Fjädrande gåstavar?

Det var väl det jag försökte förmedla. Tycker man att det fungerar bra så kan man väl hålla på med det. det kan vara bra för balansen och känns det bekvämt så är det bra. Men man skall inte behöva tro att det är ett måste med stavar eller fjädring för att få mer träningseffekt. Man kan komma åt det även utan.
 
Fjädrande stavar är fantastiska!

Med 6 månader och ca 60 mil i kroppen kan jag av egen erfarenhet säga att "Bungy-Pump-stavar" är helt fantastiska träningsredskap. Att jämföra de med vanliga stavar är som att jämföra häst och vagn med en Ferrari. Jag har gått ner i vikt, ökat förbränningen, byggt rejält med muskler och därmed stärkt överkroppen ordentligt. Samtidigt har konditionen blivit mycket bättre. Men bäst av allt är de dagliga endorfinkickar man får efter morgonens runda..

/Lars
 
Med 6 månader och ca 60 mil i kroppen kan jag av egen erfarenhet säga att "Bungy-Pump-stavar" är helt fantastiska träningsredskap. Att jämföra de med vanliga stavar är som att jämföra häst och vagn med en Ferrari. Jag har gått ner i vikt, ökat förbränningen, byggt rejält med muskler och därmed stärkt överkroppen ordentligt. Samtidigt har konditionen blivit mycket bättre. Men bäst av allt är de dagliga endorfinkickar man får efter morgonens runda..

/Lars

Jag tror inte det beror på att stavarna är fjädrande som du gått ner i vikt ! Utan att du tränar , jag för egen del tycker att dom fjädrande stavarna är överreklamerade och extremt dyra. Det går lika bra med vanliga gamla bambustavarna .
 
Med 6 månader och ca 60 mil i kroppen kan jag av egen erfarenhet säga att "Bungy-Pump-stavar" är helt fantastiska träningsredskap. Att jämföra de med vanliga stavar är som att jämföra häst och vagn med en Ferrari. Jag har gått ner i vikt, ökat förbränningen, byggt rejält med muskler och därmed stärkt överkroppen ordentligt. Samtidigt har konditionen blivit mycket bättre. Men bäst av allt är de dagliga endorfinkickar man får efter morgonens runda..

/Lars

Grattis till ditt första inlägg på forumet! :)

Till ämnet: om ska vara lite ingenjörsmässigt näsvis så kan man konstatera att kraften mot marken blir exakt den samma, oavsett om det sitter en fjäder i staven eller inte. Dock tillkommer ett arbete för att komprimera fjädern, så energiåtgången totalt borde bli större. Exakt hur mycket större är inte svårt att räkna på om man vet hur fjädern ser ut. Någon som vill göra lite labtester?
 
Samt att gå ner i vikt och bygga "massa muskler" inte går ihop. Att ligga på underskott och samtidigt bygga muskler kräver en väldigt dedikerad kosthållning där fokus läggs på protein. Den ökade förbränningen är endast en post-träningstillfället effekt. Med en viktnedgång så har din BMR sänkts, den kan öka pga muskeltillväxt, men som tidigare förklarat så kan det förbises.
 
Fjädrande stavar är bra vid klassisk rullskidåkning, som är ett envetet hackande i asfalt med ansenlig kraftinsats...

...vid gång tycker jag att det är enerverande, staven blir tung och tillslut havererar mackapären...

//J
 
Angående fjädrae stavar.
Håller helt med sign. Tangaroa. ByngyPump staven är helt fantastisk. Men det beror naturligtvis på vad man är ute efter. Vill man ha bra motion när mman är ute och går så tränas överkroppen mer an vid vanlig promenad. Vill man gå fortare är den vanliga gåstaven (Nordic Walking) bättre, för man kan "skjuta ifrån" och därmed går man snabbare. Men vill man ha en allsidig träning av armar, rygg, axlar, bål, rygg och mage så är BungyPump staven överlägsen vanlig promenad och gåstavar, i och med att dom är fjädrande. Stavarna finns med 4 resp. 6 kg:s motstånd. Det är det närmaste man kan komma längskidåkning. (klassisk stil) man kan komma utan skidor. För att få närmast skidåkande rörelser så måste man förbättra sin teknik, med "frånskjut" och behålla trycket med staven bakom den egna kroppen. Då får man ut maximal styrketräning för överkroppen. Jag "går" med den fjädrande staven (6 kg:s motstånd) varannan dag, ca 1 timme och 20 minuter och pressar därmed ned 45 ton på den rundan.
 
Fabrikat?

Jag använder ett par med fjädring när jag motionerar i stan eftersom det inte blir så stötigt för kroppen (särskilt för armbågarna) mot hårt underlag. Jag skulle aldrig ta med dessa vid vandring i skog och mark. De som sagts tidigare onödigt tunga och det är till ömtålig del som kan gå sönder.

Vilket fabrikat använder du? Funkar det bra?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Gåstavar vs. treckingstavar Utrustning allmänt 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...