Lätt mattermos

Förlåt, jag är förvirrad. Du bertämde dig ju för Thermos. Precis som jag skulle valt. Vet inte varför jag klängde fast vid KleanKanteen.
 
Någon vettig mattermos har jag inte hittat men en riktigt bra "vanlig" termos har jag hittat. Mina kriteria var att den skulle vara liten och lätt och hålla värmen så länge som möjligt. Det blev en Thermos Travel Pro 0,4 L. Vikt 190 gr. Perfekt att ha varmvatten i (eller kaffe) och sedan slippa matlagning till lunchen när man befinner sig "på språng".
 
Jag har provat flera små mattermosar (3,4-6dl) jag tycker inte någon av dom håller mer än ljummet efter 5 timmar.
Den mattermos jag hittat som håller värmen bäst är 1,5 liter Primus. Maten fortfarande het efter 10 timmar.
Men den är ju både stor och tung.
Här är listan på mina småtermosar med vid öppning.
termos.jpg

Jag har mätt vad de faktiskt rymmer och väger. Kan skilja en hel del från tillverkarens uppgifter.
I en termos som svalnar bildas undertryck det kan göra termosen riktigt svår att öppna.
Stanley grön har vakuumventil för att förhindra detta. Contigo och Primus C&H vakuum mugg kan man ju själv lätta på vakuumet innan man försöker öppna. Övriga termosar får man vålda med.

Jag ser att jag inte använt termosarnas riktiga namn utan bara tillräckligt för att skilja dom från varandra.
Jag har fortfarande samtliga, så jag kan kolla om intresse finns.

/John
 
Har en Hydro Flask. Håller värmen jättebra. Brukar peta ner riktig mat, allså inte finfördela. Typ köttbit, sås, kokt potatis i halvor. Det är jättevarmt åtskilliga timmar senare.

Den här modellen har jag.
Fast min är större, 532 ml. Mindre bör man nog inte ha. Oops! Den föll för viktstrecket. 398 g på köksvågen. Nå, nu när jag skrivit för det stå kvar, för det är en riktigt bra mattermos.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...