förvisso!

Ja ja... jag förstår.. Jag tjänar själv inte speciellt mkt. pengar.... Men visst ligger det en viss sanning i det jag säger?

Det någon tycker är helt vansinnigt att lägga pengar på, finner en del helt normalt.

Jag menade alltså INTE att man absolut måste ha en flugutrusning för 10000 :- för att ställa sig vid en älv. Ursäkta om det verkade som så.

Vissa bekanta höjer dock ögonbrynen när jag köper t.ex en flytring ( för en tusenlapp... alltså inte någon guldpyntad sak ), och därefter köper de ny golfskor & ett par klubbor för 5000 :-.

Mitt förra inlägg var alltså inget påhopp på de som anser sig inte behöva tok-dyra prylar.

Happy fishing!

mvh. Mattias
 
Hur har man råd..

Mycket är en fråga om prioriteringar.
Själv kan jag snåla in på de mesta, i ett år eller så, bara för att få mitt drömspö...
Ja!jag är låginkomsttagare, med familj och villa.
Andra tycker man är knäpp, men vad som är rätt kan bara en själv veta.
Jämförelsen med golf är ju bra.
Golf kostar en förmögenhet, men det är mer okay, än att köpa ett flugspö för 5000:-
Med tanke på att det spöt kan ge dig glädje i många år så!
Sedan är det en helt annan sak att ett billigare spö oftast är lika bra.
En Toyota krånglar mindre än Mercedes...
Varför kör inte alla Toyota?
Dålig liknelse men bara man är nöjd så!
 
Re: Hur har man råd..

Outsider; sa:
Mycket är en fråga om prioriteringar.
Själv kan jag snåla in på de mesta, i ett år eller så, bara för att få mitt drömspö...
Ja!jag är låginkomsttagare, med familj och villa.
Andra tycker man är knäpp, men vad som är rätt kan bara en själv veta.
Jämförelsen med golf är ju bra.
Golf kostar en förmögenhet, men det är mer okay, än att köpa ett flugspö för 5000:-
Med tanke på att det spöt kan ge dig glädje i många år så!
Sedan är det en helt annan sak att ett billigare spö oftast är lika bra.
En Toyota krånglar mindre än Mercedes...
Varför kör inte alla Toyota?
Dålig liknelse men bara man är nöjd så!

Å andra sidan så skrattar säkert många flugfiskare åt golfarna som "kastar" iväg sina pengar på medlemsavgifter och dyra klubbor.. Jag har alltid hävdat att golf och flugfiske e väldigt lika, detta konfirmerades av ett golfproffs som flugfiskar i en fisketidning för nån vecka sedan..
 
Re: Re: Hur har man råd..

FJS90/91; sa:
Outsider; sa:
.. Jag har alltid hävdat att golf och flugfiske e väldigt lika

Nä nu får jag allt ta och höja min stämma! I akt och mening att värna om den höga nivån här på forumet vill jag härmed å det bestämdaste protestera! Att jämföra oss flugfiskare med golfare i något avseende överhuvudtaget tycker jag är under anständighetens gräns! Som flugfiskare känner jag mig påhoppad och djupt kränkt av att ens nämnas i samma andetag som golfare! Vet ni minsjäl inte hut? Att jämföras med en .. jag törs knappt nämna ordet igen... en g o l f a r e??!!!!
;-I ;-I
 
Hur det är att vara golfare vet jag inte, men jag har förstått av andra människors berättelser att även dessa är fullständigt vrickade och gör i stort sett vad som helst för att få trampa ner en välansad gräsmatta. Att då jämföra gräsmattan med en lappländsk sommarjokk är väl inte helt fel? Oops... nu kom suget igen. Måste packa. Blir norrbotten denna gång.
 
kan inte låta bli

Innan jag börjar så ber jag om ursäkt till "Sladden" innan jag börjar skända fisket igen..

I min jämförelse av flugfiske och golf så tog jag bort alla personliga värderingar om ansade gräsmattor och dylikt.. Jämförelsen var rent teknisk, slagtekniken i golf och kasttekniken i flugfiske är väldigt lik, även utrustningsfixeringen är nästan identisk..(värre i flugfiske)
 
Kostnad?

Likheten med golf och flugfiske finns!
Jag vet att Joakimm Haegmann har sagt att känslan med golf och flugfiske är av samma karaktär, dock att han hade större utbyte av flugfisket!
Han har nog råd med utrustningen...
Jag har 10-talet polare som är direkta golf-freak, dom tycker jag är en dåre.
Men vadå, är det mer idiotiskt att stå utvadad i en älv och slänga ut en fluga till en förmodad lax,dag efter dag.. än att dagarna i ända stå och slå med ett antal klubbor på en bolljävel?
Nävafasiken flugfiske i alla dess former regerar stort i alla fall för mig!
Funderar på att köra en gäddsatsning nu när laxen gör fiasko, någon som har flugtips?
Jag är väldigt orutinerad på Gädd-flugfiske, trots några fina gäddor på fluga vid laxfiske...
 
jag spelar.....

jag spelar golf och kan säga att det inte går att jämnföra med flugfiske golf är tråkigt om man ska jämnföra med flugfiske det ända som e likt e att det kostar så förbannat mycket.....
 
Patric, din namne "lyssnar" och nickar igenkännande.

Trots att jag aldrig ens talat med en flugfiskare (vad jag vet) har jag själv dragit många paralleller från klättring, segling, paddling, skidåkning, backpacking, etc till de som vi "älskar att hata", dvs golfarna. Åtminstone när det gäller den, ibland oändliga och ibland mer sunda, prylhysterin (eller kanske rättare: min-hobby-är-bäst-snobberin).

Men ett trevligt "vi" känns ju ofta ännu starkare och bättre av ett väldefinierat och förvanskat "dom".
Och det är ju inte bara fel...

Själv kan jag tycka, helt seriöst, att både ett fanatiskt prylpratande såväl som ett gediget "vi-och-dom-resonemang" kan förgylla mängder av stunder (givet att man INTE tar ämnena helt seriöst, utan med en gnutta självdistans).
Tänker och tycker, en annan Patric
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.