Glasögon

Fiskeglasögon finns med olika färg på glasen (plasten), polariserade, olika pris osv.

Vad har man anledning att kräva av dessa och hur vet man att de verkligen är UV-filtrerande.

Läste en artikel för länge sedan, om skräckglasögon, som lurade pupillen att öppna sig, samtidigt som de släppte igenom alldeles för mycket UV-strålar (farligt).

Rek på billiga och bra, nackdelar och fördelar?

/Björn
 
Vänta nu...

Fiskeglasögon... Först trodde jag att du menade fiskglasögon, men varför skulle fiskar ha glasögon? Och varför skulle fiskare ha speciella glasögon? Duger inte vanliga polariserande solglasögon? Eller blir det för mörkt?

Alla glasögon tar bort mycket UV-ljus! Vanligt fönsterglas tar bort UV-ljus!

Blåtonade solglasögon kan vara farliga för att de minskar mängden infallande ljus, vilket medför att pupillen öppnar sig mer. Samtidigt släpper blåfärgade solglasögon igenom mycket UV-ljus (i förhållande till "vanliga solglasögon"). Just den kombinationen i starkt solljus kan alltså vara ohälsosam. Annars tar de billigaste solglasögonen på macken tar bort nära 100% av infallande UV-ljus.

Fiskeglasögon känns som en krystad produkt.

/Håkan - som iofs inte har fiskat på allvar de senaste 15 åren
 
Solglasögon

Vad jag vet så bör fiskare använda just polariserande solglasögon (tar bort blänket från vattnet). Nu är väl inte alla solglasögon polariserande? Sedan tar i princip ALLA solglasögon bort allt/tillräckligt UV-ljus så det är inget problem. Solglasögon SKALL alltså inte kosta speciellt mycket.
 
Polariserade glasögon...

är ju inget annat, än en slipning av glaset i en riktning, som gör att framförallt reflexer underifrån (i vattnet) bryts bort.

Det finns polariserade glas som är ofärgade och skyddar då inte ögonen mot det totala ljuset.

Om polarisering var det alena saliggörande, skulle väl inte polexpeditionerna, använda i det närmsta helt svarta glas.

Vad jag förstått, är dyra solglasögon, limmade i väldigt många skikt, med olika typ av coating.

Nå detta kanske var för djupt?

/Björn
 
Fiskeglasögon en självklarhet

Inte för att vara ironisk men du har nog inte fiskat på allvar de senaste 15 åren med tanke på kommentaren ;-)

Polaroid-glasögon har en enorm fördel framförallt vid smygfiske då man mycket lättare ser fisken i och med att reflexerna på ytan försvinner. Ok, det är inte alla som är och fiskar i de gin-klara strömmarna på Nya Zeeland men när du väl står vid en å och kan se en harr eller öring och kasta flugan mot den så kommer du att få uppleva en helt ny dimension i ditt fiske.

Att man dessutom behöver solglasögon för att inte behöva kisa när det är soligt vid havet är väl ganska självklart?

Mvh,

Per-Erik Malmqvist

Ps. För två veckor sedan var jag ute på Björnö i Stockholms skärgård och tog ett par gäddor på fluga. Båda tog nära land och följde med fluga ganska länge. Åtminstone en hade jag missat om jag inte hade haft mina polariodglasögon för den upptäckte jag när den följde efter och kunde låta flugan "hänga kvar" i vattnet en extra stund.
 
En grej till

Jo, glömde en sak: se till att du får ett par polaroidglasögon med ljust glas så kan du ha dem även när det är lite skumt. De tar ändå bort reflexerna på ytan och hjälper till enormt vid fiske på fisk som man ser i vattnet.
Själv kör jag med ett par Killer Loop som sluter åt ordentligt runt ögonen men det finns en mängd bra märken.

Peppe
 
Vet inte...

om det var Håkans eller mitt inlägg du kommenterade peppe?

Själv använder jag inga andra solglasögon än polariserade.
Dessa används med fördel vid fiske, segling och bilkörning.

Vad som verkar vara svårt att få tag i, är tillräckligt mörktonade och "samtidigt" polariserade solglasögon.

Sen är det ju inte i alla lägen mörka glas är att föredra, men polariserade glas, är tveklöst att föredra (åtminstone min erfarenhet).

Min ursprungliga fråga, var ju snarast; Vad får jag för sorts ökad kvalitet, om jag betalar tusen spänn, för ett par brillor?

/Björn
 
Re: Vet inte...

Graip; sa:
Min ursprungliga fråga, var ju snarast; Vad får jag för sorts ökad kvalitet, om jag betalar tusen spänn, för ett par brillor?

/Björn

Du får ett namn tryckt på bågen, samt att du kanske bör investera i en glasögonförsäkring.
 
Spöviftare med synfel

jag är närsynt och har tankar på att skaffa polariserande glasögon med korrektion. Jag har hittat en näraffär i England (www.optilabs.com) som säljer bland annat sådana.

Priset för ett par polariserande "Blackbird" glasögon med orange "high contrast" glas ligger på runt 100 pund, dvs strax under 1.500 riskdaler - med synfels korrektion alltså. Det tycker jag verkar vara bra.

Någon som har andra idéer/förslag? Vilken färg ska man välja för att ha så all-round glasögon som möjligt?
Brunt, orange eller gult?

/Uffe
 
Polariserande glasögon

Eftersom du frågade vad du får för 1000:-

Du får ett par glasögon med glaslins som ej blir repiga efter någon säsongs användande, dessutom är den polariserade funktionen optimal, som på tex. Polaroid XooR glasögonen.
Loop har även ett par 1000:- som använder sig av Polararoids linser.

1000 kronors glasögon är bättre än billigare i plast, frågan du skall ställa dig är snarare, hur ofta du fiskar och om du tycker det är värt kostnaden.

Hur du kontrollerar om ett par glasögon är polariserande gör du genom att ta två par likadana glasögon, håll linserna mot varandra och vrid 90 grader, resultatet skall bli totalt svart när du tittar genom båda glasen.

Att billiga glasögon fungerar lika bra, och inte skadar ögonen är en aning fel.
Billiga glasögon kan ha två brister.

1.) UV skyddet är inte lika bra som ett par dyrare, vilket kan vara skadligt för synen.

2.) Linsen är av olika tjocklek, vilket skapar brytningsfel samt överansträngda ögon.


Mvh.
// Mats Larsson
 
Re: Spöviftare med synfel

Hej Ulf.

Kontakta din optiker, har själv fiskekompisar som köpt polariserande/slipade glasögon i olika färger.

orange eller gul är den bästa färgen, dock hopplösa att använda i starkt solsken, då behöver man ljusgråa linser för bästa funktion.

Mvh.
// Mats Larsson

Bremin; sa:
jag är närsynt och har tankar på att skaffa polariserande glasögon med korrektion. Jag har hittat en näraffär i England (www.optilabs.com) som säljer bland annat sådana.

Priset för ett par polariserande "Blackbird" glasögon med orange "high contrast" glas ligger på runt 100 pund, dvs strax under 1.500 riskdaler - med synfels korrektion alltså. Det tycker jag verkar vara bra.

Någon som har andra idéer/förslag? Vilken färg ska man välja för att ha så all-round glasögon som möjligt?
Brunt, orange eller gult?

/Uffe
 
Mina glasögon har kommit

Min optiker ville ha ca 2.200 - 2.300 för glasen enbart, tillkommer kostnad för båge.

Så jag beställde glasögon från http://www.optilabs.com. Kostnad runt 100 pund för ett par slipade polariserande glasögon. Leveranstid ca 2 veckor.

Av misstag fick jag först orangea glas, men dessa har en betydligt mindre polariserande effekt så jag fick dessa utbytta mot gul-oliv-bruna istället. De fungerar utmärkt! Bågarna är inställbara, lätta och behagliga att bära. Sidoljusskydd, extra böjda skalmar och senilsnöre medleveras.

Se länkarna nedan.

http://www.optilabs.com/
http://www.anglersnet.co.uk/reviews/optilabs.htm
http://www.worldofangling.freeserve.co.uk/articles/misc/intheshade.htm

Rekommenderas!

/Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Polariserade glasögon. Fiske 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.