Torrdräckt

Hellre lite för stor än för liten. Är 185/85kg och har en Typhoon Multisport4 i stlk. L.
Passar bra och rymmer flera lagar fleece om det behövs. Så ML borde funka för dig.
Kryper termometern över 10 grader i luften och det är soligt, så kommer du svettas en del i vilken torrdräkt som helst.
När vattentemperatur går över 10 grader, så byter jag till paddelbyxor och Tuiliq / semidry paddeljacka istället, om jag paddlar i grupp och/eller det är hyffsade förhållanden. Paddlar jag själv eller det är riktig krävande förhållanden eller kursverksamhet med räddningar, så är det torrdräkt året om.
 
Paddlar jag själv eller det är riktig krävande förhållanden eller kursverksamhet med räddningar, så är det torrdräkt året om.

Så tänker jag också. Men då måste alltid torrdräkten vara med. Att den inte väger för mycket och tar minimalt med plats är faktor som har viss betydelse.

mvh thomas
 
Har inte sett någon som spöar Ursuit MPS i det avseendet.
Men den är lite annorlunda med tanke på att den inte är avsedd att sitta ytterst.

Men det finns andra som nästan är lika smidiga, lätta och lite skrymmande. Personligen tror jag att man alltid får pruta på slitstyrka om man vill ha lätt, tunn, smidig torris...

Mitt tips är nog att kolla fysiskt i butik. Onedesigncenter har (hade i alla fall) ett hyfsa stort sortiment. Jämför gärna med Ursuit MPS.

mvh thomas
 
Tack Jeankenneth, intressant!
Kan du säga något om storlekarna?
Om man ligger mitt emellan två storlekar, ska man gå upp eller ner?
Jag är 181 cm och väger 78 kg, M eller ML borde jag ha.

Tar fortfarande gärna emot fler tips!

Har läst lite om Ursuit MPS, låter som en lätt och smidig dräkt.
Men på flera ställen står det att den är ömtålig och att man bör ha plagg utanpå för att skydda dräkten, det låter bökigt :(

Efter en del velande så köpte min MAX-B i storlek ML, jag är 187/80 kg. Den sitter bra, är inte för byllsig men tillåter ett rejält underställ och tjocka sockor. Skulle nog säga att ML borde passa dig med, har för mig att Typhoon själva skriver att den är upp till 183 cm. Köp en med dragkedja i grenen, jag snålade vilket jag ångrar lite.
Angående Ursuit MPS så har min bror en sådan, en tunn och smidig dräkt som även går att ha till långfärdsskridskor och liknande men egentligen ingen dräkt för lite tuffare paddling, lite för ömtålig skulle jag säga.
 
...men egentligen ingen dräkt för lite tuffare paddling, lite för ömtålig skulle jag säga.

Vad är lite tuffare paddling? Vad skulle slita mer på torrisen?

Vid övningar att klättra upp i kajaken så utsätts den för en påverkan som absolut kräver något annat ytterst.
Likaså det mesta man gör iland.
Och kliva ur och i kajaken kan kanske också utsätta torrisen för slitage.

Menar du friktionen mellan kapell och torris? Har inte funderat i dom tankebanorna faktiskt... Använder min Ursuit MPS i en "sit on top" och en surfski (är väl också nån sorts "sit on top"?), så jag använder inte kapell.

mvh thomas
 
Vad är lite tuffare paddling? Vad skulle slita mer på torrisen?

Vid övningar att klättra upp i kajaken så utsätts den för en påverkan som absolut kräver något annat ytterst.
Likaså det mesta man gör iland.
Och kliva ur och i kajaken kan kanske också utsätta torrisen för slitage.

Menar du friktionen mellan kapell och torris? Har inte funderat i dom tankebanorna faktiskt... Använder min Ursuit MPS i en "sit on top" och en surfski (är väl också nån sorts "sit on top"?), så jag använder inte kapell.

mvh thomas

Tänker mig mer havspaddling, långt från land, långa sträckor. MPS är ju delad i halsen, att den inte håller helt tätt vid längre simturer. Det lite tunnare tyget lär ju slitas fortare än ett tjockare. En riktig expeditionsdräkt med dubbelmidja, huva, fickor etc kan ju bli klumpig, det gäller att hitta en nivå och pris som passar.
 
Tänker mig mer havspaddling, långt från land, långa sträckor. MPS är ju delad i halsen, att den inte håller helt tätt vid längre simturer. Det lite tunnare tyget lär ju slitas fortare än ett tjockare. En riktig expeditionsdräkt med dubbelmidja, huva, fickor etc kan ju bli klumpig, det gäller att hitta en nivå och pris som passar.

Det är nog tufft att paddla på öppet hav, det gör ju inte jag. Det blir mest kust och skärgård. Jag utgick kanske att det var så för de flesta paddlare.
Jag vet inte vad du menar med långt från land men med hård motvind behövs det ju inte många kilometer för att det ska långt till land både i ansträngning och tid.

Visst, Ursuit MPS är en ömtåligare dräkt än många andra. Men den ska inte användas likadant. Man ska ha slitplagg utanpå. Halstätningen är klart tveksam om man ska simma långt men det är ju relativt lätt att tillverka en lös halsmudd (latex eller neopren) att dra på utanpå vid extrema tillfällen.

En poäng med denna torris är att den får alltid plats, den är alltid med. En annan är att den är smidig, skön och lätt att ta på och av. Dvs man tvekar aldrig för att ta på den vid minsta misstanke att det kan vara befogat.
OBS! Jag har ingen större koll på marknaden och det kommer nyheter hela tiden. Det finns säkert andra bra (eller bättre?) alternativ också.

En klumpig, obekväm torris tar man varken på sig eller med sig. Men den håller en evighet...

mvh thomas
 
Hur väljer man mellan Typhoon Max B och Multisport 4?
Hur är de klassade klumpighetsmässigt?

Jag paddlar mest ensam i sjöar och inomskärs, ingen tuff havspaddling.
Givetvis vill jag ha en lätt och smidig dräkt, samtidigt är ju en ömtålig dräkt som går sönder i skarpt läge direkt livsfarlig.

Fler förslag?
 
Hur väljer man mellan Typhoon Max B och Multisport 4?
Hur är de klassade klumpighetsmässigt?


Fler förslag?

Multisport har dragkedja på ryggen, Max-B tvärs över framsidan. Med dragkedja på ryggen kan det vara svårt att stänga/öppna den om man är själv.

Angående Ursuit MPS, hade jag råd skulle jag nog köpa en och ha med i kajaken även på sommarhalvåret om det skulle bli tufft väder, som sagt smidig och tar liten plats.
 
Tack allihopa för väldigt bra svar!

Läste denna intressanta mening ovan:
"När vattentemperatur går över 10 grader, så byter jag till paddelbyxor och Tuiliq / semidry paddeljacka istället."

Kan någon kort beskriva fördelar med paddelbyxor och paddeljacka?
Vad innebär 'semidry'? Att man blir halvblöt antar jag...:)
 
Idé med paddelbyxa och jacka är att man är torr så länge man sitter i kajaken. Min Artistic jacka har t.o.m. dragkedjor för lite extra ventilation, så det är rätt skönt när solen gassar på. Går man runt, ska man klara att rolla upp igen och bli lite blött, eftersom semi dry jackor inte är helt tät runt halsen heller. Kör man med Tuiliq så är man helt torr så länge man sitter kvar i kajaken.
Gör man däremot en wet exit, dvs. man simmar lite, så tar det inte lång tid innan man blir blött. Är man snabbt upp i kajaken, så är det helt OK, ligger du däremot några minuter i vattnet, då fungerar dessa kläder bara som en våtdräkt och du har lite värmare vatten nära kroppen. Men i tio gradig vatten blir det snabbt riktig otrevligt.
Så det är alltid en avvägning mellan komfort och säkerhet.

Ang. dragkedja på ryggen, så är det ingen problem med rätt teknik samt att man ser till att dragkedjan sköts rätt, så att den går lätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MTB Torrdräckt Paddling allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.