Fyrdelat 8´ haspelspö?

Någon som vet var man kan få tag i ett fyrdelat 8-fots lätt haspelspö, för betesvikter upp till max c.a. 10-12 gram? Hittills i Stockholm har jag bara sett fyrdelade 6-fotsspön för det lätta fisket.

Raskesven
 
Guideline har en fyrdelad serie som heter expedition och finns i 7´, 8´ och 9´6" och kostar från 999:- till 1399:-. Jag har dock inte testat nåt av dom men noterade att dom fanns i nya katalogen (och även på nätet).
http://www.guidelineflyfish.com/

/David
 
Tack för tipset dave1. Var inne hos Fiskarnas Redskapshandel idag och beställde ett Exp 7212. "Bara" 7´ spö, men det är lite längre än mitt gamla, fyrdelat och för vikter 2-12 g.

Raskesven
 
crazy; sa:
Hur mycket längre kastar man med ett åttafots om man har en t.ex 7 grams spinnare?
Exakt skillnad vet jag inte. Men jag tycker det är relativt stor skillnad på bara 6 och 7 fot, dvs. de extra 30 cm gör på marginalen ganska mycket från 6 fot. Känslan blir mycket bättre också, även om mitt nuvarande 6-fotsspö från Sjösländan känns mindre stabbigt än andra 6-fotsspön jag testat.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Tack för tipset dave1. Var inne hos Fiskarnas Redskapshandel idag och beställde ett Exp 7212. "Bara" 7´ spö, men det är lite längre än mitt gamla, fyrdelat och för vikter 2-12 g.

Raskesven

Hör av dig när du testat det! Skulle själv kunna tänka mig ett sånt!

/Dave
 
Är själv på jakt nämligen?

Varför tog du inte 96414?

Får långt kan jag tänka mig, 9´6. Det måste väl vara mer än tre meter.

mvh
[Ändrat av crazy 2004-05-19 kl 16:34]
 
Har kollat lite på guideline spöna.

Hmmm, jag tror jag väljer ett annat märke som kan haspel.

Det verkar som butikerna inte tar in dessa spön på grund av att det finns bättre märken.
 
crazy; sa:
Har kollat lite på guideline spöna.

Hmmm, jag tror jag väljer ett annat märke som kan haspel.

Det verkar som butikerna inte tar in dessa spön på grund av att det finns bättre märken.
Glädjeförstörare;-) Upplys gärna mig när du funnit ett bättre lätt fyrdelat 7-8´ spö för en tusing.

Raskesven
 
crazy; sa:
Har kollat lite på guideline spöna.

Hmmm, jag tror jag väljer ett annat märke som kan haspel.

Det verkar som butikerna inte tar in dessa spön på grund av att det finns bättre märken.

Utan att ha testat guidelines haspelspön så tycker jag det låter lite märkligt. En haspelklinga är ju långt ifrån lika känslig som en flugspöklinga och det är ju relativt vanligt att man använder flugklingor när man bygger lätta haspelspön, men fullständigt otänkbart med det motsatta.
Men det bästa är ju att testa själv. Byggkvalitén lär det ju i alla fall inte vara något problem med.

/D
 
Raskesven; sa:
crazy; sa:
Har kollat lite på guideline spöna.

Hmmm, jag tror jag väljer ett annat märke som kan haspel.

Det verkar som butikerna inte tar in dessa spön på grund av att det finns bättre märken.
Glädjeförstörare;-) Upplys gärna mig när du funnit ett bättre lätt fyrdelat 7-8´ spö för en tusing.

Raskesven

Jag vet. :)

Har du pröjsat för det? När jag ringde Berras valhallavägen så beställde de ett åt mig över telefon utan att jag begärde efter det.

Daiwa skall ha några spön. Fanns i fisekbutiken i sundbyberg.

Själv så beställde jag ett sätt från fishit.se men jag skall nog retunera det. Rullen verkade ganska kass då den var trögvevad.

The search goes on.
 
dave1; sa:
Utan att ha testat guidelines haspelspön så tycker jag det låter lite märkligt. En haspelklinga är ju långt ifrån lika känslig som en flugspöklinga och det är ju relativt vanligt att man använder flugklingor när man bygger lätta haspelspön, men fullständigt otänkbart med det motsatta.
Men det bästa är ju att testa själv. Byggkvalitén lär det ju i alla fall inte vara något problem med.

/D

Detta enligt säljare som saluför guideline. Men det behöver ju självjklart inte stämma. Men om de är så bra så skulle väl de ta in det i sortimentet.

Bäst att ta det mer säkra före det osäkra.

Vad gällande haspelfiske så är ju inte spökvaliteten det primära. Rullen är viktigare.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.