Kanotpaddling i Dalarna

Hej!
Undrar om någon har något bra tips på var man kan paddla kanot i Dalarana om man inte vill paddla älv. Gärna långa ringlande åar i obebbygda trakter!


Tack på förhand


/ Martin
 

kajakbyggeri@hotmail.com (håkan johansson)

Gäst
Roger och Bosse vet!

Du bör ta kontakt med Roger Isberg i Göteborg eller Bo Weslien i Sör Nävde utanför Avesta. Dessa båda herrar har arbetat länge som vägledare i friluftsliv vid Sjöviks folkhögskolas vägledarutbildning. I det jobbet har ingått att, tillsammans med studenter, utforska dalarnas vattenvägar via kanot och naturligt friluftsliv.


Gubbarna kan dock vara svåra att nå. Då kan du försöka med vägledarnätet, wayleader@hotmail.com . Dessa grabbar och tjejer kollar ofta sin postlåda. Bosse och Roger skall nog sökas per telefon.


Hälsningar Håkan på Kosterfjordens Kajakbyggeri
 
Tack Håkan för din rekommendation, men dessvärre är jag medlem i HK-klubben, dvs håll-käft klubben, dvs de bästa platserna man vet introducerar man människor personligt, ett bra sätt att spara på de fina platserna. Fler medlemmar sökes. Bosse
 
Andra är mer generösa.

Jag köpte en liten skrift på Grövelsjöns fjällstation för ett par år sedan. Den heter helt enkelt "Paddla kanot i norra Dalarna"och är utgiven av Turiststiftelsen Idre-Särna-Grövelsjöfjällen och Norra Dalarna Kanotklubb. Prova att ringa Idre turistbyrå: 0253 27010 eller Särna turistbyrå 0253 10205.

Tur att inte alla tycker att packet kan hålla sig på Skara Sommarland, utan att det finns folk som delar med sig av sina kunskaper!

Själv har jag paddlat Fjätälven. Man fick finna sig i lite bottenkänning då och då! Oreälven är också fin. Friluftsfrämjandet i Mora har några beskrivningar på sin hemsida http://www.frilufts.se/mora/

paddelhälsningar
Per Ytterberg
 
Per!
Det finns trots allt lite mer bakom än själviskhet, och som du anntyder snålhet. Alltför många är de platser som av vanlig enkel vänlighet blivit förstörda och utnyttjade därför att många går dit många går, för att det är många som gör det. I Friluftsliv tycker jag att man skall tillämpa den dubbla säkerhetsprincipen, alltså säkerhet både för människor OCH natur, och i synnerhet den fria natur som är så orörd som möjligt.
Jag tycker att det är rimligt att tillåta en sådan princip att råda, då kommersiella intressen gör sitt till för att slita ut områden som just därför att de är unika bör besparas detta. Jag håller fast vid att de platser man älskar skall man hålla käft om! Girigheten finns hos de som vill ha allt. Men den som vill är välkommen med på tur...
Bosse
 
Rätt, Bo!

Håller med Bo.
Låt mig ta ett exempel:
I förra månaden blev jag kontaktad per e-post av en vilt främmande tysk präst som vill ta över ett gäng ungdomar på deras första paddling i Sverige nästa sommar. Han ville ha tips om lämpliga vatten.
Skulle jag tipsa dem om jungfrulig vildmark?
Näppeligen. Jag föreslog ett sydsvenskat sjösystem med etablerade leder, kartor, uthyrare och vindsskydd.
Bättre/bekvämare för ungdomarna, och mindre risk för kollision med frustrerade markägare och naturvårdare.

/S
 
Vem har sagt att man ska berätta om allt? Lite hemliga ställen vill vi väl alla ha.

Däremot är jag säker på att den som säger sig vara medlem "Håll-käft-klubben" får räkna med att bli missförstådd och betraktad som lite lätt snobbig samt att få svar som möjligen är onödigt sarkastiska.

Att hänvisa till en uthyrare när någon helt okänd tar kontakt så där hux flux tycker jag också är rätt. Särskilt när det är en grupp som är där för första gången. För dem är ju ändå allt nytt. Men att hänvisa till ett sjösystem när det finns rinnande vatten var väl grymt! Att tiga om att det kanske finns officella kanotleder eller andra lämpliga turer som inte bara går över kraftverksdammar tycker jag är fel!

Jag tror att risken för "invasion" är rätt liten. De flesta föredrar nog ändå vatten som är lätta att nå och lätta att paddla. De flesta "konflikterna" lär nog uppstå längs lederna och inte längs en "hemlig å" även om dubbelt så många skulle paddla där. Två i stället för en...

Men hur gick det för Martin som skulle ut och paddla? Hittade du något vatten?

För övrigt är http://www.kanotguiden.com/ också att bra ställe.

Per
 
Stackars Martin

SUCK !

Träliga " gubbar " fiins det tyvärr förmånga av !!!?

Hoppas att det löser sig Martin

Mr 100&
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.