Kajakhållare

En svaghet med J-ställningen är att de flesta även binder i själva ställningen. Då hamnar hela kraften på de plastblock som nämnts ovan. Om man dubblerar med extra remmar runt hela paketet ner till det tvärgående räcket så minskar risken betydligt. Bättre att ta det säkra före det som visat sig kunna vara farligt både för kanoten och mötande trafik!
 
Ska man längre sträckor eller köra på stora vägar (högre farter) rekommenderar jag också att shttp://www.flickr.com/photos/david_thyberg/sets/72157629586133673/pänna fram och bak om det går. Både hängslen och livrem så att säga...

Jag surrar noggrannt även vid korta transporter. Kastvindar kan överraska.

Thure
 
Om man är super rädd kan man ju alltid snurra spännband runt hela kajaken och bilen.
Bli kanske svårt att öppnar dörrar sen men kajaken lär ju inte flyttar på sig.
 
Det handlar inte om att vara "superrädd" utan om trafiksäkerhet och sunt förnuft (vilket det i vissa fall saknas helt). :cool:
"Det går nog" och "jag ska bara" har definitivt inget i trafiken att göra. Förresten så kommer polisen att börja titta lite närmare på kajakekipage på tak, det räcker inte med två packremmar och inget mera.
 
skojar ju mest bara ;)

fast jag kör inte heller sådär super bra med spännen och allt. kanske borde göra det.


såhär brukar det ser ut just nu. (fast här hade jag redan lossat den bakre spännremmen.)
 

Bilagor

  • DSC_0018.jpg
    DSC_0018.jpg
    56.3 KB · Visningar: 935
Den där fastspänningen skulle faktiskt kunna rendera dig dryga böter + att du fick lämna kajaken precis där du blev stoppad. Vårdslöshet i trafik behöver inte betyda att man kör som en biltjyv utan polisen går på hela beteendet och det där är ett solklart fall även med två spännremmar när du inte har en fånglina i fören och en flagga för det ser ut att vara mer än en meter mellan kajakens akter och bilens, och kör du sådär när mörkret fallit så ska du även ha en röd lykta längst bak på kajaken.
 
Någon som blivit stoppad av polisen pga kajaken/kajakerna saknat lykta eller flagga? Det är ganska vanligt att aktern sticker ut mer än en meter från bilen. Även mina korta 520 cm kajaker sticker ut mer än en meter.
 
Den där fastspänningen skulle faktiskt kunna rendera dig dryga böter + att du fick lämna kajaken precis där du blev stoppad. Vårdslöshet i trafik behöver inte betyda att man kör som en biltjyv utan polisen går på hela beteendet och det där är ett solklart fall även med två spännremmar när du inte har en fånglina i fören och en flagga för det ser ut att vara mer än en meter mellan kajakens akter och bilens, och kör du sådär när mörkret fallit så ska du även ha en röd lykta längst bak på kajaken.

Det är nog ingen fara med den bilen. Den är så liten att om man använder bälte så går den som ryggsäck ;-)

Har aldrig blivit stoppad pga taklast men polisen har känt på remmar osv när det varit körkort/bälte/nykterhetskontroll. Ett par av föräldrarna i klubben är väldigt noga med flaggor när de ska iväg på tävlingar. Har inte frågat men gissar att det varit någon som fått påpekande någon gång.
 
såhär brukar det ser ut just nu.

Ser man närmare på bilden och takställningsfästet ser det ju ut som att bilen egentligen inte är planerad för takställning.

Ett allmänt problem med moderna 2-3 dörrars bilar är att fästen för den bakre takställningen saknas och den bakre tvärgående balken därför bara vilar på taket och fästs med två längsgående stänger till den främre tvärgående balken via ett extrafäste... Det verkliga avståndet för fästpunkterna mellan fram- och bakställing blir kanske 20cm (avståndet mellan de två fästena som på bilden syns ovanför dörren).

Vridmomentet på fästpunkten blir enormt vid en tvärnitning, och då kajakens för tynger ner börjar aktern röra på sig och lyfter den bakre takställningen med sig. Vid skarpare kurvtagning börjar kajakens akter och takställingen svaja på sidled.

Ett kosmetiskt problem är dessutom att smuts söker sig mellan den bakre takställningen och taket, och alla vet ju att slutresultatet blir repor som man märker först då man tar bort hela ställningen. (Genomskinlig stenskottstejp under ställningen är rekommendabelt.)

Jag har erfarenhet av samma Thules takställning på en Nissan Almera, och jag skulle inte våga köra den med två havskajaker på taket utan extra linor som bildar ett A från aktern till två fästpunkter nere på bilen. Finns det inga fästpunkter så svetsar man dit såna.
 
Om man är super rädd kan man ju alltid snurra spännband runt hela kajaken och bilen.
Bli kanske svårt att öppnar dörrar sen men kajaken lär ju inte flyttar på sig.

En kompis som saknade takräck ställde gocarten direkt på taket, öppnade dörrarna och drog spännbanden runt taket. Sedan fick vi ha rutorna något nervevade. Det var en tvådörrars HT, dvs utan fönsterågar i dörrarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.