FLYTRINGSFISKE=RÅFINT.....

Extremt flytringsfiske

Den vän jag har som lockade in mig på flytringsfiske har legat och guppat i Vänern...
Januari, snöglopp och +2 i luften fick på en Lax, 6 kilo i hyfsade vågor, Spännande?!?!?!?
Jo, han fick upp den, men det tog en stund, men i sådant väder liksom i strömmar gäller det att ha utrustningen i god trim, och strömmande vatten har jag själv planer på att prova i sommar... Vuoggatjålme har en del strömmar där Rödingen finns och det är rätt lugnt där, så det blir nog roligt, tror jag...

Jag har och kommer alltid FÖRST att fråga vad som gäller i det vatten jag tänker fiska i...
Flytring Ok, ja då kan ni se mig guppa där, men aldrig om det är förbjudet, så är det för mig....
 
problem-lösning

när jag först började fiska från ring så tyckte jag att det både var kallt om skrevet efter ett tag och sen e det ju lite lurig att kasta om det blåser lite...
En kompis gick till ett företag som tillverkar skumgummi i alla former, dom gjorde ett par dynor som efter visst passningsarbete sitter som gjutna i ringen. man kommer ca. tio cm högre i ringen vilket gör en hel del för kastandet och man slipper sitta med häcken i vattnet hela dagen.

Annars tycker jag att flytring kan vara riktigt roligt och det är ett gyllene läge att ta med sig en enorm matsäck till fisket.
 
Precis som min Fish-Cat, men du har nog fått det betydligt billigare än jag :)

Kompisarna sitter lägre ner och det påverkar kastandet en smula, men å andra sidan behövs ju inte de långa kasten då man kommer så nära fisken...

Ang kylan, så var det också en av anledningarna till att jag valde en flytring som man sitter högre upp på... Men långfillingarna har jag på under byxorna innan vattnet har blivit tillräckligt varmt tidigt på säsongen, det är en fara med att frysa om njurarna då man sitter länge i det kalla vattnet...

Meeeeen allt slit är värt belöningen, jag loooovar..

Ha det gott...
 
Re: Extremt flytringsfiske

vuogga; sa:
Den vän jag har som lockade in mig på flytringsfiske har legat och guppat i Vänern...
Januari, snöglopp och +2 i luften fick på en Lax, 6 kilo i hyfsade vågor, Spännande?!?!?!?

Jag har hört rykten om laxfiske (framförallt i Vättern) med fluga ifrån flytring. Nu har jag alltså fått det bekräftat. Har du några tips om särskild fisketeknik eller platser som man ska prova på?

Fy fan, nu får fiskefebern blodet att koka! ;-)

Peppe

Ps. Jag har haft ett par "incidenter" med inte mindre än två läckage på min Fishcat. Har fått nya innerslangar så nu är det bra. Men glöm inte flytvästen... tro mig, när det är November och 4 grader i vattnet och man plötsligt märker att luften pyser ut, då paddlar man 100 meter i flytring ganska snabbt...
 
har haft flytring i 4 år nu o ska man man summera det kan ja bara säja kanon allso.
Man kommer närmare fisken o mer naturligt ej som när man kommer med båt.
Som sagt när harren o öringen bara vakar ett par´meter från en lägger man spöt åt sidan o bara njuter åt skådespelet ska prova o gäddflugfiska nästa vecka från den tänkte ja
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peppe_malmqvist Rösta om flytringsfiske! Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...