Gissa position Stockholms län

Nej det är inte vid Gladö kvarn.

Sambandet i ledtråden är från en biblisk berättelse.

Lägger in ett utsnitt från en orienteringskarta. Sjöns östra strand skymtar nere i sydväst. Stenblocket finns i NV strax söder om fältet som en stående fylld svart oval väster om bäcken. Bäcken finns inte på Lantmäteriets kartor.

Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_20200326-074418.jpg
    Screenshot_20200326-074418.jpg
    128.3 KB · Visningar: 172
Senast ändrad:
Rolig ledtråd.

Med bibliskt samband skulle vi kunna vara i Paradiser då. Sjön du nämner kan vara Trehörning med anspelning på att siffran Tre har många meningar i bibeln. Då skulle blocket vara i den översta vänstra kvadranten, dvs runt raststugan i Paradiset?

(Och så finns även Klagomuren med om vi tänker Bibeln :) )

Edit: Fast jag får inte riktigt ihop det med kartan. Så jag tror fortfarande att vi är i Paradiset, men kanske lite längre norrut än vid Paradisets raststuga. Ängen uppe i vänstra hörnet är nog Näset när jag detaljstuderar kartan?
 
Senast ändrad:
Det är mkt riktigt blocket söder om parkeringen vid Näset.

Sjön är en av de minsta namngivna på Södertörn och heter Ormputten. Alltså sambandet jag tänkte på "ormen i paradiset".

Paradisets naturreservat är fint. Vi hörde inga motorljud när vi gick en runda till Ormputten jag och samojeden Totte. Vill du ta vid med ny bild Lasse?

Thure
 
Paradiset är fint. Gick Brinkslingan så sent som i Söndags faktiskt. Har dock inte varit förbi Ormputtem så det får planeras in framöver. Och jag gillade verkligen ledtrådarna. :)

Ok, ny bildgåta med resterna av en byggnad som inte längre finns kvar. Var är vi? En ungefärlig platsangivelse är ok här också.
 

Bilagor

  • where.jpg
    where.jpg
    197.4 KB · Visningar: 166
Ny bild och ny plats. Vill gärna ha en precis plats var jag är någonstans.
 

Bilagor

  • IMG_20200404_181122.jpg
    IMG_20200404_181122.jpg
    63.2 KB · Visningar: 124
Gissade först på Klubbacken i Hägersten men efter att ha letat med bl a Hittas och Google Maps street view så försvann den möjligheten.

Men efter att ha installerat Google Earth hittade jag till slut ett par byggnader med balkonger och fasader som stämmer.

Jag tror att du står i närheten av Mälarkrönet i Mälarhöjden och husen med tre balkonger ovanför varandra ligger på Edsbergsgränd med Brommalandet i bakgrunden.

Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_20200404-235134.jpg
    Screenshot_20200404-235134.jpg
    101.6 KB · Visningar: 129
Taket med rött tegel närmast fotografen skulle kunna vara Sporrgränd 7 med fotografen stående sydväst Lillsvängen 4 med fotoriktning norrut med flerfamiljshusen på Edsbergsgränd 10 och 12 längre bort i bild.

Kan det stämma?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...