Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig!

Ordet "kniv" är ett samlingsnamn som beskriver själva företeelsen.

Därför måste det till en förled för att beskriva den specifika funktionen kniven har, t.ex. Täljkniv, fiskekniv, fiskkniv, jaktkniv, flåkniv, smörkniv, kökskniv, brödkniv, slidkniv, osv.

Vissa knivar med funktionsnamn har även egennamn för att skilja dem från andra knivar i samma grupp, t.ex. En skalkniv faller ju under begreppet kökskniv, osv

Vissa knivar med ett mycket speciellt användningsområde har också egennamn, skallpell, rakkniv, skomakarkniv, mm.

Gamla namn på t.ex. Slipskägg är "rhon" och man tog bort slipskägg genom att "hona" eggen. Jämför Engelskans namn för att bryna: "hooning".

De gamla namnen har mer eller mindre fallit i glömska tyvärr.

Det märker vi när det gäller själva namnet "egg".

Jag använder förlederna slipegg, brynegg och skäregg eftersom dessa är svenska gamla namn. Slipeggen slipar man fram, bryneggen bryner man för att få den vass - och skäreggen är den plats där eggens båda sidor möter varandra.

Andra blandar in Engelska namn vilket jag tycker är fel eftersom de gamla svenska namnen då kommer att försvinna.
Secondary bevel har blivit "sekundäregg" - och då måste det finnas även en primäregg - och få vet var på eggen de finns eftersom det som avses på Engelska har blivit tvärtom på svenska :)

Slipeggen ligger bakom bryneggen som ligger bakom skäreggen. Det blandar man inte ihop.

Idag anvönds allt mer producentens namn som "funktionsnamn" t.ex. "Jag har en fällkniv" eller "Morakniv" eller "Spyderco" - och därefter knivens beteckning, t.ex. F1.

Många tror att en konvex egg är bättre än en flat egg fortfarande. Man väljer eggtyp efter den uppgift kniven skall ha. Ingen eggtyp är bättre, eller sämre, än någon annan eggtyp.

Skall jag använda kniven att tälja med måste jag välja en flat egg. Skall jag tälja i mjukt trä skall slipvinkeln ligga på 18-19 grader totalt, dvs ca 9 grader per eggsida.
Skall jag tälja i hårt trä skall eggvinkeln ligga på 23-24 grader.
Konvexa eggar är praktiska på skogs och fjällknivar - de är kassa att tälja med.

Hur ser då eggen ut på t.ex. En F1? Skäreggen håller totalt ca 40 grader intill skaftet och ca 26 grader på buken invid spetsen och den konvexa sfären är på 6 grader.
En Bark River kniv har en egg på ca 30 grader totalt och den konvexa sfären håller 2,5-3 grader.
Dessa två knivar fungerar alltså mycket olika - men båda har konvexa eggar.

Få vet vilken eggvinkel deras knivar har, nästan ingen vet vilken konvex sfär deras knivar har...

De flesta anser sig vara bra slipare när de lyckas att få eggens två sidor att möta varandra så att skäreggen blir vass - samtidigt har de inte en aning om vilken slipvinkel skäreggen har...

Gammal knivkunskap säger att: en kniv skall bara vara så vass den behöver vara för att klara sin uppgift. Det är kloka ord eftersom vasshet alltid måste balanseras mot slitagetålighet.

Slipar jag alltså en jaktkniv så vass att jag kan raka mig med den - så har jag ändrat knivens uppgift från jaktkniv till rakkniv, inget annat.
 
Ordet "kniv" är ett samlingsnamn som beskriver själva företeelsen.

Därför måste det till en förled för att beskriva den specifika funktionen kniven har, t.ex. Täljkniv, fiskekniv, fiskkniv, jaktkniv, flåkniv, smörkniv, kökskniv, brödkniv, slidkniv, osv.

Vissa knivar med funktionsnamn har även egennamn för att skilja dem från andra knivar i samma grupp, t.ex. En skalkniv faller ju under begreppet kökskniv, osv

Vissa knivar med ett mycket speciellt användningsområde har också egennamn, skallpell, rakkniv, skomakarkniv, mm.

Gamla namn på t.ex. Slipskägg är "rhon" och man tog bort slipskägg genom att "hona" eggen. Jämför Engelskans namn för att bryna: "hooning".

De gamla namnen har mer eller mindre fallit i glömska tyvärr.

Det märker vi när det gäller själva namnet "egg".

Jag använder förlederna slipegg, brynegg och skäregg eftersom dessa är svenska gamla namn. Slipeggen slipar man fram, bryneggen bryner man för att få den vass - och skäreggen är den plats där eggens båda sidor möter varandra.

Andra blandar in Engelska namn vilket jag tycker är fel eftersom de gamla svenska namnen då kommer att försvinna.
Secondary bevel har blivit "sekundäregg" - och då måste det finnas även en primäregg - och få vet var på eggen de finns eftersom det som avses på Engelska har blivit tvärtom på svenska :)

Slipeggen ligger bakom bryneggen som ligger bakom skäreggen. Det blandar man inte ihop.

Idag anvönds allt mer producentens namn som "funktionsnamn" t.ex. "Jag har en fällkniv" eller "Morakniv" eller "Spyderco" - och därefter knivens beteckning, t.ex. F1.

Många tror att en konvex egg är bättre än en flat egg fortfarande. Man väljer eggtyp efter den uppgift kniven skall ha. Ingen eggtyp är bättre, eller sämre, än någon annan eggtyp.

Skall jag använda kniven att tälja med måste jag välja en flat egg. Skall jag tälja i mjukt trä skall slipvinkeln ligga på 18-19 grader totalt, dvs ca 9 grader per eggsida.
Skall jag tälja i hårt trä skall eggvinkeln ligga på 23-24 grader.
Konvexa eggar är praktiska på skogs och fjällknivar - de är kassa att tälja med.

Hur ser då eggen ut på t.ex. En F1? Skäreggen håller totalt ca 40 grader intill skaftet och ca 26 grader på buken invid spetsen och den konvexa sfären är på 6 grader.
En Bark River kniv har en egg på ca 30 grader totalt och den konvexa sfären håller 2,5-3 grader.
Dessa två knivar fungerar alltså mycket olika - men båda har konvexa eggar.

Få vet vilken eggvinkel deras knivar har, nästan ingen vet vilken konvex sfär deras knivar har...

De flesta anser sig vara bra slipare när de lyckas att få eggens två sidor att möta varandra så att skäreggen blir vass - samtidigt har de inte en aning om vilken slipvinkel skäreggen har...

Gammal knivkunskap säger att: en kniv skall bara vara så vass den behöver vara för att klara sin uppgift. Det är kloka ord eftersom vasshet alltid måste balanseras mot slitagetålighet.

Slipar jag alltså en jaktkniv så vass att jag kan raka mig med den - så har jag ändrat knivens uppgift från jaktkniv till rakkniv, inget annat.

Det var många kloka ord. Tack!!! Och egg är egg o inget annat
 
De flesta anser sig vara bra slipare när de lyckas att få eggens två sidor att möta varandra så att skäreggen blir vass - samtidigt har de inte en aning om vilken slipvinkel skäreggen har..
Jag anser mig vara en bra nog slipare då min kniv får en lagom vass egg som håller för uppgiften jag önskar bruka den för. Siffror spelar i detta läge mindre roll, eftersom jag iaf inte äger (eller önskar äga) en utrustning som medger att jag slipar en viss eggvinkel. Känsla får vara bra nog (och är det i de allra flesta fall).

Och hellre vet jag inte exakt vinkel, än sitter där och är inkapabel att få till en acceptabel egg, bara för att endast brynsten finns att tillgå.
 
Hon är totalt idiotförklarad efter den där videon. Finns en lång tråd på fejjan, som du kanske redan har sett?

Huruvida andra knivar klarar sig bättre är svårt att säga eftersom man inte får se vad hon hittar på för dumheter förutom fyra urkorkade grejer.

1. Använder en sten till att banka på ryggen av kniven.
2. Använder slidan som handtag när hon bankar på en sten. Troligen varför den går sönder.
3. Använder kniven för att mothålla en pinne när hon ska göra eld.
4. Använder eggen för att få gnistor från eldstålet efter att ha förstört ryggen enligt punkt 1.

Hur hon lyckats förstöra eggen så katastrofalt framgår inte annat än att hävdar att inte gjort nått onormalt. Vilket med tanke på förgående punkter känns sådär trovärdigt.

Dom är dyra och är kanske inte dom mest prisvärda. Men den för recensionen framstår mest som ett försök att svärta ner märket.

Ja man undrar lite vad hon har för agenda när hennes övriga knivrecensioner genomförs på ett helt annat sätt. Hade hon genomfört alla sina tester på samma sätt som med S1 så hade det funnits en relevans i att kunna jämföra mellan olika knivar och tillverkare.
 
Ayrin,
om du är nöjd med din slipning och kniven fungerar så som du vill att den skall fungera skall du naturligtvis fortsätta att slipa på samma sätt, där är vi helt överens.
Det finns ingen anledning att ändra på någonting när dina krav på sin kniv är uppfyllda.

Thomas
 
Många tillverkare vill visa hur tåliga deras knivar är. De visar då ofta videofilmer där knivar missbrukas å det grövsta. Tittar man sedan på vad som täcks av garantin, ser man att garantin inte täcker det som visas på filmerna.

Batoning brukar inte täckas av garantin.
Då oftast med förklaringen att det inte utgör normal användning av kniven i fråga.

/John

Det är stor skillnad på sådana som enbart satsar på att marknadsföra sig (Cold Steel är den första som dyker upp i huvudet) och sådana som gör knivar som också håller vad de lovar.

Hugg inte av grenar, stampa av dem.

Lite svårt att stampa av ett stående träd, en gren från stående träd eller en grövre bit men har man en kniv som är avsedd för det går det ganska så snabbt att hugga eller "batonga" bort så mycket material att det är lättare att hantera. I många fall går det också självklart att skära bort materialet men det tar oftast mycket längre tid.

Eldstål anses vara häftigt - men en enkel Bictändare fungerar mycket bättre - och fördärvar inte knivbladet.

Om man använder rätt sida av knivbladet dvs baksidan så ser jag inte riktigt hur bladet skulle bli förstört? Iofs tycker jag att fokuset på eldstål istället för en vanlig tändare är överdrivet men det handlar också om vad man är intresserad av eller under vilka förutsättningar. Eldstål innebär också att man måste tänka mer på hur man förbereder sig så kan man få eld med ett eldstål blir det ännu enklare med en vanlig tändare eller tändstickor.

Skall du testa knivar så testa hur de skär, flår, borrar hål, osv. DET är knivars uppgift att klara. ingenting annat.

Du radar själv upp ett antal knivvarianter men du utelämnar av någon anledning knivar avsedda att hugga med eller att slå på dvs man måste veta vad kniven är avsedd för och bedöma vad den i övrigt klarar av när man testar den. Iofs visar du upp en huggare men utan att nämnda att det är en kniv som ofta används för att hugga med.

Formen på knivbladet och övrig utformnings bestäms av användningsområdet och personliga preferenser, och om vi återigen kikar på Samens verktygslåda så kan i alla fall jag fundera på att det är ganska mycket vikt och där minst ett av verktygen är ett specialverktyg. Så om man inte vill ha med sig lika många knivar så kanske man får tänka sig att kompromissa med en kniv som löser det man vill att den ska lösa och det innebär för mig att jag har knivar som tål att jag slår på dem med en träpinne.
 
Z_bumbi,

Om du äger mark kan du, på din mark, fälla träd och kapa av grenar från växande träd. Äger du inte marken är det förbjudet - dessutom - växande träd brinner extremt dåligt, enda undantaget är björk som gpr att elda färskt - men när elden tagit sig måste vattnet i trät koka bort innan du du får upp temperaturen på elden ok. Färsk ved innehåller ca 50% vatten så det blir mycket ånga - och dessutom luktar det illa.

Däremot ör det fullt lagligt att plocka torra döda grenar och kvistar på marken - och dessa är lätta att bryta av, eller stampa av, enkla att då eld på, inget vatten behöver kokas bort - och du dår dull värme på elden direkt.
Tänd med näver, gammal eller färsk, torr eller blöt, näver brinner alltid. Tänd med en Bictändare :)

Växande träd brinner dåligt, eller inte alls. Jag förmodar att du känner rill detta. Därför vill su kapa slanor för att bygga någonting - vilket alltså är förbjudet och det ses som stöld.

Jag tror att du ör ute i skog och mark några gånger per år och att du då kanske använt eldstål för att tända eld och sedan bildat dig en uppfattning baseras på denna erfarenhet.
Jag gör upp eld ca 3 gånger om dagen under ca 200 dagar om år idag, tidigare var det i princip varje dag året runt - och på det baserar jag det jag skrev, eldstål fördärvar knivar.
Tror du mig inte, tänd ca 1000 eldar per år dår du se hur det fungerar praktiskt.

Det finns huggare som är tillverkade apeciellt för att hålla nör man hugger med dem, i norra Skandinavien används främst sk Samehuggare. Jag bar en sådan i ca 20 år dagligen och jag använder huggare fortfarande men idag inte lika mycket. Är jag ute i skogen är den med mig än idag.

Bilden visar en Same som arbetar långt från hemmet. När Samer arbetar tar de med sig de verktyg de anser sig behöva för att göra sitt jobb på ett bra och enkelt sätt. Speciellt vid kalvmärkning och renskiljning behövs fler knivar än en. Det är det bilden visar. Samer hemmavid bär bara en kniv. Vanligt jobb i skog eller vid fjäll börs ofta 2 knivar, en vanlig och en huggare. Jag bar alltid två knivar + vintertid hade jag även en liten yxa i packningen eller på skotern.

Dagens knivar och huggare är oftast skrivbordsknivar i sin design samt rillverkade inför hårt stål - samt har metalldelar i sina skaft - vilket utesluter deras användning vintertid vid stark kyla. Det är inte ovanligt att bladen bryts av (vilket du säker sett bilder på) eftersom knivar, oavsett bladtjocklek, ibland inte håller för saker de inte ör avsedda att utsättas för.

Du har säkert aldrig sett en Samehuggare vara blad brutits av - i alla fall har jag aldrig sett det och jag har ju varit ned ett tag eftersom jag numera är 71 år - och jag har använt knivar och andra eggverktyg i ca 60 år dagligen.

Om studerar en Morakniv och dess blad så ser du en bladdesign som ör ca 1500 år gammal, troligen betydligt äldre än så. Notera att bladdesignen inte har förändrats under denna tid. Detta innebär att många miljoner människor, bland annat vikingarna, har anvönt denna kniv oxh alla dessa människor var riktiga knivanvändare och använde kniv varje dag och de litade med sina liv som insats på att kniven fungerade perfekt - så jag tror inte att dina personliga preferenser klår ett antal miljoner knivanvöndares livslånga erfarenheter av just denna bladdesign som använts i minst 1500 år. Värt att tänka på kanske.

Just denna bladdesign är just en kompromisskniv, numera kallad allroundkniv. Den ör inte bra till någonting - men den duger till i princip allt. Det är just det som är just denna bladdesigns uppgift. Du kan alltså flå med den - men en flåkniv fungerar mycket bättre, du kan slakta fisk med den - men en fiskkniv fungerar mycket bättre - osv. En alleoundknivs uppgift är att duga till alla vanligt förekommande arbeten sär en kniv behövs. Med extra kraft och mer tid kan man då få jobbet gjort, men inte med samma precision som med knivar designade speciellt för respektive jobb.

Designa en kniv med papper och penna så ser du snabbt vad som styr en design. T.ex. Vill du ha en spetsig spets - blir automatiskt buken liten, dvs den ör en dålig flå och slaktkniv. Vill du ha en stor buk blir spetsen trubbig vilket gör kniven rill en dålig fiskekniv. Morakniven har en medium buk, en medium spets samt en bladlängd som ör anpassad till vprt geografiska läge med de djur, och fiskar, vi har samt har en eggvinkel som är anpassad till våra träslag. Därför har den funnits, och godkänts, av alla knivanvändare under minst 1500 år. Den går inte att förbättra.

Alltså, du måste ha en mycket speciellt behov som kräver just dina personliga preferenser och en unik bladdesign - för att du skall kunna klara ett visst nödvändigt unikt jobb...

idag är gammal knivkunskap nästan helt bortglömd. Jag försöker bevara den. Stadsbor är inte knivanvändare - de använder knivar ibland - och oftast på fel sätt. De bankar och slår på dem, de bryter med dem, de använder eldstål mot dem och de använder dem som hammare ibland :) det ser du aldrig en traditionell knivanvändare göra.

Överlevnadsknivar behövs alltså inte - en vanlig Morakniv samt traditionell knivkunskap behövs för att överleva - och en Bictändare. Då klarar man det mesta.

Thomas
 
Thomas/edgepal:

Otroligt intressant diskussion som kom ut av detta. Jag har lärt mig en massa om knivar och inte minst har du ökat mitt intresse för traditionell använding av dem.

Jag skulle vilja lägga till mina vinklar, som stadsbo och inte så flitig användare.

Massor av stadsbor använder kniv dagligen. I stor sett alla hantverkare bär en. Vissa har specialkniv som mattläggaren t ex, men de flesta har en vanlig morakniv. Om jag ser hur vi kan använda kniv på mitt jobb så skär vi kartong, skär upp tejp, snören, petar på maskindelar som fastnat, bänder loss osv. Inga snälla saker, och i vissa fall används säkert kniven av den enkla anledningen att det är det enda hjälpmedlet som är inom räckhåll eftersom många alltid bär den i bältet. Privat är det liknande. Häromdagen hade min fru en morakniv till att krafsa upp maskrosor och gräs mellan stenarna i vår stengång. Rätt ner i jorden. Då var t o m min gräns passerad.

Detta skiljer sig från den traditionella användaren, vilket inte är så konstigt; på vikingatiden behövde man inte skära kartong eller kapa en gipsskiva. Man behövde däremot vara rädd om sin kniv, vilket en hantverkare i dag inte behöver vara. Det är bara att gå ut i bilen och hämta en ny. Jag kan tycka att det är en tråkig utveckling där brukskniven, vårt mest traditionella verktyg, blivit en slit och släng-produkt, men för många är det så. Man köper in billiga moraknivar kartongvis. Sen finns det naturligtvis gott om knivanvändare som vårdar sin kniv lika kärt som det vore ens barn, men de blir nog allt färre.


När det gäller eldstål så är det nog så att det är en del av naturupplevelsen för många. Det är enklare och kanske säkrare med tändare, fotogen, braständare och andra hjälpmedel men många beger ju sig ut i skogen som ett fritidsintresse och för att använda sig av mer primitiva metoder. (Även om dagens magnesiumeldstål kanske är långt från de primitiva eldstål man hade på 500-talet). Jag känner mig personligen närmare naturen om jag använder eldstål, men jag kan förstå om den som dagligen lever i skog och mark och tänder brasor inte har det synsättet.
 
Askan,
Jag tycker att du beskriver det mycket bra och du tillför en viktig aspekt, knivar har idag blivit slit och släng varor - från att tidigare varit värdefulla saker som även var en manlighetsymbol för pojkar i 10 års åldern när de fick sin första kniv.

Jag har full förståelse för att stadsbor vill ta sig ut i skog och mark, tända eld, tälja en grillpinne och koka kaffe på elden. Jag uppmuntrar detta när det görs med respekt för naturen.

Jag ogillar starkt när stadsfolk skadar naturen i sin iver att testa hur bra deras knivar fungerar när de hugger med dem i växande träd, osv...

Alla har vi brister i vårt kunnande eftersom ingen kan allt. Det är alltså inget fel med att inte ha kunskap inom ett visst område. Människor som söker kunskap och som vill lära sig nya saker har jag stor respekt för.

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fixa så softshellbyxor blir vattenresistenta? Utrustning allmänt 2
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
tompa_m Varför blir det alltid så här? Utrustning allmänt 5
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
Iggle Nu blir det ett par scout... Utrustning allmänt 39
avslutatmedlemskap1004 Plus och minus blir noll Utrustning allmänt 22
Exinor Nu blir ryggan lättare! Utrustning allmänt 10
Jerja Vem blir först upp på nordtoppen Utrustning allmänt 5
jonssonmartin Hur blir vädret framöver Utrustning allmänt 5
thureb Varför blir det skavsår? Utrustning allmänt 7
Almgren Vildmarksmässan blir allt sämre Utrustning allmänt 7
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
Smogz Powerpot nån som testat? Utrustning allmänt 57
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.