Frälst på semestern

Hej igen,
Eftersom detta forum, nu behärskas av så många experter ;), skulle det vara intressant att ta upp ett gammalt ämne (mångdelade flugspön).

Fick mitt under brinnande fiskesemester, möjlighet att provfiska med en 9fot, 2-delat Sage SLT, i klass 5, med min egen lina/rulle (SA Ultra3).

Denna dag blåste det lindrigt sagt ogynsamt, för flugfiske.

Av de spön i denna spöklass, som jag provfiskat tidigare, tycker jag att det påminner en hel del om Strömsländan Lyx, alltså oerhört förlåtande och lättkastat, så allt gott.

Men uppenbarelsen kom över mig, när jag vände mig och skickade linan rakt mot vinden (mycket hård vind).
Linan skar vinden, på ett sätt jag aldrig upplevt tidigare, att få ut en klass 5-lina, rakt mot vinden under rådande förhållanden, trodde jag var omöjligt och att det hade mer med linan att göra, än att det skulle bero så ofantligt mycket på själva spöt.

Jag drar den slutsatsen, att detta fenomen, enbart har att göra med en oerhört jämn och välbalanserad progresiv aktionskurva i spöt och ingenting att göra med om spöt är långslagigt eller kortslagigt (långsamt/snabbt), rätta mig om jag har fel.

Jag föll pladask, för detta trollspö, blir ett kommande byggprojekt, helt klart.

Nu till frågorna.
1. Kan jag förvänta mig att ett 4- eller 5-delat dito, verkligen ger mig exakt samma mirakelkänsla?
2. Upplevs inte flerdelade spön som helt andra spön, än modellens 2-delade dito?
3. Vill höra lite allmänna kommentarer om för och nackdelar, med 2-, 4- och 5-delade spön.
4. Någon annan som har erfarenheter av detta spö?

Har ännu inte funnit någon handlare som lagerhåller de flerdelade. De tar ju inte hem dessa för provkastning, när de vet att man är ute efter byggsatsen.

Mvh/Björn
 
Halloj...

Graip !!

Hoppas att semestern har givit mer än förståelsen för ett visst spöfabrikats suveräna förnämlighet...hoppsan inte att rekommendera att skriva inlägg efter en trevlig kväll på stadens gator och torg (kolla klockstämpeln på detta inlägg...en och annan bira kan ha påverkat detta inlägg...)

Nja, hur som haver:
1: kanske, men tillägget av holkar har en tendens att "förslöa" eller bryta aktionen
2: Nja, inte nödvändigtvis.
Men det beror en hel del på hur den två-delade "referensen" uppträder...
3: flertalet (tapered lock-holkar iaf, gillar inte spigott holkar...bläähh) holkar kan ha en tendens att "bryta" aktionen så att man får "döda" punkter...men ett flerdelat spö är alltid trevligare att transportera...om transporten är att prioritera framför uppträdande så är det bara att dela på.

Har dock aldrig varit med om att ett två-delat spö har fått på käften av ett spö som är i samma utförande fast med exempelvis en fyr-delad konfígurering...

4: Ehhh, Njet...

För att avsluta detta inlägg....hoppas att mina åsikter gav nåt...


MVH Anders B (som kryper till sängs nu...)


[Ändrat av brook 2002-08-04 kl 05:24]
 
hej hej!

Trevligt att höra att du är frisk och nyter, Brook.

Nja, om utrustningen var det viktigaste, skulle detta spö redan vara inhandlat.
Det är ju själva resan (framförhållningen) som ger krydda i tillvaron. Längtar redan till nästa Lapplandsresa.

Inför årets fiskesemester, hade jag beslutat att, lämna spinnutrustningen hemma och så blev det.
Men suget att få trolla på de stora sjöarna, åtminstone några gånger, gjorde att jag använde mitt #8-spö, flytlina, lång sjunktafs och ordentligt blyade flugor, funkade ju faktiskt riktigt bra.

I övrigt bedrev jag mitt fiske dagligen i strömmande vatten. Förr om åren var detta fiske för mig en bisyssla. Man känner att man har vuxit med uppgiften.
Har faktiskt aldrig tidigare fått så mycket ädel fisk någonsin tidigare, i detta område.
Att det också var på egenbundna flugor, gjorde inte glädjen mindre:). Slut på skrytet.

Åter till spövalet.
Har jag tolkat dig rätt, om jag påstår, att du föredrar 2-delade spön, Brook?

Jag kan föreställa mig, att kraven på den person, som bygger klingan, ökar enormt, när vederbörande hantverksmässigt, skall få till en flerdelad dito, med absolut jämn obruten aktion.

Mvh/Björn

Eh, du svarade inte på mitt juni-mail, Anders.
 
I...

mångt och mycket så föredrar jag två-delade spön, har provat en del fler delade som har varit klart trevliga att kasta med, men på något sätt är det framförallt i transport-hänseenden som dessa spön utmärker sig, vilket är ganska självklart, men för all del jag skulle kunna tänka mig ett antal olika flerdelade spön, har provat bland annat ett 6-delat Loop som överaskade mig väldigt positivt.

Kraven på spöbyggaren bör inte öka så avsevärt mycket, förutom det faktum att det blir svårare att hitta ryggraden på "butt"-delarna (de blir för styva att böja), men förutom detta så ser jag inga större svårigheter med att bygga flerdelade spön. Det som man bör tänka på är att försöka att vara så "snål" som möjligt med holklindningar då dessa blir fler än på ett tvådelat spö, och kan tynga ned spöt.

Jag ber om ursäkt för att jag inte svarade på ditt mail Björn, men min sommar har bestått av alldeles för mycket jobb och för lite fiske, har inte haft chansen att fara upp till Piteälven. Kanske nästa sommar?

/Anders B
 
eh, jo

Med personen som bygger klingan (lindade kolfiberväven), menade jag fabrikören (ex. Sage).
I övrigt torde den gängse spöbyggningen (limma på ringar, holk, rullfäste och handtag), knappast vålla några problem, enär Sage i förväg, märkt ut var ringarna bör sitta.

Det påstås att Sagespöna saknar en egentlig ryggrad.
"Ryggraden" blir olika, beroende på vilken ände man sätter i bordet.
De sätter ringarna, så att spöt skall se rakt ut.
Märkte du av någon ryggrad, när du byggde dina två, Brook?

Mvh/Björn
 
Jo...

det gjorde jag (får jag hoppas i alla fall, det var ett tag sedan jag byggde dem ;)).

Har också hört att Sage skulle sätta ut ringarna enligt kosmetiska riktlinjer, men jag tvivlar dock på det.

Hur som haver så rekommenderar jag att försöka att hitta ryggraden på klingor, så att man har något att rikta ringarna mot.

Kanske blir ett varsitt flerdelat spö för oss i vinter?

/Anders B
 
Sage's white dots.

brook; sa:
Har också hört att Sage skulle sätta ut ringarna enligt kosmetiska riktlinjer, men jag tvivlar dock på det.

/Anders B

Tjena.
På Sage's hemsida har man (förra året) kunnat läsa följande ang. "Blanks" på FAQ:

"What do the white dots represent on the Sage blanks?

The white dots represent the straightest alignment of the different sections of the rod blank. At the factory, we place the guides on the same side as the white dots to ensure a straight finished rod"


"Where should I place the guides related to the spine?

Sage places the guides on the same side as the white dots and does not spine the rod. Based on today's materials, designs and the taper-lock ferrule system used at Sage, our engineers feel there is no need to spine the rod."


Det finns även en liten notis om "Sage's white dots" på: http://www.flyanglersonline.com/features/rodbuilding/tips/rt54.html
 
Då va det så.

En annan, kanske mer tänkvärd kunskap (som jag nu fått höra), är att Sage DT-klassar sina spön.

Ett klass 5-spö, är i själva verket ett klass 6-spö, om man har för avsikt att använda WF-lina.

Kanske inte så dumt att veta.
Det märkliga är ju då, att det inte går att utläsa (åtminstone har jag inte hittat det), på deras hemsida.

/Björn
 
Det...

är tänkvärt, men om man syr sina egna linor så är det dock inga problem.

Jag anser även att AFTM-klassning av spön är att se som en rekommendation, då uppträdandet mellan olika fabriakt på linor varierar mycket, trots att de har samma AFTM-klassning. Detta har säkerligen en hel del med det finns en viss varians då linvikterna skall passas in i ett intervall.
Med andra ord, en WF6:a av fabrikat X kan (ofta) kännas annorlunda än en WF6:a av fabrikat Y...

/Anders B
 
Loop tackle...

lånade välvilligt ut ett 4-delat dito, till mig i dag, för en grundlig duvning.

Mina högst personliga iakttagelser:
1. Ett helt annat spö.
2. Toppaktivt.:(
3. Laddar inte riktigt med en #5WF-lina.
(här stämmer ju DT-klassningen)

Slutsats:
Inget spö i min smak, skiljer sig alltför mycket från det 2-delade.
Bygger jag ett SLT, blir det 2-delat.
Jag är uppriktigt sagt besviken och ledsen över detta.

Som ett tillägg, kan nämnas, att Strömsländan Lyx 2-del resp 4-del, upplever jag på exakt samma sätt.:(

Möjligt att man skall gå ner en spöklass till #4, om man skall få någotsånär samma känsla på det 4-delade.

Ett spö som däremot upplevs exakt lika 2-, eller 4-delat, är Strömsländan Soft, som är mitt eget referensspö.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.