Förtydligande om ryggrad.!

Efter att trevat runt på nätet så blir man lite konfunderad. Var är ryggraden då "Knycket" kommer??

Efter att på ett Amerikanskt forum läst följande är jag nu totalt nollställd...!!

**And the spine isn't where the blank jumps.
It's where it comes to rest.**

Hjälp mig....!!!!

OBS!
klingan är 4-delad..
 
Det..

går att läsa mer på: http://www.laxguiden.com/rodplace/
En sida som jag rekomenderat tidigare i detta ämne.Du kan gå in på "Spöbyggn.sektionen" sen vidare till "Spöklingor" och slutligen "Preparation av klingan-förberedelser för bygget". Där står det en del om detta med ryggrad och hur man finner den.
 
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10389&pagenumber=4

Kolla vad Eric skriver, han vet rätt.

Valet, vilken sida om ryggraden du väljer att sätta ringarna, är ju en smaksak.
Skillnaden är absolut minimal.

Däremot kan man ju få spöt att uppföra sig bättre (slå något rakare), om man tar hänsyn till och sätter ringarna, på antingen fram eller baksidan.

Betänk, att på de flesta färdigproducerade spön på marknaden, är ringarna satta enkom för att spöt skall se så rakt ut som möjligt (vem väljer ett spö, som pekar lite åt sidan?).

Även om spötoppen skulle peka något åt sidan, när du är färdig med ditt spö, vet du ju själv, att spöt arbetar så rakt, just detta spö förmår.

/Björn
 
Tack..!!

Jag får tacka för alla svar.! Ni är ruggigt kompetenta!

Men jag fortsätter direkt med en ny fråga.

I vilken ordning bygger ni ert spö??

Själv hade jag tänkt börja med lindning av holkar & öglor, men ser att de flesta börjar med rullfäste & handtag.

tankar & funderingar..!!??

// TG
 
Lite av samma sak igen.

Hej.
Ryggraden är utsidan av klingans böjning vid (det mest) stabila viloläget.

Stabila viloläget ger "kastplanet" spöt helst vill arbeta i (utan vridningar eller sidovibrationer) vid kastning.

Stabila viloläget finner man i den böjning klingan vill stanna kvar i (dynamisk jämnvikt) och ej hoppa över, med t.ex den vanligt beskrivna metoden att samtidigt böja och rulla klingan mot ett bord.

Finner man flera stabila vilolägen har man flera ryggrader och försöker då hitta och använda det stabilaste läget till kastplan och ryggrad.

Denna metod att ta ut ryggraden kan liknas vid att fråga klingan: När du böjs vid kastning, hur (i vilket plan) vill du då helst böjas?

Ringarna sätts antingen på eller mittemot ryggraden.

Om man t.ex strävar efter högsta kastprecision sätter man ringarna på ryggraden. Tänk hur spöt böjer sig vid framkastet och överför denna tankebild till klingans böjning när ni tar ut ryggraden.

Vissa tejpar ihop klingan med ringar och provkastar spöt för att se vilken ringplacering som känns bäst. (Man bör även tejpa holkarna)

Det finns "spinefinders" för att ta ut ryggraden men man klarar sig utan dessa. Dock kan förståelsen hur de fungerar hjälpa till med förståelsen av ryggrad.

Den horisontella spinefindern har jag gett en snabb förklaring till i tidigare nänmda inlägg.

Den vertikala spinefindern fungerar så att klingans nederdel sätts mot en kullagrad kona. Klingan hålls sedan vertikalt uppåt och högst upp på toppen av klingan vänds ett snapsglas (eller dyl.) över. Sedan trycker man det påträdda glaset nedåt varvid klingan kan rotera och slå ut i en båge med ryggraden utåt.

/ Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TG Tankar kring ryggrad..! Fiske 1
TG Ryggrad Fiske 0
peppe_malmqvist Placering av ringar i förhållande till ryggrad Fiske 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.