Paddlingsjacka, långa ärmar

Hej!
Jag är 197cm, 97kg, någorlunda proportionerligt långa armar. Nybörjarepaddlare. Jag behöver tips på klädmärken som kan passa mig, först och främst jacka med långa ärmar... var ska jag börja leta?
 
Skulle föreslå att leta i kajakbutiker/outdoorbutiker.

Finns märken som Hiko, Palm, Kokata, Peak, Kanuk, NRS m.fl.
Scanna nätet eller IRL (Swima, Kajaksidan, Addnature, Kanuk, Kajaktiv, StockholmKajak, Point 65 tex)
 
Tack för svar! Jag ska kolla in dem. Bor i Linköping och har lite långt till affärer att prova i men näthandlare med gratis retur är ju bra.
Men det gäller att välja ett märke med mer än standardlängd på ärmarna..
 
Det är bra om det är ganska tätt vid handlederna oavsett hur torr sedan jackan är. vanlig regnjacka släpper in droppvatten via händer/handleder som samlas vid armbågarna.
 
Ja en paddeljacka utan muddar i ärmsluten är rätt trist att paddla i. Neopren eller latex brukar det va. Ska man dessutom rolla och ha blöta övningar så är det ju rätt skönt att ha tätt kring halsen också.
 
Ja det är ju sant. Tät vid hals och händer är ju ett måste om man tänker rolla och ha sig. Jackan jag länkade till är inte lämpad för sånt.
Personligen vill jag inte ha så tätt vid halsen, jag paddlar långfärd men tätt vid händerna vill jag ha. Men det brukar räcka (för mig) med ett neopren "rör" eller liknande att dra över handleden. Kan man fixa själv.
Ett betydligt bredare sortiment av jackor kan då användas.

Under min ungdom (ont om pengar) sydde vi om jackor till kort ärm. Funkade bra att paddla med vid lagom varm sommarväderlek.

mvh thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.