Zenith Explorer värde?

Hej i vårsolen!

Igår tittade jag på en Zenith Explorer i glasfiber, tillverkad i Danmark. Fick tippset av en arbetskamrat som har en vän som inte paddlar längre pga ålder och sjukdom. Har sökt lite på nätet och det verkar som att det är en lite snabbare kajak. Jag är själv nybörjare och jag vill ha lite mer info om kajaken. Farbrorn verkar ha glömt det mesta om kajaken. Trodde han köpt den för ca 10 år sedan, trodde han betalade 15-20000kr för den. Nu vill han ha 8´000kr men det tycker jag verkar mycket. Packluckorna är små och ser gammalmodiga ut, torra spruckna tätlister, inga däckslinor eller packnät på kajaken, underliggande roder, kapell och träpaddel ingår. Dessutom verkade kajaken väldigt lätt. I övrigt var skicket helt ok.
Läste om en här på forumet som köpt en för 850kr.
Någon som vet lite fakta som tex längd, vikt och tllverkningsår?
Vad är ett rimligt pris?
 
Hej,
Jag har paddlat långfärd på västkusten i många år med en Zenith Trim som är ganska lik Zenith Explorer men bara har ett skott. Själv tyckte jag om den för den var snabb och smidig men du bör vara medveten om att många upplever Zenith som en rank långfärdare med relativt liten packvolym och som lätt tar vatten över fören. För mig gick det utmärkt i hushöga vågor för det var på den tiden jag satt obehindrat i halvmetersvågor i min tävlingskajak. Packvolymen räckte också för en veckotur eftersom jag då hade en ganska enkel packning. Idag paddlar jag långfärd i en stabilare kajak som rymmer mer packning.

Om ovanstående är OK för dig kommer du att tycka om Explorern för den är kursstabil och väldigt lättdragen. En del använder den lika gärna som motionskajak.

Luckorna är bland de lättaste och tätaste jag träffat på så långe gummilisterna är i bra skick. Med andra ord kommer du att måsta byta listerna och det kan bli ett problem att få tag på sådana. Leta tex hos bildelsfirmor. Luckorna är tillräckligt stora för att få ner ett normalt 2-personstält och det stora trangiaköket.

Det underliggande rodret tål förvånansvärt mycket stryk tack vare den fasta skäddan framför rodret som tar smällarna och tack vare att rodret har få rörliga delar. Jag har kört över stock och sten med min i 15 år utan roderhaveri. Dock bytte jag tidigt roderlinorna av nylon mot rostfri wire (finns på biltema).

Längden är som alla andra danska långfärdskajaker som utvecklats ur motionstraditionen 520 cm och bredden är 51 cm. Vikten för Zenith Explorer har jag för mig varierade mellan 16 och 18 kg beroende på utförande.

Kvalitetsmässigt tycker jag att de danska lådorna har legat mellan de engelska och VKV där VKV i mina ögon ligger i topp vad gäller att vara välbyggda och hållbara.

Vad gäller priset skulle jag gissa på mellan 4000 och 8000 kr.

Mvh, Klas
 
Hej Klas och tack för ditt fina svar. Jag är rätt sugen på kajaken för jag tror att det är någonting sådant jag kommer trivas med. Är bara lite undrande över åldern på kajaken. Du säger att du paddlat din i femton år.
Har modellen funnits väldigt länge eller är det helt enkelt en gammal kajak?
Anledningen till att jag undrar är ju att som nybörjare vill man kanske ha något lättsålt om man känner att man hamnade fel i första köpet.
Har inte heller hittat så mycket info om modellen på nätet.
 
Plast precis som de flesta konstmaterial åldras, har sett gamla pråmar härnere behöva åldras ytterligare innan priset blivit rätt. Ha inte för brottom. Köp aldrig ett vrak.
 
Hej,
Jag har för mig att Zenith Explorer hade slutat tillverkas när jag köpte min Zenith Trim 1988. Så gissningsvis är din Explorer äldre än så. Firman som gjorde dem hette Gudenå Boats och Lars Clifford www.clifford-kajak.com och eventuellt fler handlare sålde dem i Sverige. Jag tycker att 30 år är en helt ok ålder för en glasfiberkajak. Möjligen att den skulle vara i dåligt skick om den legat mycket i solen.

Här gärna av dig om du hittar likadana gummilister som de ursprungliga. Även jag behöver nya gummilister till min packlucka.

Mvh, Klas
 
En av min skridskobekanta hade en Zenit Explorer som vart till salu för 15-20 år sedan. Trots en matchvikt på 50 kg på den tiden, så blev jag nästan lika blöt på slätvatten med vågor på kanske 1 dm som jag blev när jag paddlade forskajak i fors (Strömsholm).

Även om jag inte kommer ihåg alla detaljer så var min gissning att Zenit Explorer hade för liten volym framför sittbrunnen vilket gjorde att fören på kajaken dök ner i vattnet (utan packning) när det var vågor rakt mot färdriktningen. Trots att väldigt lågt, pris några tusenlapper (2-3 st) inklusive paddel och kapell så avstod jag från att köpa denna kajak då jag nog bara skulle bli förbannad på att behöva bli så blöt redan vid små vågor och utan packning. Dessutom tappade man (jag) mycket fart varje gång fören dök in i en våg och fören åkte ner 1 dm i vattnet.

Jag kan fortfarande inte förstå hur kan ha konstruerat en kajak på detta sätt. För det kan väl inte vara att Zenit Explorer var gjord för personer på en vikt på << 50 kg

Per
 
Enligt Clifford tillverkades explorern mellan 1975 och 1982 och han sålde sina sista ex 1984.
Formen kommer från en tävlingsmodel från 1948. Längden är 520 och bredden 53. Lastvikt 120kg. Clifford själv var mycket nöjd med explorern och har paddlat väldigt långt med sin. Han är ungehär samma längd och vikt som jag. Vad gäller gummilister har han hittat likadana på Micro bildelar, tillverkade av Värnamo gummifabrik. Värdet kunde väl vara 8000kr för ett ex i fint skick, annars lägre.

Ernst på Kajakcentrum värderade den till 5000dkr, för ett "museumexemplar". Han tyckte också att det är en kajak med fina egenskaper även om vissa betraktar den som gammalmodig.

Jag ska prata med säljaren en gång till och se till att provpaddla den ordentligt. Vill ju egentligen bara ha en kajak så att jag kommer igång. Sedan har jag ju hela sommaren på mig att provpaddla olika modeller.

Tack för er input!

//Tommy
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...