta. Beroende på fiske- och kastteknik så har man mycket mer att hämta ur spöna än vad du verkar tro.

Mina erfarenheter av de fiskebutiker jag handlat av är att de är helreko och måhända deras personliga preferenser påverkar lite, men i det stora hela så låter de kunden ha rätt att bestämma själv. Det du pratar om sker ju på stora kedjor som Onoff, Siba etc.

Däremot så håller jag med dig om det sista. Men samtidigt ska man inte köpa saker utan att prova dem själv, alla hanterar vi spön olika och om just DU ska vara nöjd med grejerna så krävs det att DU väljer dem efter att du provat, inte att du tar dem för att någon på ett forum på internet säger att det är bra saker, eller att försäljaren säger så. Våga skaffa egna erfarenheter och dra egna slutsatser är mitt råd till alla!
 
Sådär, då har jag plockat upp mitt nya fyrdelade Guideline Exp 7212, 7´ spö. Härligt smäckert spö men ändå med ryggrad. Viftar man till med toppen och stannar abrupt så slutar toppen darra direkt. Lite annan lösning på fästet för haspelrullen än jag haft tidigare. Här skruvar man hela främre delen av korkhandtaget. Känns stabilt och välbalanserat.

Recenserar spöt i höst, men spår redan nu att mina minispinnare kommer att flyga i så långa vackra träffsäkra bågar, och drillningen blir en njutning:)

Raskesven
 
Lycka till!


Själv så skall jag skicka tilllbaka mitt Broman och kommer troligen köpa ett tredelat "7" som heter Kinetic Oxygen.

Fy faan om det inte blir någe skillnad nu mellan det och ett "6", Raskesven. :)

Jag skall i sådant fall köpa det på sportfiskecompaniet på st:paulsgatan. De har rea nu och har billiga spinnare och annat. Kan vara ett bra substitut för Berras och det stället där du handlade?
 
Jag köpte till slut ett likadant som du efter otroligt mycket meck. Sportfiskekompaniet visade sig vara riktiga klåpare då de tog hem fel spö till mig. Jag hade ganska svårt att förstå att spöt skulle bli dyrare än listpriset i katalogen.
 
crazy; sa:
Jag köpte till slut ett likadant som du efter otroligt mycket meck. Sportfiskekompaniet visade sig vara riktiga klåpare då de tog hem fel spö till mig. Jag hade ganska svårt att förstå att spöt skulle bli dyrare än listpriset i katalogen.
Nå, vad tycker du om spöt? För min del är jag helnöjd. Små droppen på 4 g och minsta Mepps (1) gick bra att få iväg. Även större drag runt 10-12 g fungerade bra.

Märkte dock att det krävs en lätt rulle för känslan och balansen. Min rulle väger 260 g, vilket gick helt ok, men gärna minskar jag vikten lite på rullen. Jag reagerade lite på de många spööglorna, ett arv efter flugspöna troligen, men det var snarast en fördel och gjorde inte kastlängden dålig alls. Rullfästet med handtaget gillade jag också. Fin känsla i spöt.

Raskesven
 
Raskesven, gillar också "screw-down" rullfästet, kom ihåg bara att greppa över hela korken, annars finns det risk att man vrider sönder den.
 
Raskesven, gillar också "screw-down" rullfästet, kom ihåg bara att greppa över hela korken, annars finns det risk att man vrider sönder den.
Exakt det lyckades jag med nu i vintras. Vet inte om det var för att det var kallt, men "crack" sa det bara när jag skulle skruva av rullen. Var dock inget problem att snabbt få delen utbytt.

Raskesven
 
Jag tycker spöt är kanon och har dragit mycket fisk med det. Fan vad härlig respons det är med flätlina.

Någon som har något tips på en bra flätlina för den jag köpte förra året var mindre bra.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.